Aviseringar
Rensa alla

Jag är förvirrad och UPPRÖRD!!!!!!!!


Ämnesstartare

Jävla svenskar som agerar enligt forskningen, mera Björklund. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Straff OCH rehabilitering.

Och vad ska straffet tjäna till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen som ville svara på min ide om gubben som blev misshandlad [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Och vad ska straffet tjäna till?

Rättvisa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Rättvisa

För det är det viktigaste i helaste världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

För det är det viktigaste i helaste världen.

Vet ej om det var ironi


   
SvaraCitera
Paseo

Sameshit:

Vet ej om det var ironi

oftast tkr umare tvärtom mot va gemene man tkr hihi
men vi kan väl säga såhär
man ska fan stå till svars för va man har gjort
inte ska man kunna mörda nån å sen leva lyxliv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Vet ej om det var ironi

Det var rätt ironiskt. Det jag egentligen vill säga att rättvisa är överskattat och bygger en onödig grund för hämndmotiv. Jag skulle hellre se att brottslingar får hjälp att hantera det som ligger till grund för deras brott istället för att bara bli straffade för något dom kanske inte själva haft så mycket kontroll över.


   
SvaraCitera

Sameshit:

Men jag tänker på detta som hände i Angered, kommer ej ihåg vad fallet hette. Men de sparkade på en gammal gubbe för att de ej fick klappa på hans hund eller något, sju stycken killar typ. Det visade sig att det endast var fem killar som hade deltagit de andra två hade bara tittat på. Men då fick de två killarna 36 tusen kr var för att de hade varit häktade utan öh anledning.. medan gubben som fick allvarliga skador både psykiskt och fysiskt fick 70 tusen kr. (Faktan kanske inte är korrekt, men ungefär)

Kortedala, inte Angered. Känns rätt stabilt att folk som du kommer att få rösträtt trots att ni baserar era "åsikter" på incidenter ni inte ens har något vettigt minne av.

All forskning som finns på området visar att hårdare straff leder till högre brottslighet, inte tvärtom. Visst kan det på ett känslomässigt plan kännas förjävligt att asen som misshandlade Carl-Erik i Kortedala kom såpass lindrigt undan, men det man måste komma ihåg i det fallet är att en fängelsevistelse inte producerar goda samhällsmedborgare.

Ju länge tid du spenderar i fängelse, desto svårare är det att bli en produktiv samhällsmedborgare igen och desto större är risken att du återfaller i brottslighet, i synnerhet när det gäller grövre brott. Avskräckningsfaktorn av hårdare straff är i princip obefintlig.

Så, det enda du åstadkommer med hårdare straff är att stilla ditt primitiva hämdbegär och orsaka mer våld och problem för resten av samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte på straff i sig, det fungerar uppenbarligen inte jättebra att bara försöka skrämma folk med saker, det löser inga problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

Tror inte på straff i sig, det fungerar uppenbarligen inte jättebra att bara försöka skrämma folk med saker, det löser inga problem.

Inte jag heller.
Men det är ändå dumt att straffsystemet säger att vissa brott är värre än andra när de inte är det. De sakerna som har högst straff är inte de hemskaste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

191 dalmatiner:

De sakerna som har högst straff är inte de hemskaste.

Att detonera kärnvapen i tätbebyggt område har väldigt högt straff och är väldigt hemskt.
I alla fall något


   
SvaraCitera

borde inte det viktigaste vara att de som begått brottet rehabiliteras framför att de sitter inlåsta jävligt länge..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Onekligen är det vidrigt hur en del saker fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

på incidenter ni inte ens har något vettigt minne av.

Men du, jag hade kunnat kollat upp det innan jag skrev det här. Så hade du sluppit att irritera dig på det, men jag kände inte att jag behövde göra det då jag fick fram det jag ville säga ändå.

Gentlernen:

All forskning som finns på området visar att hårdare straff leder till högre brottslighet, inte tvärtom.

Ja framförallt för ungdomar som får några månader i fängelse! De lär bara känna nya bekantskap där som de sedan hittar på värre saker med. Därför är jag ej för fängelse för ungdomar, MEN jag är för hårdare straff. Jag tycker att de skall få sota resten av sitt liv, som med det exemplet jag sa att de ska få betala skadeståndet han förtjänar själva med sin egna lön. Sedan när det kommer till mord, så tycker jag allt att de i många fall kan få sitta inne resten av sitt liv i FÄNGELSE.


   
SvaraCitera