Aviseringar
Rensa alla

jag är en arab, skulle ni fortfarande respektera mig?


Ämnesstartare

jag är en arab, men jag följer och respekterar Sveriges lagar och regler ändå. Ok så min pappa och mamma möttes i Iraq. De sen flyttade (INTE FLYDDE) De flyttade med airport kort eller vad det heter och vi flög till Värmland Karlskoga, och det var där jag var född. sen var jag 4 månaders år och vi flytta till Enköping och fortfarande är i Enköping. Jag har B i Svenska som betyg och min lärare säger mitt svenska är starkare än arabiska och hon kanske ska ge mig svenska som första språk. bara tänkte säga att jag hade B i betyg om det ändra något.  visst är jag fortfarande en utlänning? eller? 


   
Citera
Mumzel

Asså din ethnicitet e frf arab. Men om du talar arabiska hemma, så är svenska din andra språk, för ditt första språk är vad du talar hemma. Förstår egentligen inte varför folk skämms över sin ethnicitet, utan man e svensk-medborgare om man har kunnat komma in i samhället, men sin ethnicitet e alltid samma. De som t.ex e afrikaner o säger jag “e svensk”, e complete bullshit. Men tänk inte för mycket på hur folk tycker om dig, folk kommer upskatta för den du är, inte om du en “riktig svensk”


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men du är inte utländsk om du är född i Sverige, det är bara dina föräldrar som är det (om dem är födda i Irak). 
Förresten - jag reagerade starkt på att du skrev Iraq istället för det svenska ordet för Irak, men alla är inte proffessionella på allt?

Men ja, jag skulle väl respektera dig i fortsättningen. Även fast jag inte ens visste att du fanns. Så länge du håller dig till svenska lagen och inte ställer till emd något kaotiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hxiley, Shit jag menade Irak aha så jag är inte utländsk men fortfarande arab tack mannen. Mumzel, Aa jag talar arabiska hemma men min svenska lärare säger att min svenska är bättre och hon sa du kanske får svenska som första språk, och nej jag skäms ej jag är glad att jag är muslim och arab men saken är det fanns inte alla som gillar araber eller andra. tack du också 


   
SvaraCitera

Osäkert


   
SvaraCitera

Ja du är en utlänning, men du kan ju kanske va en bra utlänning...;)


   
SvaraCitera

Jadå habibi, du är respekterad. Oroa dig inte. Du är fortfarande människa, vilket förflutet du än har. 


   
SvaraCitera

pojkenSOMärintejobbig:
Hxiley, Shit jag menade Irak aha så jag är inte utländsk men fortfarande arab tack mannen. Mumzel, Aa jag talar arabiska hemma men min svenska lärare säger att min svenska är bättre och hon sa du kanske får svenska som första språk, och nej jag skäms ej jag är glad att jag är muslim och arab men saken är det fanns inte alla som gillar araber eller andra. tack du också 

Nä som jag till exempel gillar typ inte araber och muslimer osv rent generellt om man kan säga så, men jag går ju samtidigt absolut inte runt och hatar alla som är araber och/eller muslimer personligen/som personer utan att liksom känna dem och så, jag menar de kan ju vara bra människor en del av dem för sånt är ju väldigt individuellt, alla har ju liksom oxå en innersta själ och personlighet som ju kan betyda mycket tänker jag.


   
SvaraCitera

Jag är amerikansk men har A i svenska men räknas fortfarande som utlänning enligt många och jag har inget emot någon respekterar dem varandra sköter sig och sånt bryr jag mig inte om personen  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
Jag är amerikansk men har A i svenska men räknas fortfarande som utlänning enligt många och jag har inget emot någon respekterar dem varandra sköter sig och sånt bryr jag mig inte om personen  

Du nice! jag har också A  i Engelska, jag är duktigaste i klassen med A alla har C D kanske nån som hade B.  Och tack för alla respekterar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pojkenSOMärintejobbig:

Du nice! jag har också A  i Engelska, jag är duktigaste i klassen med A alla har C D kanske nån som hade B.  Och tack för alla respekterar 

Försöker du skryta om dig själv eller? Dang


   
SvaraCitera

Sin etnicitet har inget med det att göra. De som omgillar människor med en annan etnicitet än europeisk/skandinavisk kommer inte bry som om hur svensk du skulle bli. 

hxiley
Förresten - jag reagerade starkt på att du skrev Iraq istället för det svenska ordet för Irak, men alla är inte proffessionella på allt?

På arabiska stavas det med Qaaf och ej kaaf. Så den korrekta stavningen är Iraq om du tänker på uttal (vet inte varför svenska spårket ska stavar så efterblivet). Själv stavar jag så. Om man tar ordet hjärta på arabiska t.ex, Qalb. Om du byter ut Q'et mot ett K blir det Kalb, som betyder hund. K eller Q gör stor skillnad.


   
SvaraCitera

pojkenSOMärintejobbig:
Hxiley, Shit jag menade Irak aha så jag är inte utländsk men fortfarande arab tack mannen. Mumzel, Aa jag talar arabiska hemma men min svenska lärare säger att min svenska är bättre och hon sa du kanske får svenska som första språk, och nej jag skäms ej jag är glad att jag är muslim och arab men saken är det fanns inte alla som gillar araber eller andra. tack du också 

Ukht?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

43434343:
Sin etnicitet har inget med det att göra. De som omgillar människor med en annan etnicitet än europeisk/skandinavisk kommer inte bry som om hur svensk du skulle bli. 
På arabiska stavas det med Qaaf och ej kaaf. Så den korrekta stavningen är Iraq om du tänker på uttal. Själv stavar jag så. Om man tar ordet hjärta på arabiska t.ex, Qalb. Om du byter ut Q'et mot ett K blir det Kalb, som betyder hund. K eller Q gör stor skillnad. 

Jag har aldrig förstått mig på arabiska eller något av sådana språk.


   
SvaraCitera

hxiley:

Jag har aldrig förstått mig på arabiska eller något sådana språk.

Förstått dig på?


   
SvaraCitera