Aviseringar
Rensa alla

Jag blir så jävla lack! Behöver hjälp!


Ämnesstartare

Tja allihopa! Nu är det såhär att jag behöver hjälp! 
Mina frågor till er är:
1. Hur många körlektioner behövde ni ta för att få ert körkort?
2. Hur länge övningskörde ni privat innan ni började på körskolan? 
3. Vad kostade det er? 

Anledningen till att jag frågar är eftersom min mamma vägrar att övningsköra med mig. Hon blir sur och irriterad så fort jag tar upp ämnet och det har nu kommit till den punkten att hon inte ens vill diskutera saken med mig längre. Hennes argument är att jag inte är tillräckligt mogen och att jag inte är "redo". Hon vill alltså att jag ska vänta några år innan jag ger mig på körkortet. Hon själv tog det när hon var 25 och hon säger att "det var inte en dag för sent". Ja, för HENNE kanske! Jag är inte som hon var i min ålder vilket hon inte verkar förstå. Blir så jävla lack på detta! Främst på grund av att körkortet antagligen hade blivit mycket billigare för mig om jag inte hade behövt lägga pengar på lektioner där jag lär mig att köra fram utan att få motorstopp och andra grundläggande saker som hon enkelt hade kunnat lära mig. Men nu är det så att jag fyller 18 i september och jag vill ta mitt körkort då, som en present till mig själv. Jag har själv sparat ihop 9500kr än så länge och kommer troligen inte att få ngt bidrag av mina föräldrar. Kollade på ett startpaket hos körskolan som kostar 13400kr för 15 lektioner. Finns också ett startpaket på 10 lektioner som kostar 10.300kr vilket skulle passa mig bättre ekonomiskt men frågan är om 10 eller 15 lektioner kommer att räcka för mig som har noll erfarenhet?
 
Hoppas ni kan svara på mina frågor och hjälpa mig! 
/M 


   
Citera

Så bortskämd du är, var glad att du har en mamma som övht kan och vill övningsköra med dig. 


   
SvaraCitera

har för mig att jag började med 10 lektioner så att jag lärde mig grunderna, sedan övningskörde jag med mamma för att finslipa allt och sedan tog jag ett par lektioner till innan uppkörningen så att allt skulle sitta. hade knappt kört alls innan min första lektion

minns inte hur mycket allt kostade, ~18 000 kanske?


   
SvaraCitera
time
 time

isola:
Så bortskämd du är, var glad att du har en mamma som övht kan och vill övningsköra med dig. 

M.SS5: Anledningen till att jag frågar är eftersom min mamma vägrar att övningsköra med mig. Hon blir sur och irriterad så fort jag tar upp ämnet och det har nu kommit till den punkten att hon inte ens vill diskutera saken med mig längre.

Vad pratar du om isola?


   
SvaraCitera

M.SS5: 1. Hur många körlektioner behövde ni ta för att få ert körkort?
2. Hur länge övningskörde ni privat innan ni började på körskolan? 
3. Vad kostade det er?

1. Fick ett paket på 10, köpte inga extra.
2. Ett halvår ungefär
3. Ingen aning, inte jag som betalde utan företaget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du, om det är något jag inte är, så är det fan bortskämd. Allt jag köper och så vidare betalar jag själv för, för pengar som jag jobbat ihop. Så vad grundar du påståendet på förstår jag inte. Och hon vill ju inte alls övningsköra med mig, precis som jag skrev.

edit; tack för övriga svar! 🙂


   
SvaraCitera

1. Hur många körlektioner behövde ni ta för att få ert körkort? minns inte, kanske 10 nånting. inte för att jag var en dålig bilförare från början, men körskolan vill la tjäna pengar 😉 

2. Hur länge övningskörde ni privat innan ni började på körskolan? Typ till och från i 3 år... var inte särskilt inställd på att ta d där jävla körkortet från början, sen fick jag typ tummen ur röven/ sparkar i röven och kontaktade en körskola när jag var 19.....

3. Vad kostade det er? H3h3h3hh3h.... Rodnar 

ja, jag är bortskämd.   


   
SvaraCitera

M.SS5: e. Hennes argument är att jag inte är tillräckligt mogen och att jag inte är "redo". Hon vill alltså att jag ska vänta några år innan jag ger mig på körkortet.

Uppfattade  detta som att hon skulle övningsköra med hn när hn fyllt 25 el dyl

time:

Vad pratar du om isola?


   
SvaraCitera
Draug

Tog en körlektion det räckte gubbjäveln var fan inte klok, ingen som kör bil på det sättet. deras äckliga hybridecodrivebilar kanske man kan köra så med, men kör man vanliga hederliga bilar är sådana kunskaper värdelösa. Gillar inte att lära mig strunt varför ska man t.ex trycka in kopplingen,växla, använda blinkers och svänga exakt samtidigt. idiotiskt att köra så, bara att ta en sak i taget bara det blir gjort i tid. Kmr fan aldrig köra med en körskollärare igen. Dom kör bil som 80-åriga kärringar. Glöm att de får mina surt förvärvade slantar. Riktiga utsugare är de vill bara tjäna pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det blev ganska många körlektioner för mig. 26 tror jag det slutade på till sist, men det kändes bättre för mig att ta någon extra för att verkligen känna mig tillräckligt redo för uppkörningen. Jag hade nästan inte kört någonting privat, men det blir nog såklart billigare om man gör det. Vad det landade på prismässigt vågar jag inte ens tänka på...

Mitt tips till dig är att åka på någon intensivutbildning. Då brukar man bo där under typ två veckor och man pluggar teori och kör bil hela dagarna. Sådana utbildningar brukar dessutom vara rätt billiga Glad


   
SvaraCitera

isola: Uppfattade  detta som att hon skulle övningsköra med hn när hn fyllt 25 el dyl

fast är inte d1a väldigt sent? 


   
SvaraCitera

1, tog 5 tror jag

2, började på körskolan 3mån innan jag fick kortet, var fullbokat som fan för risk1&2 o uppkörning o skit. Körde la med mor och far när jag fyllde 17 typ. Men kört bil och epa "illegalt" (mothafackin'-gangstah) innan osv så kunde det mest "maskinellt" redan, men risktänkandet behövde väl tränas in lite...

3, 7-8 tusen kanske? kommer ej ihåg, 3 år sedan. Sommarjobbade som tur var så hade råd.


   
SvaraCitera

S3ON:

fast är inte d1a väldigt sent? 

det är det väl inte? och bättre sent än aldrig.


   
SvaraCitera

1, Minns knappt att jag tog några lektioner, 3-4 lektioner kanske?

2, Körde väldigt mycket med farsan och det räckte

3, Fick ett sånt paket på 6 lektioner i födelsedagspresent, som ja ej använde fullt ut. Tror det kostade typ 4k till 6k på skolan jag hade.


   
SvaraCitera

isola:

det är det väl inte? och bättre sent än aldrig.

I dagens samhälle är det ju så, tyvärr. Absolut, men bättre i tid än sent. 😉 


   
SvaraCitera