Aviseringar
Rensa alla

Jag blir utslängd, hjälp någon?


Ämnesstartare

Jag fyller 18 om 2 månader och igår sa min pappa antingen drar du ut nu eller väntar i 2 månader då jag inte behöver ansvara för dig längre och sticker då. Och jag känner att jag inte orkar bo kvar här heller. Det inte bara min pappa, han brukar inte klaga det mest min morsa, och hon är förjävlig hon har klagat på mig jämt! Hon säger att jag förstör desar liv och alting, min bror kallar mig för äckel och han är på mamma och pappas sida, och dom älskar ju honom eftersom han rövslickar dom.
Jag gör fan allt för att dom ska bli nöjda och jag får ingenting tillbaka. Dom säger om jag hade tänkt att bestämma själv så ska jag flytta ut och bestämma då ! Jag får typ inte vara ute hur länge jag vill utan att dom ringer och säger att jag ska hem . Max kl 10. Dom klagar när jag tar hem kompisar och när det inte städat hemma så verkar det vara mitt fel, för att jag inte gör ngt. Fast jag gör. Jag diskar varje dag, flera gånger om dagen. Det sjukt, känner mig som en slav. Har även blivit misshandlad förr, och ibland får man en käftsmäll också. Och jag tänker inte ta någon mer skit. Finns det någon hjälp?[cry]


   
Citera

Nej, du är för gammal. Bli vuxen istället, eller inse i alla fall att de har rätt att ställa vissa krav på dig som boende i deras hem.

Förresten så är de skyldiga att se till att du har mat och tak över huvudet tills du gått ut gymnasiet eller nåt sånt där töntigt. Du kan ju alltid falla tillbaka på det. Men personligen tycker jag du borde klippa dig och skaffa ett jobb.


   
SvaraCitera

Ring BRIS eller något annat tjosan; om du faktiskt befinner dig i den här situationen så ska det finnas hjälp att få. (Du kan faktiskt ringa BRIS, det är sådant här de är till för).

Go, socialt skyddsnät.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Ingetäromöjligt:

då jag inte behöver ansvara för dig längre

Inte sant.. de har ansvaret för dig så länge du studerar och är upp till 20/21år gammal faktiskt

Och BRIS är ett bra tips i detta fallet. De ska inte behandla dig sådär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Och BRIS är ett bra tips i detta fallet. De ska inte behandla dig sådär

Bris är juh ba en hjälptelefon, jag har läst om det i skolan och så, dom kan inte göra någonting dom finns bara där om man vill prata med dom. Visst hjälper det, men det ändrar juh inte min situation hemma.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

standby:

personligen tycker jag du borde klippa dig och skaffa ett jobb.

Klippa mig och skaffa jobb?
Joh jag ska försöka skaffa jobb, men när man bor i en liten stad så är det inte så lätt. Klippa mig ? :S

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sofie Peters:

Ring BRIS eller något annat tjosan; om du faktiskt befinner dig i den här situationen så ska det finnas hjälp att få

Undra om socialen kan hjälpa mig på något sätt, finns det någon som vet?


   
SvaraCitera

När du väl flyttar hemifrån - hämnas genom att aldrig höra av dig till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

När du väl flyttar hemifrån - hämnas genom att aldrig höra av dig till dem

Det ju det jag tänker göra, och ja vill verkligen inte bo kvar i samma stad som jag bor nu, jag vill bort härifrån så långt som det går, undra om det går med att söka social hjälp i typ stockholm och flytta upp dit?


   
SvaraCitera

Ingetäromöjligt:

Visst hjälper det, men det ändrar juh inte min situation hemma.

Ingetäromöjligt:

Undra om socialen kan hjälpa mig på något sätt, finns det någon som vet?

värt att testa iaf. gör de inget åt detta så undrar man nästan om de går något åt något alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

värt att testa iaf. gör de inget åt detta så undrar man nästan om de går något åt något alls

Jag får ju flytta hemifrån när jag är 18, visst? utan att mina föreldrar kan stoppa mig, och eftersom dom har sagt att jag ska dra nu eller när jag fyllt 18 om jag vill bestämma själv över mig så är det självklart att jag gör. Och om jag inte kan klara mig så måste väl socialen hjälpa mig, åtminstånde första månaden eller något sånt för jag ska leta jobb, och så fort jag har hittat å får ihop lite pengar så ja kan klara mig varje månad hyra och mat och så så behöver jag dom inte längre. Det måste väl nästan gå? Vad är socialen till för annars ?


   
SvaraCitera

Ingetäromöjligt:

socialen

Går att kontakta, berätta din situation för dem. Vet inte hur stor chans det är att man får hjälpa dock, men värt ett försök ju.


   
SvaraCitera

Ingetäromöjligt:

Det måste väl nästan gå? Vad är socialen till för annars ?

Motborgare:

Går att kontakta, berätta din situation för dem. Vet inte hur stor chans det är att man får hjälpa dock, men värt ett försök ju.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Går att kontakta, berätta din situation för dem. Vet inte hur stor chans det är att man får hjälpa dock, men värt ett försök ju.

Om man inte kan få hjälp för det här så vet jag inte vad som hjäler "barn" med !

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vilka problem hjälper socialtjänsten till med?

Det finns många problem som socialtjänsten kan hjälpa till med. Några exempel kan vara om

* det är bråk i en familj (FINNS)
* man inte har det bra hemma (FINNS)
* familjen inte klarar sin ekonomi
* föräldrar eller någon annan vuxen slår en (FINNS)
* föräldrar eller andra vuxna tar droger eller dricker för mycket alkohol
* man själv har problem med droger
* man har problem med kriminalitet.

Socialtjänsten ger också råd till personer som är oroliga över att någon inte mår bra eller har det svårt. Om inte socialtjänsten kan hjälpa till så brukar de kunna tipsa om vem som kan göra det. Och ibland kan det vara bättre att gå till någon annan, som om man själv har problem med droger och vill få hjälp. Då kan det vara bättre att kontakta kommunens beroendemottagning direkt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad gör socialtjänsten åt problemen?

Hjälpen och stödet man får av socialtjänsten kan se ut på många olika sätt, eftersom det anpassas till den som ska ha hjälpen och vad man har för behov. Det kan också skilja sig mellan olika kommuner, men de flesta erbjuder ungefär samma hjälp och stöd. Här är några exempel:

* En kontaktperson, det vill säga en vanlig person som socialtjänsten bedömer kan ge stöd i vardagen genom att träffa en och prata, få hjälp med skolarbete eller hitta fritidsaktiviteter.
* Olika stödgrupper, som till exempel grupper där man kan få träffa andra som är i samma situation och dela sina erfarenheter. Det kan till exempel vara barn till föräldrar som tar droger eller är psykiskt sjuka. Grupperna leds av en utbildad vuxen.
* Familjesamtal, då delar av eller en hel familj får träffa någon som är utbildad för att hjälpa familjer att reda ut problem.
* Praktikplatser, för att man ska kunna prova att jobba om man har särskilda behov på grund av till exempel problem i skolan eller hemma.
* Missbruksvård, om man behöver hjälp med att sluta ta droger eller sluta dricka för mycket alkohol.
* Boende hos en annan familj, ungdomshem eller eget boende, om man inte kan bo hemma. Det allra vanligaste är boende hos en annan familj om man inte kan bo hemma.
* Skyddat boende om det finns risk för hot eller våld i hemmet.


   
SvaraCitera

U fucked up crackers are fucked up.

Vafan lär er vad familj är.


   
SvaraCitera

Har du gått ut gymnasiet än? För om inte du har det så är dina föräldrar skyldiga att försörja dig tills du har gjort det.


   
SvaraCitera