Aviseringar
Rensa alla

Jag är gravid, hjälp.. Kan jag göra abort eller har det gått för lång tid?


Ämnesstartare

Jag är 16 år, har en pojkvän. Fyller 17 år om lite mer än en månad. Gick till umo och gjorde grav test då min mens var sen osv. Gjorde det ca 2 veckor efter som man ska. Men det var negativt. Så jag var väl rätt lugn igen. Jag trodde ju på det testet visade. Sen så började jag må sämre,ont i magen och må illa. Trodde dock bara att min mens vart väldigt sen och det var mensverk. Men ca en månad efter det var jag tvungen att gå tillbaka. Då var det positift. Jag frågade varför det stog negativt förut ( har inte haft sex sen det första testet  eftersom jag hade så ont och jobbigt ) och hon sa att det kan visa fel osv. Att jag borde köpt ett någon vecka efter eller gått tillbaka. Men men. Iallafall.

Hon gav mig nummer till en gynekolog som jag skulle gå till. Hon sa att jag borde ta mig någon vecka att tänka innan jag gör en abort, för kan ju inte ha ett barn! Iallafall. En vecka efter, när jag hunnit berätta för mina närmsta och min pojkvän och fått stöd så ringer jag. De svarar aldrig. Ringde då de hade tid. Men sen svarade de, eller de kom upp en sån automatisk svarare där man fick lämna person nummer och så. Och de ringde upp mig, men hade inga tider. Så de gav mig några sjukhus jag skulle till. Jag ringde alla. INGEN JÄVLA IDIOT HADE EN ENDA JÄVLA TID! De bad mig ringa upp nästa dag, JAG RINGDE. 

Tillslut gav jag upp. Men jag tänkte inte på att tiden gick och nu har det gått 3 ochen halv månad. Ska gå till en akutmottagning imorgon och försöka göra en abort redan imorgon. Är så rädd. Så sjukt rädd att det är försent att jag inte kommer få göra en abort.. Det syns inte på min mage än. Men har sån ångest. Är så rädd..


   
Citera

Har för mig att man har rätt till abort fram till v 18, därefter kan man få tillstånd av socialstyrelsen i specifika fall där din hälsa tex skulle påverkas mkt negativt. Som längst fram till vecka 24 har jag för mig. 


   
SvaraCitera

Du räknar veckor från Senaste mensens första dag om jag inte minns fel... Men andas och ta det lugnt och besök sjukhuset imorrn så hjälper de dig på bästa sätt. Försök kanske ta med någon som moraliskt stöd? 🙂


   
SvaraCitera

Om abort verkligen är något som du vill så behöver du inte oroa dig, det är inte försent ännu. Men du kan däremot inte bara gå in på en akutmottagning och hoppas att du får en tid samma dag, visst det kanske går men det är väldigt tveksamt. Eftersom du är så pass långt gången så måste du genomgå kirurgisk abort vilket innebär att du mest troligt ska sövas (går även med lokalbedövning men inget som jag rekommenderar) Så fortsätt att ringa/gå dit och försöka få en tid. Och elverpigen har rätt. Du får göra abort fram till 18:e graviditets veckan men efter det så måste du få tillstånd av socialstyrelsen och det är tills 22:a veckan, sedan går det inte längre. Så du behöver inte oroa dig, är ju givetvis bra om man får det "överstökat" ju fort som möjligt men du har några veckor kvar på dig så försök att inte stressa upp dig alltför mycket. Hoppas att det löser sig för dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LadyinRed:
Om abort verkligen är något som du vill så behöver du inte oroa dig, det är inte försent ännu. Men du kan däremot inte bara gå in på en akutmottagning och hoppas att du får en tid samma dag, visst det kanske går men det är väldigt tveksamt. Eftersom du är så pass långt gången så måste du genomgå kirurgisk abort vilket innebär att du mest troligt ska sövas (går även med lokalbedövning men inget som jag rekommenderar) Så fortsätt att ringa/gå dit och försöka få en tid. Och elverpigen har rätt. Du får göra abort fram till 18:e graviditets veckan men efter det så måste du få tillstånd av socialstyrelsen och det är tills 22:a veckan, sedan går det inte längre. Så du behöver inte oroa dig, är ju givetvis bra om man får det "överstökat" ju fort som möjligt men du har några veckor kvar på dig så försök att inte stressa upp dig alltför mycket. Hoppas att det löser sig för dig!

Tack verkligen!! 


   
SvaraCitera

Barn ska inte ha barn.


   
SvaraCitera

Kusten:
Barn ska inte ha barn.

Men hon vill ju inte ha något barn heller.

Hoppas att allt fixar sig! Bra av dig att göra abort. Det är inte ett lätt val men det är oftast det rätta valet när man är ung/känner att man inte har rätt förutsättningar för att ge ett barn ett bra liv.


   
SvaraCitera

jag tror att det kommer lösa sig. jag har gjort abort. är det något du undrar om är det bara att du pmar. 


   
SvaraCitera

Tycker det låter konstigt att inte de du ringt verkar bry sig särskilt... trodde verkligen man prioriterade abortfall, särskilt när de rör sig om omyndiga.

Eftersom du är under 18 kan du be dina föräldrar ringa och vara upprörda åt dig, kanske fungerar det mycket bättre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
jag tror att det kommer lösa sig. jag har gjort abort. är det något du undrar om är det bara att du pmar. 

Tack verkligen! !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Tycker det låter konstigt att inte de du ringt verkar bry sig särskilt... trodde verkligen man prioriterade abortfall, särskilt när de rör sig om omyndiga.

Eftersom du är under 18 kan du be dina föräldrar ringa och vara upprörda åt dig, kanske fungerar det mycket bättre!

Ja. Mamma ringde och har fått en tid på måndag 


   
SvaraCitera

mimmiiiss:

Ja. Mamma ringde och har fått en tid på måndag 

bra!


   
SvaraCitera