Aviseringar
Rensa alla

Jag fick en perversisk kontaktperson!


noclue
Ämnesstartare

Hej jag har fått en kontaktperson (nästan 2 veckor sedan) don't ask why, lång historia. i alla fall, han är en man ser ut som värsta tjejmagneten, MEN jag får äckliga vibbar av honom (no joke), han är en  jättesnäll men han är lite...alltså jag vet inte, det hände en gång ("en gång"...en vecka sedan) då han och jag satt på caffee och snacka om livet osv,..sedan när vi skulle gå så frågade han mig: vill du ha massage? vi kan gå hem till mig?" och jag sa självklart nej, fett creepy...och inte bara det, han pussade mig på halsen! och jag tog det 'coolt', hur fan kunde jag göra det? jag skulle ha gett honom en fuc*ing höger! jävla pisshög...i alla fall, han är 24...och ska träffa honom imorgon. är 16 förresten. och jag har berättat för min pappa men han säger: "han ville bara vara snäll" och min mamma kontaktade Prima och vi ska ha möte NÄSTA VECKA!!! alltså, jag måste fake'a att jag är sjuk ikväll eller något, jag vill INTE ha killen i närheten av mig längre! Har ni varit med om något sånt eller känner ni någon som har det? eftersom det känns som om jag är den enda på jorden som har en äcklig kontaktperson! och vad ska jag säga på mötet sen? shiet alltså! är så jävla nervo :,(

hur blir man sjuk snabbt förresten? alltså, feber-sjuk.??


   
Citera

Du behöver inte fakea. Säg bara att du inte kan. Se till att han inte blir din kontaktperson längre (och gärna att han inte blir någon annans heller). Han verkar då inte alls lämpad som det. 


   
SvaraCitera

du kanske kan ta med någon annan dit om du måste träffa honom? jag har inte riktigt koll på hur det funkar med sådana där möten, men det borde väl inte vara omöjlig att ta med sig någon?


   
SvaraCitera

Jag hade sagt åt honom. Och som Xisco skrev, du behöver inte alls fejka! Tänk på att det är HAN som gör fel, inte DU.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
du kanske kan ta med någon annan dit om du måste träffa honom? jag har inte riktigt koll på hur det funkar med sådana där möten, men det borde väl inte vara omöjlig att ta med sig någon?

Vill man inte ses så behöver man inte det. Jag är kontaktperson åt en kille och vi har ibland planerat att träffas men det blev inställt på ett eller annat sätt (samtal, sms eller att han inte dyker upp alls). Det är ingen obligatoriskt helt enkelt.

I just detta fallet känns det fel, fel, fel!
Han missbrukar sitt förtroende, både från dem som gett honom förtroendet att vara kontaktperson men också förtroendet från den han träffar.


   
SvaraCitera

Xisco:

Vill man inte ses så behöver man inte det. Jag är kontaktperson åt en kille och vi har ibland planerat att träffas men det blev inställt på ett eller annat sätt (samtal, sms eller att han inte dyker upp alls). Det är ingen obligatoriskt helt enkelt.

I just detta fallet känns det fel, fel, fel!
Han missbrukar sitt förtroende, både från dem som gett honom förtroendet att vara kontaktperson men också förtroendet från den han träffar.

aha okej!

minns nu att en kille jag var inneboende hos var kontaktperson

vad är det som avgör att en person får en kontaktperson?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

aha okej!

minns nu att en kille jag var inneboende hos var kontaktperson

vad är det som avgör att en person får en kontaktperson?

Det viktigaste är väl att man är intresserad av att vara det, vara en medmänniska, kunna vara stöd och hjälp för den/dem man är kontaktperson åt.
Sen får man inte ha några dumheter i brottsregistret, särskilt inte mot barn/ungdomar.
Sen även om man är fläckfri och är intresserad så kanske man ändå inte är lämpad. TS's kontaktperson verkar ha passerat det nödvändiga men verkar ändå inte vara lämplig i mina ögon.


   
SvaraCitera

Xisco:

Det viktigaste är väl att man är intresserad av att vara det, vara en medmänniska, kunna vara stöd och hjälp för den/dem man är kontaktperson åt.
Sen får man inte ha några dumheter i brottsregistret, särskilt inte mot barn/ungdomar.
Sen även om man är fläckfri och är intresserad så kanske man ändå inte är lämpad. TS's kontaktperson verkar ha passerat det nödvändiga men verkar ändå inte vara lämplig i mina ögon.

tror du läste min fråga fel! undrade varför man får en kontaktperson! 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

tror du läste min fråga fel! undrade varför man får en kontaktperson! 

Jag lade till ett "vara" mellan en och kontaktperson 🙂 (blir konstig mening då men läste "vad får en att vilja vara en kontaktperson" på något sätt :P)
Jag vet inte riktigt, jag är det åt en som har autism som tydligen ska vara ganska så asocial. Vilket han iof har varit en del men ibland är han inte det när vi träffas. Sen är det lite skillnad mellan att vara kontaktperson för personer inom LSS (funktionsnedsatta men ändå så att de kan klara sig själva) och för "normala" ungdomar. Dessa "normala" brukar oftast ha något strul i sin livssituation. Antingen de själva eller familjen som gjort att man kan behöva ha någon förebild som får en att tänka till extra (om man gör dumheter).


   
SvaraCitera

Xisco:

Jag lade till ett "vara" mellan en och kontaktperson 🙂 (blir konstig mening då men läste "vad får en att vilja vara en kontaktperson" på något sätt :P)
Jag vet inte riktigt, jag är det åt en som har autism som tydligen ska vara ganska så asocial. Vilket han iof har varit en del men ibland är han inte det när vi träffas. Sen är det lite skillnad mellan att vara kontaktperson för personer inom LSS (funktionsnedsatta men ändå så att de kan klara sig själva) och för "normala" ungdomar. Dessa "normala" brukar oftast ha något strul i sin livssituation. Antingen de själva eller familjen som gjort att man kan behöva ha någon förebild som får en att tänka till extra (om man gör dumheter).

men vem är det som bestämmer det då? är det soc eller är det familjen som kommer med önskemål?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

men vem är det som bestämmer det då? är det soc eller är det familjen som kommer med önskemål?

Prima som TS skriver om vet jag inte vilka de är.
Utgår jag från mig själv så var det soc's LSS-avdelning. Träffade den som jobbar med dessa frågor och fick presentera mig.
Hon försökte sen hitta lämplig person som man kan passa ihop med.
Tycker hon att jag och X skulle kunna funka ihop så träffas vi. Både X själv och föräldrarna.
I detta fallet jag är i nu, så träffade jag dem alla först med hon som jobbar med LSS. Sen träffade jag föräldrarna själv en gång efter att de diskuterat med varandra + X om jag skulle kunna vara bra som kontaktperson för X.
I slutändan så är det X (och föräldrarna) som avgör, men jag kan också tacka nej om jag känner att det inte är rätt.

Återigen i detta fallet jag är i nu, då har föräldrarna önskat någon till X  och X var med på noterna. Sen parade hon inom LSS ihop oss för att prova.


   
SvaraCitera