Aviseringar
Rensa alla

Jag blir nervös och blir stressad under prov!


Ämnesstartare

Tjena igen, jag hade ett prov i bråk och procent idag, både E del och C-A del och jag blir så jävla nervös oavsett om jag har pluggat väldig mycket.

Jag hade pluggat 4 dagar i rad inför ett matteprov. Det kändes som om jag kunde allt och när jag fick pappret så tappade jag liksom kunskapen. Jag kollade mina händer och de skakade så himla mycket. Jag blir skit nervös under prov och tror att jag kommer misslyckas och det förändrar ju resultaten, eftersom jag tvekar. Hur ska jag göra med nationella prov nästa termin?? Min fråga är om någon vet hur man blir lugn och inte nervös under prov. 

Pga detta så förlorade jag typ 3 A poäng för att jag var nervös och skrev 75% som svar istället för 175% som var svaret. Jag checkade med flera i min klass och de sa att det var 175%. 
 


   
Citera

Tugga tuggummi 


   
SvaraCitera

Skicka frågan så löser jag den åt dig, då kan du ilf lugna dig lite och inte tänka på svaret så mkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kevinxDD:
Skicka frågan så löser jag den åt dig, då kan du ilf lugna dig lite och inte tänka på svaret så mkt

kevinxDD:
Skicka frågan så löser jag den åt dig, då kan du ilf lugna dig lite och inte tänka på svaret så mkt

Tack för att du vill hjälpa mig, men jag kommer inte ihåg frågan längre. Kan dock fråga kompisarna imorn


   
SvaraCitera

Kika på den här videon!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Yetset

Jag hade samma problem och måste rekommendera en bok: The Worry Cure. Ger riktigt bra tips om hur man kan handskas med oro och katastroftänk som du beskriver (jag misslyckas-->får IG--->kommer inte in på programmet jag vill ---> blir arbetslös --> Dör olycklig


   
SvaraCitera
Mumzel

Jag blir mer glad av att göra prov än on ha lektion. Prov e roligare för man både måste jobba effektiv o man får gå när man e klarrr


   
SvaraCitera

tag med dig en flaska vatten och drick lite emellanåt eller tuggumi funkar för mig! och alla mina prov görs på tid!


   
SvaraCitera

Jag skulle råda dig att fråga dig själv varför du blir närvös för nervös är lika med att vara glad eller arg. Alltså en aktivhandling som leder till att du nervösar dig så frågan varför varför varför tills du benat ut varför och om det inte går byt fråga till påvilket sätt gör detta mig nervös. Och när du vet vad som är "fel" är det bara att löaa detta och skrivatopp på prov. Natinella är som vilket amnat prov som hällst det är lite andra regler men annars så är det lugnt. Du kommer inte dö för att du får sämmre betyg där det är bara betygsledande inte grundande. Ha en dialog med läraren så hen är införstådd med ditt bekymmer.


   
SvaraCitera
Maya
 Maya

Jag brukar lyssna på musik eller bara ta en kort paus med att bara tänka på annat eller kolla ut genom fönstret. Efter ett tag har min hjärna börjat gå igång och jag kan tänka igen. Men om inte musiken fungerar så brukar jag byta genre så hittar jag ngt som passar.


   
SvaraCitera

Mumzel:
Jag blir mer glad av att göra prov än on ha lektion. Prov e roligare för man både måste jobba effektiv o man får gå när man e klar


   
SvaraCitera

Skolsatsaren:

Du har rätt


   
SvaraCitera

Jag blir nervös, men som tur får jag godkänt endå.


   
SvaraCitera

jag också blir nervös, i maj har vi 4 matteprov 3 av dem kan vi använda miniräknare. jag är bra på matte så det ska inte bli problem men ändå klurigt. jag rekommenderar att du försöker plugga varje dag aldrig stoppa. det var så jag ''master'' multiplikations tabellen.  


   
SvaraCitera