Aviseringar
Rensa alla

Jag är muslim-frågor?


Ämnesstartare

dazed:

Jag skulle kunna ställa några seriösa frågor men det känns bortkastat och som ett brott mot tråden själ.

Kör på dazze!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Kör på dazze!

Okej får freestyla fram något då.

Okej det du kanske allra mest fått göra i denna tråden är att förklara hur vissa företeelser så som tex burkaanvändandet är kulturella företeelser som går längre tillbaks i historien än religionen islam, men dessa seder har som bekant legitimerats genom att förknippas med islam så att säga till en punkt där dom blir till synes blir liktydiga med religionen. Hur tycker du att man bäst tacklar hela den problematiken? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Okej får freestyla fram något då.

Okej det du kanske allra mest fått göra i denna tråden är att förklara hur vissa företeelser så som tex burkaanvändandet är kulturella företeelser som går längre tillbaks i historien än religionen islam, men dessa seder har som bekant legitimerats genom att förknippas med islam så att säga till en punkt där dom blir till synes blir liktydiga med religionen. Hur tycker du att man bäst tacklar hela den problematiken? 

Att det förknippas med islam-problematiken? eller burka öht-problematiken? Det första beror främst på okunskap och fördomar, och att burka används mest i Mellanöstern, där majoriteten är muslimer förvirrar en hel del kan jag tänka mig. 
Jag hoppas verkligen att sånt trams är borta om 100 år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Att det förknippas med islam-problematiken? eller burka öht-problematiken? Det första beror främst på okunskap och fördomar, och att burka används mest i Mellanöstern, där majoriteten är muslimer förvirrar en hel del kan jag tänka mig. 
Jag hoppas verkligen att sånt trams är borta om 100 år

Både och.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Både och.

Det är taskig kvinnosyn som är grunden till det hela. elt sjukt hur flickor redan i ung ålder hjärntvättas med att ''har du slöja blir du en bra fru och alla män vill ha dig!! har du inte du ser de dig som en hora!!!1'' Därför har många det utan några problem. De blir lurade till att det är deras fel om de blir utsatta för något sexuellt, så är det bäst att klä sig anständigt  så man blir en bra kvinna i allmänhetens ögon!
Det är svårt att sudda bort en sån syn, men jag tror att det ändå kommer dö ut tillslut.  Det blir mindre och mindre poppis i lite modernare regioner. 

(Nu var det burka du syftade på, men det är en extremare version av slöja ba)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Det är taskig kvinnosyn som är grunden till det hela. elt sjukt hur flickor redan i ung ålder hjärntvättas med att ''har du slöja blir du en bra fru och alla män vill ha dig!! har du inte du ser de dig som en hora!!!1'' Därför har många det utan några problem. De blir lurade till att det är deras fel om de blir utsatta för något sexuellt, så är det bäst att klä sig anständigt  så man blir en bra kvinna i allmänhetens ögon!
Det är svårt att sudda bort en sån syn, men jag tror att det ändå kommer dö ut tillslut.  Det blir mindre och mindre poppis i lite modernare regioner. 

(Nu var det burka du syftade på, men det är en extremare version av slöja ba)

Förjävligt. Visst man kan ju tämligen lätt dra parareller mellan hur jämlikt samt industrialiserat ett land är och hur mycket gamla kvasireligiösa påfund man ägnar sig åt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: varför har du hakat upp dig på självmordsbombning? det är sätt att visa sitt missnöje bara, precis som icke-muslimska(ojoj) breivik gjorde när han sköt ihjäl 70-tals ungdomar.

Varför vill du inte svara på mina frågor som jag ställde till dig, två gånger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade: Fattar ej varför folk så sällan låter det politiska läget spela roll och istället skyller allting på religion. Tsk.

Buddhister har också varit trängda, och de är organiserade. De tänder eld på sig själva, men gör inte något som dödar andra människor. Så ja, religionstypen spelar roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Varför vill du inte svara på mina frågor som jag ställde till dig, två gånger?

väljer själv vilka frågor jag ska svara på. dina var alldeles för tråkiga


   
SvaraCitera
KoerV

Usch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: väljer själv vilka frågor jag ska svara på. dina var alldeles för tråkiga

Du ville inte erkänna, det är sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

men gör inte något som dödar andra människor. Så ja, religionstypen spelar roll.

Jo. Flertalet terrordåd i Japan, till exempel. Se Aum Shinrikyo-sekten som exempel. Buddhister har brukat våld i över 1600 år i Asien...det är en myt att buddhister inte dödar folk för att uppnå ett visst mål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe: Aum Shinrikyo

De är inte buddhister utan en sekt som har lånat från diverse olika religioner.

passe: Buddhister har brukat våld i över 1600 år i Asien...det är en myt att buddhister inte dödar folk för att uppnå ett visst mål.

Källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Du ville inte erkänna, det är sanningen.

Erkänna vad? :p att jag är undergiven? Låtsasmuslim?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Erkänna vad? :p att jag är undergiven? Låtsasmuslim?

Jepp. Jag gissar att du är en låtsasmuslim.


   
SvaraCitera