Aviseringar
Rensa alla

Jag är aktiv inom Folkpartiet och skulle gärna vilja ha era synpunkter angående skolan


Ämnesstartare

Hej !

Som jag nämnde i topic så är jag aktiv inom Folkpartiet. För er som inte vet så är folkpartiet som blickarna brukar riktas mot när det kommer till skolfrågor. Vi ska nu under våren lägga fram ett loktalt handlingsprogram och vill gärna veta ungdomarnas åsikter och vad som kan förbättras inom vissa områden i skolan.
Det berör framförallt grundskolan och gymnasiet.

Personligen så tycker jag skolan och ungdomarna är oehört viktigt om vi vill att världen ska bli bättre. Av egen erfarenhet så vet jag att det är svårare att lära en gammal hund sitta så att säga.

Ok, så det jag själv önskade när jag gick i grundskolan var att det fanns en mycket bättre fokusering på varje individ och vad den är bra på istället för att rama varje elev i en mall som då skolväsendet utgår ifrån. Med det menar jag att vi är alla olika i princip men att skolan fullständigt förbiser en sån enkel sak som borde kunna ge oss väldigt mycket insikt om oss själva tidigare i livet än vad det är just nu. Samhället ser ju oss som produkter därför blir det inte så väsentligt att fokusera på individen såvida inte det går att bevisa att produktiviteten ökar i samhället.

Det finns ju vissa skolor som tar upp just detta men dom är få och privata skolor. Som t.ex Waldorf för grundskolan och Jensen för gymnasiet.

Att göra undervisningen rolig borde ju underlätta inlärningen speciellt på grundskolenivå när man t.ex pratar om djupa saker som empati m.m. Empati är ju vår förmåga att kunna förstå hur en annan människa mår och få den känslan i oss själva.

Jag såg en dokumentär om en japansk lärare som har undervisat just empati till sina elever som var åldrarna 6-12. Detta gynnar ju eleverna för all framtid i sina möten med människor och deras förmåga att hantera alla situationer. Runt 12-13 år så brukar dom flesta bli mer påverkade av kompisarna och vill platsa in mer i sociala grupper. Alltför många ungdomar som blir kriminella saknar empati idag, och det beror ju på många faktorer. Om skolan kan hjälpa om bara så lite är det guldvärt.

På Jensen gymnasieskola där lär dom ut föreberedelser inför livet, mental träning m.m. Fick du själva någon liknande förberedelse inför livet? Tycker du bara sånt kanske är fullständigt löjligt och onödig isåfall varför?

Hur viktig är skolmaten för dig? Tror du att du skulle prestera bättre och orka mer om du fick ekologisk mat i skolan? Det kanske kvittar?

Kom gärna med förslag och råd, jag kommer att samla in allting och göra en sammanfattning. Tacksam för svar.


   
Citera

HerrInformation:

På Jensen gymnasieskola där lär dom ut föreberedelser inför livet, mental träning m.m. Fick du själva någon liknande förberedelse inför livet? Tycker du bara sånt kanske är fullständigt löjligt och onödig isåfall varför?

är sj med LUF, avskyr jensen då deras elever lär sig att man inte behöver vara i skolan utan mkt läggs på fritiden, hur kan det vara förberedande?, på en arbetsplats måste man vara på jobbet under större delen av dagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

hur kan det vara förberedande?

De lär sig hur man utnyttjar lokaler till max.


   
SvaraCitera

Skolmaten:

Otroligt viktigt. Vissa dagar har vi fyra h lektionstid inplanerade efter lunchen. Detta gör att jag och mina klasskamrater blir trötta och våran prestationsförmåga försämras, liksom vår möjlighet att ta till oss det som är nytt för oss.

Lektionstiden:

I grundskolan hade vi mattelektioner i 3 h, ofta med fem/tio minuters bensträckare. Finns det något stöd i forskningen att elever kan hålla sig aktiva så länge (förutsatt att de inte är mycket intresserade av ämner)? Min erfarenhet är att vi elever kunde ta till oss av det som sades det första tjugo/trettio minuterna. Efter 90 minuter var vi trötta och efter två timmar var aktiviteten mycket låg. Vad är vinsten med ett system där elever inte får någonting gjort? Nu är förvisso tre h långa lektioner allvarliga, men det tål att tänkas på.

Betygen:

Alliansen har infört ett mycket dåligt betygssystem. Jag anser att det endast borde finnas två betygsteg godkänd (G) och icke godkänd (IG), detta tror jag skulle underlätta för såväl läraren som eleverna. Att som alliansen gjorde, införa fler betygssteg, tror jag skapar förvirring när lärare ska sätta betyg. "Få se nu, har den här eleven gjort sig förtjänt av C eller D". Dessutom tror jag betygskriterierna (som de flesta lärare tycks strunta i) skulle bli mer överskådlig med två betygssteg. För det sista har betygen blivit en tävling eleverna emellan och det tycks enbart vara de som ligger på MVG-nivå som vill bevara nuvarande system med IG, G, VG och MVG för att de ska kunna känna sig lite bättre än alla andra. Om MVG sa någonting om vilken nivå en elev ligger på skulle jag lättare kunna köpa dagens system, men i och med att betyg är en subjektiv bedömning (och alltid kommer vara) säger ett MVG otroligt lite. Kraven idag är generellt otroligt låga så inför två betygssteg och ställ högre krav och vi slipper elever som siktar in sig på G.

Betygsätta lärare:

Det är absolut någonting som borde införas. Eller skriftliga omdömen. Det viktiga är att det på något sätt blir möjligt för elever att få säga sitt om utbildningen för det är trots allt vi på "insidan" som vet. Hur det ska utformas har jag inga förslag på, kanske vore det en bra idé om betygen inte vore anonyma just för att sortera bort oseriösa "betyg" samtidigt som det är ett problem i den svenska skolan att få vågar göra sin röst hörd/vågar gå emot en lärare med risk för att få sitt betyg sänkt. Det är oacceptabelt.

Jag skulle kunna fortsätta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HerrInformation:

Runt 12-13 år så brukar dom flesta bli mer påverkade av kompisarna och vill platsa in mer i sociala grupper. Alltför många ungdomar som blir kriminella saknar empati idag, och det beror ju på många faktorer. Om skolan kan hjälpa om bara så lite är det guldvärt.

Sedan religion togs bort ur skolan tror jag man har glömt bort all den kunskap som man måste ha, men som inte består av fakta och data. Alltså saker som empati. Vet man inte hur man ska bete sig med andra människor har man ingen användning för all den mattematik, svenska eller naturkunskap man lärt sig genom skolan.

Att antalet deprimerade och självmordsbenägna ökar visar också att skolan missar något. I dagens skolor lär man nästan överhuvudtaget inte ut hur man tacklar saker som sorg, kärlek, lycka, hopp, oro och rädsla, trots att det är saker som vi alla får problem med i livet och borde ha kunskap om. Kan man inte hantera sina tankar och känslor spelar det ingen roll hur mycket algebra man kan.


   
SvaraCitera

Hampie:

De lär sig hur man utnyttjar lokaler till max.

de läser färre timmar i skolan än iprincip alla andra gymnasium


   
SvaraCitera

Lärare ska ha mer att säga till om. Skolorna måste bli TUFFARE. Som det är idag är det lekskola även i högre åldrar.


   
SvaraCitera

snacka om att ta sig själv på för stort allvar[zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Folkpartiet, fy fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Lärare ska ha mer att säga till om. Skolorna måste bli TUFFARE. Som det är idag är det lekskola även i högre åldrar.

Eller med stimulerande och pedagogiska? Morot före piska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HerrInformation:

Att göra undervisningen rolig borde ju underlätta inlärningen speciellt på grundskolenivå när man t.ex pratar om djupa saker som empati m.m. Empati är ju vår förmåga att kunna förstå hur en annan människa mår och få den känslan i oss själva.

Empati är viktigt såklart, men jag tvekar på att det är någonting som påverkas särkilt mycket om man inte också lär ut det hemma. Klart att göra undervisningen rolig är bra, men hur hjälper det då med att föra in ett urgammalt förslag som "ordningsbetyg" t.ex? Och dessutom öka kraven över huvud taget.. kanske något av det absolut värsta borgarna har gjort är att skära ner så extremt mycket på möjligheterna att jobba upp betygen efter gymnasiet. Ett val du gör vid 15 års ålder ska numera definera ditt liv. Anar ni folkpartister hur extremt mycket ångest detta ger tusentals ungdomar? Har själv gått igenom en hel del skit nyligen vilket gjort ett fortsatt fokus på skolan omöjlig. Jag klarar inte av mina studier nu helt enkelt, något jag faktiskt inte är van vid. Ska då det göra att jag ska få det mycket svårare att få jobb i framtiden utan tillräckliga förutsättningar för fortsatta studier? Eller nåt.

HerrInformation:

Hur viktig är skolmaten för dig? Tror du att du skulle prestera bättre och orka mer om du fick ekologisk mat i skolan? Det kanske kvittar?

Extremt viktig. Tror att om vi hade haft bättre skolmat så skulle betygen gå upp med runt 20% om inte mer. Att äta skolmaten är som att äta kryddat papper, energin är ur en igen efter bara någon timme eller två och har man då skoldagar från runt 8 till runt 16 så orkar man inte. Hörde nyligen om en norsk politiker som kämpade för skolmat i sitt hemland och åkte till Sverige för att se hur det fungerade. Efteråt ändrade han åsikt.


   
SvaraCitera

Hampie:

Eller med stimulerande och pedagogiska? Morot före piska.

Det där funkar inte. Det är bara vackra ord och teori, inget annat.


   
SvaraCitera

HerrInformation:

Som jag nämnde i topic så är jag aktiv inom Folkpartiet.

Den här frågan handlar inte om skolan utan lite off topic men kändes ändå lämpligt att ställa då vi har en folkpartist tillgänglig här i tråden.

Jag undrar varför inte Folkpartiet har plockat bort ordet liberal ur sitt namn då de inte är minsta liberala i dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HerrInformation:

Det finns ju vissa skolor som tar upp just detta men dom är få och privata skolor. Som t.ex Waldorf för grundskolan och Jensen för gymnasiet.

Friskolor är väl den gänse termen? I vilket fall som helst finns det många sådana, de lockar med gud vet vad, och vill tjäna pengar på skolpengen i princip allihop. Folk lockas, tack vare fri marknadsföring 😀 😀 ;D, med datorer, utlandsresor och fan hans moster - inte med bra undervisning. Gissa varthän laptopsugna 15-åringars näsor pekar?

HerrInformation:

Alltför många ungdomar som blir kriminella saknar empati idag, och det beror ju på många faktorer. Om skolan kan hjälpa om bara så lite är det guldvärt.

Let me get this straight: du har sett ett program på typ Discovery Channel och vill ändra i lågstadiet.. För att du har sett att en lärare lekte med det i Japan?

NE:

empati´, inlevelseförmåga, förmåga till inlevelse eller medkänsla; kunna leva sig in i en annan människas känsloläge och behov.

Hur skall vi få alla lärare att över ett terminsskifte börja lära ut det där? Hur lär man ut möjligheten att kunna leva sig in i en annan människas känsloläge?!

HerrInformation:

Fick du själva någon liknande förberedelse inför livet?

Man lär sig inte för livet, man lär sig för skolan. Jag tvivlar starkt på mitt geografiarbete om morän gjort mitt liv mycket rikare - men jag fick MVG.

värdeuppgift:

på en arbetsplats måste man vara på jobbet under större delen av dagen

Nu generaliserar du ganska grovt. Studerar du vid en högskola eller ett universitet så finns det en chans, beroende på ämne, att du bara kanske har föreläsningar två eller tre dagar i veckan.

Många arbeten kan man sköta hemmifrån, eller variera mellan hemma och på arbetsplatsen.

Anklever:

Sedan religion togs bort ur skolan tror jag man har glömt bort all den kunskap som man måste ha, men som inte består av fakta och data.

Religion som i psalmsång och bibelläsning? Jag hoppas du skämtar eller alternativt att jag missförstått dig. Skolan skall vara religiöst neutral.

rbb:

Lärare ska ha mer att säga till om. Skolorna måste bli TUFFARE. Som det är idag är det lekskola även i högre åldrar.

Nej, det är ingen lekskola utan det är vad du gör det till. Sedan så är det ju lite intressant att FP kommit på att Sverige måste vara bäst på allt: fuck off lägg ned - vi kan inte vara bäst på allt. Vi har åkt ned lite på EU-stegen - men? Vad spelar det för roll?! Scheiße, kan vi inte koncentrera oss på att fixa saker som verkligen är trasiga?

rbb:

Det där funkar inte. Det är bara vackra ord och teori, inget annat.

Folkpartiet skaffar röster genom att hitta på lösningar på problem vi inte har, och sedan därigenom invagga i folk och fä att problemet finns. Att vi skall avskaffa flummskolan, det är också, faktiskt, bara jävla ord. Att ge lärare mer befogenheter är trams. Lärare skall lära saker och hjälpa elever att lära sig saker - de skall inte uppfostra och skipa rättvisa i klassrummen. Och snälla du, säg mig, hur många lärare vågar gå fram och sno en agressiv 190-cm-lång 17-åring på mobilen?


   
SvaraCitera

ungidag:

Betygsätta lärare

JA! Varför får vi inte göra det? Skulle behövas i många fall.

Skolmaten bör bli bättre.. Ska helst lagas i skolan. Just nu är jag så äcklad av den att jag knappt äter=trött på lektionerna=presterar sämre.

Individuellt anpassat schema. Har jag svårt för något ämne kan jag ägna mer tid åt det, behöver jag en stund varje dag då jag målar finns det möjlighet, kunna välja mellan sovmorgon-längre dag och icke sovmorgon-kortare dag osv. Regelbundna korta handledarmöten. Ingen jävla gudstjänst eller nationalsång på avslutningar, om inte eleverna själva vill. När alla får lära sig på det sätt som de trivs bäst med kommer de lära sig mera.


   
SvaraCitera