Aviseringar
Rensa alla

Jag e så dålig på att spara 🙁


Woho:

och det går inte att göra uttag därifrån?

det blir enklare om man inte lever emot sig själv. klart du kan fuska men du vill väl inte det.


   
SvaraCitera

ennie:

det är så lätt att få en människa att gilla något med 0 värde så fort du betalat för det.

När jag menade ngt man gillade syftade jag inte på slumpmässigt skräp man såg i skylt-fönstret utan t.ex. en ny kamera, om man gillar att ta kort, men det kan även räknas som ngt man "behöver" av dem som är väldig intresserade av att ta kort[y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ennie:

det blir enklare om man inte lever emot sig själv. klart du kan fuska men du vill väl inte det.

Klart man inte vill fuska, men ibland är det bara väldigt svårt att kåta bli.


   
SvaraCitera

Woho:

När jag menade ngt man gillade syftade jag inte på slumpmässigt skräp man såg i skylt-fönstret utan t.ex. en ny kamera, om man gillar att ta kort, men det kan även räknas som ngt man "behöver" av dem som är väldig intresserade av att ta kort[y]

jaså men de flesta verkar gilla skräp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

Klart man inte vill fuska, men ibland är det bara väldigt svårt att kåta bli.

låta bli menade du väl [bigcheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Woho:

kåta bli.

hahaahhahahhahhahahahahahahhahahaahahhaahahahahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahh​ahahahahahahahahahahaahhahahahahahahahahhaahahhaahhaahahahahahhahahahaahhaahhahahaahh​ahahahaahhahahahahahahahahahhahahahahaahahhaahhahahaahahhaahahahahahahahahahhahahahah​ahahahaahahahhahahahahahahahahaahha[bigcheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

SeriösochSnäll:

ahahahaahahahhahahahahahahahahaahha

sorry [blush]


   
SvaraCitera

gillar inte o köpa saker som är slöseri köper saker jag vill ha tex kläder de e inte slöseri..däremot så finns det en gräns


   
SvaraCitera

SeriösochSnäll:

kåta bli.

*låta bli[blush]


   
SvaraCitera

Sätt in en summa av dina pengar varje månad på ett konto som bara tillåter ett uttag per år.


   
SvaraCitera
Hando

enhimmelskdrog:

lämnar plånboken hemma eller undviker affärer

[y]


   
SvaraCitera

Woho:

Klart man inte vill fuska, men ibland är det bara väldigt svårt att kåta bli.

Därför man ska göra det så svårt som möjligt för en själv att fuska.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Chryseus:

Sätt in en summa av dina pengar varje månad på ett konto som bara tillåter ett uttag per år.

Att ha ett konto som är låst till ett uttag per år är inget jag skulle rekommendera då det låser upp pengarna så att man inte kan flytta dem till tex andra konton med en högre avkastning eller till andra bättre investeringar om det skulle dyka upp.

Men visst är man extremt slösaktigt och inte ens klarar att hålla pengarna på ett sparkonto så visst.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ett annat bra tips som kan hjälpa en att inte köpa saker är att inte bara kolla vad något kostar utan vad de pengarna skulle ha kunnat vara värda på längre sikt. Läste för länge sedan om detta och att ett antal miljonärer/miljardärer som gjort på det viset och det varit en grund för att de blivit så rika.

Tror det var Warren Buffett som en gång hade övervägt att köpa en bil för 100 000 kr med sedan tänkt efter att om han i stället investerade de pengarna och bara nådde snittavkastningen (Buffett har i över 20 års tid nått runt dubbelt så stor avkastning som snittet) så skulle de 100 000 kr om 50 år vara värda ungefär 18,5 miljoner kronor.

Sätter man saker och ting i dessa perspektiv så blir allt helt annorlunda, vill jag verkligen offra 18,5 miljoner kronor på den där bilen?


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Glömde för er som inte vet vem Warren Buffett är så anses han av många vara tidernas bästa investerare och han har ibland toppat listan över världens rikaste med en förmögenhet på runt 450 miljarder kronor. Dock skänkte han för något år sedan bort 85% av sin förmögenhet till välgörenhet.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Men visst är man extremt slösaktigt och inte ens klarar att hålla pengarna på ett sparkonto så visst.

Nu kanske du borde läsa vad trådskaparen skrev och förstå varför jag skrev att han/hon skulle låsa sina pengar.

Gentlemannen:

Att ha ett konto som är låst till ett uttag per år är inget jag skulle rekommendera då det låser upp pengarna så att man inte kan flytta dem till tex andra konton med en högre avkastning eller till andra bättre investeringar om det skulle dyka upp.

Just nu finns det dock inga konton med högre avkastning då Riksbankens reporänta ligger på 0,25%. Och att investera i aktier är det nog inte riktigt läge för .. än .. då det är väldigt ovisst för många företags framtid just nu.

God Jul btw!


   
SvaraCitera

Chryseus:

Nu kanske du borde läsa vad trådskaparen skrev och förstå varför jag skrev att han/hon skulle låsa sina pengar.

Jag läste det, dock så bör det du skriver inte vara förstavalet, trådskaparen bör snarare börja med att välja sig av med pengarna genom att spara automatiskt, det du skrev bör bara vara sista lösningar om allt annat misslyckas.

Chryseus:

Just nu finns det dock inga konton med högre avkastning då Riksbankens reporänta ligger på 0,25%.

Konton har en tendens att variera sina räntor regelbundet, det är sällan samma som håller högst ränta någon längre tid. Alltså kan det helt klart löna sig att ha åtminstone en två tre olika konton där man varierar var pengarna befinner sig beroende på vilka som har bäst ränta för närvarande.

Bara i dag finns det bankkonton med räntor på allt från 0 - 2,6% och är du beredd att låsa upp pengarna eller välja ett konto utan insättningsgarantin kan du få ännu högre, dock hade jag personligen inte valt något sådant alternativ.

Sedan finns räntefonder, råvaror, obligationer och många andra möjliga investeringsfonder.

Chryseus:

Och att investera i aktier är det nog inte riktigt läge för .. än .. då det är väldigt ovisst för många företags framtid just nu.

Eller så väljer du att köpa aktier i företag vars framtid inte är oviss? Min portfölj är upp över 100% i år, bästa aktien över 300% (har dock sålt av den nu), sämsta aktien ca 20%, de flesta aktierna mellan 50 - 150%.

Påstår varken att det är riskfritt eller enkelt med aktier, men att helt utesluta dem anser jag helt klart vara dumdristigt.

Chryseus:

God Jul btw!

Det samma!


   
SvaraCitera

sätt in pengarna på mammas konto. eller så öppnar du ett till konto o lägger dina sparpengar där. så kan du inte komma åt dom om du inte loggar in på din bank o överför pengarna till orginalkontot.

funkar för mig. även om jag ibland kan känna mig sugen att föra över pengar till orginalkontot.

bäst är nog att ha pengarna på mammas konto. då måste du först prata med mamma -> hon måste orka logga in -> föra över pengar till ditt konto.

spara hos mamma lr pappa är mitt bästa tiips


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

beroende på vilka som har bäst ränta för närvarande.

Just nu har bankkontona dessväre ingen ränta att tala om. Nordea, SEB och Swedbank pendlar mellan 0,1-0,6% sparränta för tillfället.

Du säger att du hittar banker som har upp till 2,6% ränta. Hur smart är det att låna ut sina pengar till en tattar-bank som ingen vettig människa har hört talas om? Det enda de bankerna gör är att de lånar ut dina pengar via sms-lån till människor som inte kan få lån på vanliga banker pga betalningsanmärkningar. Låter det speciellt smart?

Det är ytterst dumdristigt att sätta in pengarna på en Noname-bank i dessa tider.

Gentlemannen:

Påstår varken att det är riskfritt eller enkelt med aktier

Framförallt måste man vara insatt. Har man problem med sin ekonomi och har svårt att hålla i pengarna så är man troligtvis inte insatt i aktier och aktievärlden. Det tar tid att bli insatt i företag och branscher och kräver viss förkunskap.


   
SvaraCitera