Aviseringar
Rensa alla

jag beräknas ha 1300 poäng när jag går ur tvåan, ska helst ha 1500 eller mer dock


Ämnesstartare

min fråga är: kommer jag tvingas gå om eller kan jag gå vidare och sen gå ut gymnasiet nästa år (börjar trean nu till hösten alltså) och sen läsa på komvux eller så

1300 poäng kommer jag säkerligen ha när jag går ut alltså, så kan jag gå vidare till trean måste jag gå om eller är det helt frivilligt? för jag har inga problem att läsa på komvux efter gymnasiet om det ska behövas


   
Citera
Ämnesstartare

okej nu skrev jag en massa alldeles för uppenbara grejer, flera gånger dessutom så inte ord om det tack[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver inte gå om något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går det bra i skolan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Du behöver inte gå om något.

du menar alltså att även om jag är under gränsen som då är 1500 poäng äre fortfarande frivilligt?

Infraröd:

Går det bra i skolan?

tror det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAVE ME:

du menar alltså att även om jag är under gränsen som då är 1500 poäng äre fortfarande frivilligt?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har för mig att man får ha 250 IG-poäng inför trean.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Jag har för mig att man får ha 250 IG-poäng inför trean.

men det kan väl vara olika från skola till skola? många får ju tillochmed ta studenten även om de ligger under poängsnittet och det, alltså borde jag ju kunna få gå vidare till trean oavsett mina betyg, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAVE ME:

men det kan väl vara olika från skola till skola?

Ingen aning.

SAVE ME:

många får ju tillochmed ta studenten även om de ligger under poängsnittet och det, alltså borde jag ju kunna få gå vidare till trean oavsett mina betyg, eller hur?

Som sagt, jag vet inte om det skiljer sig skola till skola, men jag blev i alla fall tvungen att panikplugga för att nå högst 250 inför trean - annars skulle jag inte få gå vidare. Men snacka med din syo!


   
SvaraCitera

Du kan läsa distanskurser under sommaren. Preferably enkla kurser så att du enkelt kan samla ihop 250 poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså om du inte får gå vidare till trean så borde väl någon ha sagt det vid det här laget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Alltså om du inte får gå vidare till trean så borde väl någon ha sagt det vid det här laget?

det är sant, men det lustiga är att för ett år sen skickade man ut ig-varningar till elever på min skola, i år har de inte gjort det men jag har iaf fått veta på utvecklingssamtal vad jag är ig-varnad i, och det är relativt sällan de mailar en också

och förra året (under sommarlovet inför tvåan) fick jag ett brev att jag borde gå om första ring men sen visade det sig att jag var 100 poäng förbi gränsen (jag hade 500, gränsen låg på 400) och flera av mina klasskamrater hade fått samma sak

men det borde ju vara frivilligt, får höra olika hela tiden för gå om är det sista jag vill eftersom jag hatar 92or


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera