Aviseringar
Rensa alla

Jag är polygam


Ämnesstartare

Bööööörg: Ödlor?

Ordlek, se om du kan lista ut det.


   
SvaraCitera

Jag finns nog inte:

Narchac uttryckte sig otydligt, så det var ett misstag att säga emot där. Jag erkänner det. Vad jag menade var att om man menar att polygami är som att ha ett monogamt förhållande plus fler andra förhållande så skulle jag inte hålla med. 

polygami i ordets strikta betydelse är månggifte. det är helt arkaiskt, och när folk använder det så brukar de åsyfta polyamori, eller i enstaka fall en särskild undergrupp av det, men det vanliga torde vara polyamori rakt av. det är ett väldigt brett begrepp, och kan omfatta både öppna och (i sammanhanget) slutna förhållanden, och även grejer som relationsanarki, skulle jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: polygami i ordets strikta betydelse är månggifte. det är helt arkaiskt, och när folk använder det så brukar de åsyfta polyamori, eller i enstaka fall en särskild undergrupp av det, men det vanliga torde vara polyamori rakt av. det är ett väldigt brett begrepp, och kan omfatta både öppna och (i sammanhanget) slutna förhållanden, och även grejer som relationsanarki, skulle jag säga.

Okej, så slutna polyamori förhållanden och polygami är inte samma sak? Polygami som du talar om är olagligt i Sverige så är väl därför det är arkaiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

polygami i ordets strikta betydelse är månggifte. det är helt arkaiskt, och när folk använder det så brukar de åsyfta polyamori, eller i enstaka fall en särskild undergrupp av det, men det vanliga torde vara polyamori rakt av. det är ett väldigt brett begrepp, och kan omfatta både öppna och (i sammanhanget) slutna förhållanden, och även grejer som relationsanarki, skulle jag säga.

Dessutom så betyder monogami strikt äktenskap mellan två personer? Så när man är ihop med någon så är man inte monogam??!?!?! 


   
SvaraCitera

Jag finns nog inte:

Okej, så slutna polyamori förhållanden och polygami är inte samma sak? Polygami som du talar om är olagligt i Sverige så är väl därför det är arkaiskt.

polygami kan vara sluten polyamori, men inte nödvändigtvis. se det som en paraplyterm för ospecificerade varianter av polyamoriska relationskonstellationer, så kan det inte direkt bli fel, men använd med fördel mer korrekta termer, såsom polyamori snarare än polygami. sluten polygami, om du vill vara mer specifik, även om jag personligen tycker att det är nästan lika illa som monogami, på många sätt.

och polygami är väl inte förbjudet som så, det är juridiskt äktenskap med fler än en som är förbjudet. men äktenskap är både en juridisk och religiös tradition, och alla religiösa samfund/trosinriktningar/religioner kräver inte den juridiska biten för att det ska anses vara "på riktigt".

Jag finns nog inte:

Dessutom så betyder monogami strikt äktenskap mellan två personer? Så när man är ihop med någon så är man inte monogam??!?!?! 

monogami används på samma sätt, den strikta betydelsen är en, den vardagliga en annan. men jag tycker att det är mer korrekt än monoamori, som begrepp, och har inte kommit över något bättre begrepp än. tror nämligen inte att monoamori är någon riktig grej, i alla fall inte hos någon majoritet av de som praktiserar vad vi åsyftar med monogami.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ordlek, se om du kan lista ut det.

Kan inte lista ut det ::(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Kan inte lista ut det ::(

Det är en agam, står i bildbeskrivningen. Det vill säga jag är inte polygam, eller monogam, utan agam, populärt kallat relationsanarkist, även om jag motsätter mig begreppet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är en agam, står i bildbeskrivningen. Det vill säga jag är inte polygam, eller monogam, utan agam, populärt kallat relationsanarkist, även om jag motsätter mig begreppet.

Intressant. Som atheist typ? Vad betyder gam här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är en agam, står i bildbeskrivningen. Det vill säga jag är inte polygam, eller monogam, utan agam, populärt kallat relationsanarkist, även om jag motsätter mig begreppet.

Aha tror jag är typ så också..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Intressant. Som atheist typ? Vad betyder gam här?

Typ. "Gam", är ju giftasdelen, mono och poly är ju antal. Så tänker jag mig att "a" blir "inte", men ordet är ju som sagt upptaget av en ödla.

Bööööörg: Aha tror jag är typ så också..

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Typ. "Gam", är ju giftasdelen, mono och poly är ju antal. Så tänker jag mig att "a" blir "inte", men ordet är ju som sagt upptaget av en ödla.
Tumme upp

fast egentligen inte vill ha ett monogamt förhållande om några år...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: fast egentligen inte vill ha ett monogamt förhållande om några år...

Haha, så du vill mest "leka av dig"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Haha, så du vill mest "leka av dig"?

nej men känns inte så givande att ha ett monogamt förhållande just nu... känns som att det skulle hindra mig från att utvecklas som jag vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: nej men känns inte så givande att ha ett monogamt förhållande just nu... känns som att det skulle hindra mig från att utvecklas som jag vill

Okidokes.


   
SvaraCitera