Aviseringar
Rensa alla

Jag är tillbaka


Ämnesstartare

Inte för jag förväntar mig att folk har märkt att jag har varit borta. Men nu är jag tillbaka. Jag har varit på ett lokalt burning man event, och blivit solbränd hehe ;-). Till skillnad från konsumentkultur, så är burning man en deltagarkultur (läs participatory culture), där man skapar saker tillsammans. Där konsument teknologier så som pengar eller marknadsföring (envägskommunikation) är bannlysta. Det är inte tillåtet att byta eller sälja saker, utan man får bara ge bort saker. Sharing is caring! 😉 Det är med andra ord internetkultur som praktiseras offline. Det pekar på potentialen till ett annat samhälle, även om vi idag måste förhålla oss till kapitalism, så är det inte nödvändigt att det måste förbli så.

Det konsumtionssamhälle som dagens nationer idag står för har gröna dystopier redan visat är ohållbart. Min förhoppning är att internet inte bara som teknologiskt fenomen utan även som sociologiskt och kommunikativt fenomen ska ge oss möjligen att skapa vägen för ett nytt globalt samhälle. Där gemensamma problem som ekologi, global matproduktion, immaterialrätter ect kan hanteras. Något som visat sig svårt på nationell nivå, eller ens som något man kan lämna åt medvetna konsumenter att lösa. Det är absurt att man ens kan välja produkter som är destruktiva för ekologin, eller på andra sätt underminerar grundläggande mänskliga rättigheter. Men det är en realitet idag.

Jag är pirat, för jag ser potentialen för internet som ett socialt fenomenen. Finns det ens någon anledning att ta något annat parti på allvar? Inte ens feministiskt initiativ vill något nytt här, man vill också precis som övriga vänstern ge fler möjligheten att konsumera mera. En del får inte möjligheten att konsumera lika mycket som andra menar man, det finns en maktstruktur som hindrar en del från att bli goda konsumenter. Antingen vill man att folk ska konsumera mera med hjälp av bidrag eller genom sänkt skatt. Det spelar ingen roll om vänstern och feministiskt initiativ har sofistikerade maktanalyser när man ändå har samma mål som alla andra partier, att folk ska konsumera mera.

Och den gröna rörelsen har inget emot konsumtionen så länge den är ekologisk och vegansk. Man har liksom inget alternativt samhälle, man har bara en dystopi man helst skulle slippa för barnbarnens skull. Men tänk om vi inte kan konsumera oss ur brott mot mänskliga rättigheter eller för den delen destruktiva effekter som konsumtionen har på ekologin? Tänk om vi inte kan förändra något med hjälp av vår konsumtion, som vi gärna vill tro.

Här blir det desto tydligare att i grunden så har man tillsammans med feministiskt initiativ inga problem med ett konsumtionssamhälle, så länge det är mer rättvist hur mycket man får konsumera mellan kvinnor, män och andra grupper i samhället och det man konsumerar är ekologiskt. Annars håller man med moderaterna om att marknaden och konsumtionen är rätt så bra. Man vill bara ha en mer snäll variation av konsumtion men hur radikalt är egentligen det?

Det är bara med hjälp av internet som vi kan rädda klimatet och för den delen garantera mänskliga rättigheter för alla. Därför är det strategiskt viktigt att försvara internet från krafter vars intressen hotas av internet. Eller vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Internet har redan en för stor del i folks liv, känner jag. Förstår inte hur internet kan rädda vår värld då man ändå behöver fysiska prylar och grejer att koppla upp sig med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Internet har redan en för stor del i folks liv, känner jag. Förstår inte hur internet kan rädda vår värld då man ändå behöver fysiska prylar och grejer att koppla upp sig med.

det tillåter t.ex folk utan utbildning i nigeria att tjäna pengar och lära sig nya grejer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Internet har redan en för stor del i folks liv, känner jag. Förstår inte hur internet kan rädda vår värld då man ändå behöver fysiska prylar och grejer att koppla upp sig med.

Tänk internet som ett social och kommunikativt fenomen, där skillnaden är interaktivitet i stället för envägskommunikation som industrialismen är grundat på. Sedan vad gäller fysiska prylar så är jag inte alls orolig. Det ligger 10 möjligen 30 år i framtiden, men det är inte så länge när man tänker efter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

det tillåter t.ex folk utan utbildning i nigeria att tjäna pengar och lära sig nya grejer. 

ja men hur är det bra för miljön? det går ju redan att läsa på distans om man har en dator.

Jag finns nog inte: Tänk internet som ett social och kommunikativt fenomen, där skillnaden är interaktivitet i stället för envägskommunikation som industrialismen är grundat på.

det där gick inte alls ihop 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ja men hur är det bra för miljön? det går ju redan att läsa på distans om man har en dator.

det där gick inte alls ihop 🙁

kanske genom att folk kan utbilda sig och lära sig nya grejer och komma på bra grejer för miljön?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

individ vs samhälle?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj fel tråd xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

kanske genom att folk kan utbilda sig och lära sig nya grejer och komma på bra grejer för miljön?

jojo men då krävs det ju x antal tekniska prylar för att få tillgång till internet och det drar ju ned det hela. de måste ju dessutom ha en lärare från början för att lära sig att läsa etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

jojo men då krävs det ju x antal tekniska prylar för att få tillgång till internet och det drar ju ned det hela. de måste ju dessutom ha en lärare från början för att lära sig att läsa etc.

är det dåligt för miljön att ha lärare? :- P

ja, det behövs prylar men nya prylar är miljövänliga än för några tiotals år sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: det där gick inte alls ihop 🙁

Internet låter dig kommunicera med andra på ett sätt som inte en tidning, tv eller radio låter dig göra.... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: fysiska prylar

Random video om 3d printing...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Random video om 3d printing...

de måste fortfarande tillverkas. sedan kan man ju inte trycka ut livsmedel.

Jag finns nog inte:

Internet låter dig kommunicera med andra på ett sätt som inte en tidning, tv eller radio låter dig göra.... 

ja det är ju rätt uppenbart. ser dock inte relevansen här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

är det dåligt för miljön att ha lärare? :- P

ja, det behövs prylar men nya prylar är miljövänliga än för några tiotals år sen

du förstår väl att de är outbldade för att de inte haft möjlighet att gå i skolan eller haft bra lärare.  en internetbaserad utbildning kräver ju att de haft den möjligheten och att det finns tid och tekniska prylar till alla att använda.

det beror på vad det är. sedan är ju det mest miljövänliga att köpa begagnade prylar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du förstår väl att de är outbldade för att de inte haft möjlighet att gå i skolan eller haft bra lärare.  en internetbaserad utbildning kräver ju att de haft den möjligheten och att det finns tid och tekniska prylar till alla att använda.

det beror på vad det är. sedan är ju det mest miljövänliga att köpa begagnade prylar.

man kan vara outbildad fast man kan läsa och har möjlighet att gå i skola. försök inte att lära mig om vad det innebär att bo i fattiga områden i 3dje världen om du inte själv har vuxit upp där


   
SvaraCitera