Aviseringar
Rensa alla

Jag blir glad!


Ämnesstartare

Buddah:

Vad har ni för erfarenheter av liknande (som jag skrivit ovan)?

Jag har faktiskt lite positiva erfarenheter från en av mina grannfamiljer, som förövrigt är Libaneser. pappan följde reglerna noga och gjorde sina plikter som en nyanländ invandrare, han gick på sina SFI-lektioner, han gick en kort utbildning osv, fick ett arbete som han skötte. hur det ser ut just för stunden vet jag inte dock, hans lilla son spelar Hockey tillsammans med min lillebror, och när jag går med honom upp på träningen för att peppa och visa intresse händer det att jag utbyter några ord med denne invandraren. han följer sina barn till skolan, och hämtar dom sedan när dom slutat. Brorsan hans har jag hört lösa rykten om att han skulle vara en riktig snyltare och kåkfarare och någon han själv inte tycker om. han visar ett gott ansikte utåt och han förtjänar credd. mer än vad man kan säga om alla hans otaliga gelikar då men..

Buddah:

Vad tycker ni att en invandrare bör göra för att bli en del av vårt samhälle? (är trots allt inte bara samhällets jobb att få in nyanlända i "gemenskapen")

Anpassa sig. vissa kan, men väldigt många kan inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar invandrare som skärskådar samhället och spelar in revolutionerande musik. Och så gillar jag invandrare som gillar Billie Jean.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

håller med till fullo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Text

Brk g:

Text

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

[love]

Har 3 bevis:

Bob Dylan would make a great inwanderer.

Känner en tjej som gillar Billie Jean och är brun, vet dock ej om hon är en riktig invandrare. Hon är hur som helst jävligt cool.

Michael Jackson var egentligen svart.


   
SvaraCitera

Men vad är det här för tråd?

Buddah:

Jag blir så glad när jag går förbi en invandrare som pratar Svenska med sina barn

Hela texten låter som om invandrare är nån slags grupp som det ska tyckas synd om och att de på något sätt skulle vara annorlunda än andra människor (svenskar).

Jag misstänker starkt att du aldrig känt någon som kommer från ett annat land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är fascinerad över en kille som kom till min förra klass med alla MVG och kunde i princip flytande svenska efter två år.

Är riktigt avund över hur de ligger bättre till i matematikutvecklingen i länder som Colombia. Här sitter läraren och bara klagar över en för att man inte vet att triangelns grader sammanlagt blir 180.


   
SvaraCitera

Buddah:

Vad tycker ni att en invandrare bör göra för att bli en del av vårt samhälle? (är trots allt inte bara samhällets jobb att få in nyanlända i "gemenskapen")

Det kallas integration, vilket såklart är nästa steg. Konstigt att inte ordet kommit upp en enda gång, men i alla fall...

Själva attityden i hela inlägget känns konstig. Ska "invandrare" behöva göra något för att förtjäna att vara kvar? Annars får de inte vara kvar? Tro mig, Migrationsverket gör redan ett JÄTTEBRA jobb på att filtrera vilka som inte skulle skapa en stor skandal om man inte "släppte in" och de som kan puta ut igen på samma roddbåt de kom med. Om de hade turen att ens skaffat en roddbåt...

Det idiotiska alla soffligande rasister gör i deras argumentation är att de ser Sveriges välfärd, bostäder och allt annat som en hel jävla kaka. Och tänker: Ju mer det kommer in och tar kakan, ju mindre blir det till mig. Eller? Nej det är inte så, det finns många exempel på hur till exempel arbetskraftsinvandring räddat flera länder, och gjorde Sverige till vad det är i dag efter andra världskriget, då är det okej med invandring?

Och mänskliga rättigheter skriker förgäves och kränks av inhuman flyktingpolitik som ger i uttryck i massa idiotiska konventioner som Dublinkonventionen som säger att om du sökt asyl i något EU-land och får avslag, kan du inte söka igen. Dvs. om du kommer till Finland där de släpper in vad, 5 asylsökande varje decenium? Så kan du inte söka igen, och det är ju ett problem för asylsökande då de inte kan bestämma exakt var de kommer. Utan de går på en båt som kör dem någonstans. Vilket Sverige utnyttjar väldigt febrilt! För hur många kommer till Sverige första försöket? Inte så många...

Om man inte applicerar samma "om inte du utbildar dig, jobbar och skattar så är du inte värd något" inhumana teori på invandrare, men inte på Svenskar (och inte över huvud taget på individer) är man främlingsfientlig (eller realistisk haha) då man redan från börjat skiljt på folk och folk genom att nervärdera invandrare och att de måste göra mycket mer för att - i era ögon då - förtjäna att vara här (jag tycker att de förtjänar att vara här bara för att de är människor), men inte applicerar samma attityd gentemot de som bara haft turen att blivit födda här.

Sen hur man överför detta till praktiken, genomför en solidarisk flykting- och invandrarpolitik i hela EU och har en bra integrationsplan (vilket inte sossarna har haft över huvud taget) är en helt annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

Tro mig, Migrationsverket gör redan ett JÄTTEBRA jobb på att filtrera vilka som inte skulle skapa en stor skandal om man inte "släppte in"

Undra varför brottsligheten ökar då, och att vi leder våldtäktsligan i hela Europa.

EnDumAfrikanskVas:

Nej det är inte så, det finns många exempel på hur till exempel arbetskraftsinvandring räddat flera länder, och gjorde Sverige till vad det är i dag efter andra världskriget, då är det okej med invandring?

Vad som hände efter andra världskriget är inte relevant idag, vi hade helt andra förutsättningar då än vad vi har idag, vi har ingen nytta av en arbetskraftsinvandring i nuläget och har inte haft det på många många år då det finns brist på arbeten i Sverige.

EnDumAfrikanskVas:

Och mänskliga rättigheter skriker förgäves och kränks av inhuman flyktingpolitik som ger i uttryck i massa idiotiska konventioner som Dublinkonventionen som säger att om du sökt asyl i något EU-land och får avslag, kan du inte söka igen.

Hmm, den kände jag inte ens till. vilken bra lag.

EnDumAfrikanskVas:

Utan de går på en båt som kör dem någonstans. Vilket Sverige utnyttjar väldigt febrilt! För hur många kommer till Sverige första försöket? Inte så många...

Hur menar du att Sverige utnyttjar att invandrare inte kan söka asyl mer än en gång för en konvention sätter stop för det?

EnDumAfrikanskVas:

Om man inte applicerar samma "om inte du utbildar dig, jobbar och skattar så är du inte värd något" inhumana teori på invandrare, men inte på Svenskar (och inte över huvud taget på individer) är man främlingsfientlig (eller realistisk haha) då man redan från börjat skiljt på folk och folk genom att nervärdera invandrare och att de måste göra mycket mer för att - i era ögon då - förtjäna att vara här (jag tycker att de förtjänar att vara här bara för att de är människor), men inte applicerar samma attityd gentemot de som bara haft turen att blivit födda här.

Det gör knappast saken bättre att vi tar in en massa bidragstagare när vi har våra egna att ta hand om, tycker di inte? varför ska en utlänning ha lika mycket rättigheter till sverige som en svensk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag var ironisk btw


   
SvaraCitera

Sming:

Undra varför brottsligheten ökar då

Då kanske du borde koncentrera dig på klassklyftorna och diskrimineringen som skapar brottslingar. Det finns ingen gen i kroppen som gör att folk blir kriminella. Det har sociala orsaker.

Så länge du snackar skit om folk från andra länder så snackar du inte om det verkliga problemet. Att de rika blir rikare och vanligt folk får det jävligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättesnäll:

Då kanske du borde koncentrera dig på klassklyftorna och diskrimineringen som skapar brottslingar. Det finns ingen gen i kroppen som gör att folk blir kriminella. Det har sociala orsaker.

Så länge du snackar skit om folk från andra länder så snackar du inte om det verkliga problemet. Att de rika blir rikare och vanligt folk får det jävligare.

Suck, ständigt denna idioti.

Visst, en del brottslighet kan man skylla på klyftorna. men att all brottslighet skulle bero på det, är bara okunnigt att påstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättesnäll:

Hela texten låter som om invandrare är nån slags grupp som det ska tyckas synd om och att de på något sätt skulle vara annorlunda än andra människor (svenskar).

Jag misstänker starkt att du aldrig känt någon som kommer från ett annat land.

Invandrare är en grupp som är i underläge, och är därför tvugna att faktiskt själva hjälpa till att komma in i samhället (finns "Svenskar" som behöver det också, men de har troligen bättre förutsättningar i och med att de redan kan språket osv.)

Jag känner flera som kommer från andra länder.

EnDumAfrikanskVas:

Ska "invandrare" behöva göra något för att förtjäna att vara kvar?

Vad i mitt inlägg stod det att de behöver göra vissa saker för att "förtjäna" att vara här? Min poäng är att man som nyanländ medborgare inte kan vänta på att landet man kommer till skall sköta hela integrationen, man får faktiskt hjälpa till lite själv också. Enligt min erfarenhet så är det till exempel många invandrare som bara pratar sitt modersmål hemma, från att de anländer tills att de dör. Det är inte en bra förutsättning för att lära sig språket.


   
SvaraCitera

Buddah:

Invandrare är en grupp som är i underläge, och är därför tvugna att faktiskt själva hjälpa till att komma in i samhället

Newsflash: Invandrare som bor i Sverige är "i samhället". De flesta bor i arbetarklassområden, men de är ändå "i samhället".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättesnäll:

Newsflash: Invandrare som bor i Sverige är "i samhället". De flesta bor i arbetarklassområden, men de är ändå "i samhället".

Newsflash: Räcker inte att bo här för att vara en del av samhället.


   
SvaraCitera