Aviseringar
Rensa alla

Jag har en fråga.


Ämnesstartare

Jo, det heter ju dator. Dator är ju apparaten man sitter vid osv osv, data det är information.

Är det korrekt att säga datasal och datakunskap?


   
Citera
Ämnesstartare

Underlig:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Nej men man säger så för man orkar inte, till och med min datorkunskapslärare som också ansvarar för Svenskan gör det. [shake]


   
SvaraCitera
Åtta

Underlig:

Det heter datasal/datorkunskap. (Du röstade på detta alternativ)

Jag har för mig att jag stört mig på det också, men vid vidare efterforskning kommit fram till att det faktiskt ska heta datasal. Däremot datakunskap är fult och dåligt.

Det kan ju dock hända att detta endast inträffat i min fantasi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Det heter datorsal/datakunskap. (Du röstade på detta alternativ)

Men jag säger ändå inte så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nej men man säger så för man orkar inte, till och med min datorkunskapslärare som också ansvarar för Svenskan gör det.

Hahaha, duktig lärare.

Åtta:

Jag har för mig att jag stört mig på det också, men vid vidare efterforskning kommit fram till att det faktiskt ska heta datasal. Däremot datakunskap är fult och dåligt.

Det tycker jag verkar som en rimlig förklaring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Hahaha, duktig lärare.

Hon är ju lite ond så hon kanske medvetet försöker korrumpera vårt språkbruk. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Hon är ju lite ond så hon kanske medvetet försöker korrumpera vårt språkbruk.

Ondskefull jävel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Det heter datasal/datorkunskap. (Du röstade på detta alternativ)

Tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Ondskefull jävel.

mm [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju data dy sysslar med i en sådan sal så ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

datasal1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Underlig:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)

Dator är en förkortning av ordet datamaskin.

Datamaskinssal, datamaskinskunskap. Det är väl mindre populärt för att det låter fett dumt, men det är ju en annan femma.[crazy]


   
SvaraCitera

Man lär ut datakunskap, kunskap om data, maskinen är en dator. Jag tycker att det låter väldigt rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvacksalvaren:

Datamaskinssal, datamaskinskunskap. Det är väl mindre populärt för att det låter fett dumt, men det är ju en annan femma.[crazy]

Då skulle man i och för sig kunna kalla salen för elektronhjärnasalen också. Beroende på vad det är tänkt att man ska lära sig i en kurs om datorer och datorprogram, så tycker jag att "datorkunskap" känns mest korrekt i det vardagliga sammanhanget. Jag tänker mig att man lär sig hantera en dator och en arsenal av olika program... tänker jag fel? För jag menar, om det är att programmera man lär sig heter det ju inte datorkunskap/datakunskap, utan just programmering.

Sagitta:

kunskap om data

Kunskap om data. Låter som en kurs som statistiker måste genomlida. [bigsmile] Typ... "nu går vi igenom ett antal olika användbara metoder för att tolka data..."


   
SvaraCitera