Aviseringar
Rensa alla

Jag är dum i huvudet


Ämnesstartare

Tja!

Jag är en jävligt osäker person och är väldigt osmart när det gäller praktiska moment. Jag har börjat träna på ett gym. Där får vi ett kort (gymkort). Utanför gymmet finns det apparat. För att komma in måste man först 1. Hålla kortet mot kodläsaren. 2. Sen skriva in sina sista 4 siffror på sitt personnummer. Men som sagt är jag dum i huvudet och vet inte hur man håller sitt kort mot kodläsaren. Liksom det funkar inte, vad är ens en kodläsare? Jag vill inte fråga någon så att dem vet att jag är dum i huvudet


   
Citera

kodläsare? vad fan år det för något? nu blev till och med jag förvirrad


   
SvaraCitera
sies
 sies

Beror på, antingen drar man kortet, sätter in kortet eller håller upp kortet. Om man ska dra eller sätta in är det rätt så tydligt, men annars håller du bara upp kortet mot själva apparaten. 

Det brukar finnas chip i korten som man då "blippar" sig in med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
kodläsare? vad fan år det för något? nu blev till och med jag förvirrad

du vet en sån kod apparat utanför ett gym där man riktar sitt kod mot den och så finns det knappar på den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
kodläsare? vad fan år det för något? nu blev till och med jag förvirrad

sies:
Beror på, antingen drar man kortet, sätter in kortet eller håller upp kortet. Om man ska dra eller sätta in är det rätt så tydligt, men annars håller du bara upp kortet mot själva apparaten. 

Det brukar finnas chip i korten som man då "blippar" sig in med.

aa det var det jag gjorde. Hålla upp kortet. Men gymmar du på stc, vilket håll skall det vara åt? Och heter det inte kodläsare?


   
SvaraCitera

dem finns på andra ställen än gym


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
dem finns på andra ställen än gym

aa men hur gör man? liksom det ville inte registrera när jag höll uppe kortet


   
SvaraCitera

tja12345:

aa men hur gör man? liksom det ville inte registrera när jag höll uppe kortet

gör som dem nya "uppdateringarna" på dem dära mockafjonkerna på affärerna som du betalar med betalningskort.


   
SvaraCitera
sies
 sies

tja12345:

aa det var det jag gjorde. Hålla upp kortet. Men gymmar du på stc, vilket håll skall det vara åt? Och heter det inte kodläsare?

Om man bara ska hålla upp kortet har det ingen betydelse om vilket håll kortet är. 

Om det ändå inte funkar så kan det vara chippet i kortet som är för dåligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:

Om man bara ska hålla upp kortet har det ingen betydelse om vilket håll kortet är. 

Om det ändå inte funkar så kan det vara chippet i kortet som är för dåligt. 

Aa fast när jag gymmade var det bemanat, innebar alltså att det finns en kortläsare inomhus som man håller kortet mot (som på en buss). Fast när det inte är bemanat är man tvungen att använda sig av kortläsaren utanför gymmet för att kunna komma in. Är det så att kortläsaren utanför inte fungerar när gymmet är bemanat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bemannat**


   
SvaraCitera
opega

Lägg kortet mot läsaren så det piper och sedan skriver du in. Skrev du in rätt kod så lyser en liten grön gubbe (i de flesta fall) eller så hör du ett pip eller låset som öppnas.


   
SvaraCitera
Liiiv

Kolla hur de andra gör med sina kort, brukar funka för mig. Btw är kort och kortläsare faktiskt skitkrångliga...


   
SvaraCitera
sies
 sies

tja12345:

Aa fast när jag gymmade var det bemanat, innebar alltså att det finns en kortläsare inomhus som man håller kortet mot (som på en buss). Fast när det inte är bemanat är man tvungen att använda sig av kortläsaren utanför gymmet för att kunna komma in. Är det så att kortläsaren utanför inte fungerar när gymmet är bemanat?

Alltså visst, allt kan vara trasigt. Så funkar kortet på en kortläsare men inte en annan så är det alltså inte fel på kortet, utan kortläsaren. 


   
SvaraCitera