Aviseringar
Rensa alla

Jag har en viktig fråga -- Hjälp snälla


Lollet:

Angående dem här högskoleproven

angående DE här högskoleproven

Lollet:

enligt dem här kommentarerna

enligt DE här kommentarerna

inte underligt att du inte får mvg i svenska...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lollet:

Jo det är sant. Men det gäller bara speciella ämnen som språk. Om du läst språk steg 2 och 3 eller steg 1 och 2 kommer du få +0,25 på ditt meritvärde. Då kommer du ex få 20.25.

Det borde betyda att det numera krävs mer än 20.0 för att komma in på läkarlinjen. Jag har en kompis som går den nu men första gången han sökte så sökte han på alla tänkbara platser i sverige och hamnade på allt från 1200 till 200 reserv. Tror han har 19.6 eller något sådant. Men han kom in när han sökte på hösten till att börja på våren. Vissa skolor har intag varje termin och inte bara varje läsår. Brukar vara lättare att komma in till våren.
Angående om det är lättare att komma in på högskoleprov eller betyg så funkar det som så att det finns olika så kallade urvalsgrupper. Det betyder att kanske 60% av de intagna tas in på betyg och 40% tas in på högskoleprov. De som kommer in på prov tävlar alltså om de 40% av platserna som är för provintag och de som kommer in på betyg tävlar om de resterande 60% platserna. Det finns angivet för varje utbildning hur många % av platserna som är för prov och hur många som är på betyg. Måste inte vara 60/40.


   
SvaraCitera

Lollet:

Nja, enligt dem här kommentarerna blir jag tvungen att få det om jag vill komma in på läkarlinjen. Det finns ju ingen annan chans...

Det är ju såhär. Gymnasiebetyg kan vem som helst plugga sig till. Det är bara att plugga plugga plugga!

Högskoleprovet är mer att har du det så har du det, har du inte det så har du inte det. Det går inte att göra något åt.


   
SvaraCitera

Lollet:

Men jag vet inte hur effektivt det blir att hitta jobb i Sverige som läkare när man gått läkarlinjen i Polen.

den är väl ansedd, har överläkare i familjen, polen är lika duktiga (om inte bättre) än svenskar, undvik dock rumänien


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Högskoleprovet är mer att har du det så har du det, har du inte det så har du inte det. Det går inte att göra något åt.

Man kan ju göra högskoleprovet hur många gånger som helst. Många brukar ju säga att det tar minst ett högskoleprov att lära sig hur det fungerar innan man kan börja prestera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

//liten:

De som kommer in på prov tävlar alltså om de 40% av platserna som är för provintag och de som kommer in på betyg tävlar om de resterande 60% platserna. Det finns angivet för varje utbildning hur många % av platserna som är för prov och hur många som är på betyg. Måste inte vara 60/40.

Kan man söka med båda betygen?

Alltså söka med sina betyg från gymnasiet till de här 60% och samtidigt söka till dem 40% med högskoleprovet?


   
SvaraCitera

//liten:

Man kan ju göra högskoleprovet hur många gånger som helst. Många brukar ju säga att det tar minst ett högskoleprov att lära sig hur det fungerar innan man kan börja prestera.

Det spelar väl inte direkt någon roll? Högskoleprovet är hela tiden olika med olika frågor, ord osv. Det är inget du kan plugga till. Du lär dig möjligtvis hur provet är upplagt osv.. men att höja sig från te x 1.0 till 2.0 lär inte hända.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Det spelar väl inte direkt någon roll? Högskoleprovet är hela tiden olika med olika frågor, ord osv. Det är inget du kan plugga till. Du lär dig möjligtvis hur provet är upplagt osv.. men att höja sig från te x 1.0 till 2.0 lär inte hända.

Nej kanske inte men kanske från 1.5-1.9 vilket kan vara tillräckligt för att komma in.

Lollet:
En sak till du bör tänka på är att oavsätt så ska du söka både på högskoleprov och betyg så att du ligger med i båda urvalsgrupperna.


   
SvaraCitera

//liten:

Nej kanske inte men kanske från 1.5-1.9 vilket kan vara tillräckligt för att komma in.

Javisst kan det gå, men det tillhör nog inte vanligheterna. Det är en stor skillnad på kunskapen som krävs för 1.5 respektive 1.9. Bara ordkunskapen liksom[ops]

Jag har satt 1,8 men har troligtvis inte det som krävs för 2,0 så därför struntar jag i att försöka igen.


   
SvaraCitera

Lollet:

o det är sant. Men det gäller bara speciella ämnen som språk. Om du läst språk steg 2 och 3 eller steg 1 och 2 kommer du få +0,25 på ditt meritvärde. Då kommer du ex få 20.25.

De ger mycket mer än så och även ämnen som psykologi, fysik, samhäll B etc. ger poäng, dock beroende på vad du söker.
Meritpoängen från naturlinjen kommer troligen att ge dig full pott till läkarlinjen, dvs 2.5 högre snitt. Å andra sidan kommer många av dina "medtävlare" också kunna få 2.5p högre. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Javisst kan det gå, men det tillhör nog inte vanligheterna. Det är en stor skillnad på kunskapen som krävs för 1.5 respektive 1.9. Bara ordkunskapen liksom[ops]

Självklart är det krävande men lollet har ju poängterat att han är villig att jobba för att bli läkare och högskoleprovet är en viktigt väg man inte får glömma. Man kan ha medelmåttiga betyg och ändå vara grym på högskoleprovet. Det är aldrig utan arbete man blir läkare. =)


   
SvaraCitera

//liten:

Man kan ha medelmåttiga betyg och ändå vara grym på högskoleprovet. Det är aldrig utan arbete man blir läkare. =)

Sen får man även ha i tanken att om man redan på gymnasienivå har svårt för att plugga och har medelmåttiga/halvdåliga betyg. Hur ska man då klara sig på läkarlinjen även om man är ett geni när det gäller icke-plugg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Hur ska man då klara sig på läkarlinjen även om man är ett geni när det gäller icke-plugg?

Varför måste man vara ett geni för att klara läkalinjen? Intresse kommer först och främst, det är den som föder intelligensen.


   
SvaraCitera

Dream:

Varför måste man vara ett geni för att klara läkalinjen? Intresse kommer först och främst, det är den som föder intelligensen.

Var har jag skrivit att man måste vara ett geni? Jag skrev att om man är ett medfött geni och presterar bra på HP men inte har motivationen eller förutsättningarna till att plugga in sig kunskap så kanske man ska överväga om man klarar av läkarlinjen eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Sen får man även ha i tanken att om man redan på gymnasienivå har svårt för att plugga och har medelmåttiga/halvdåliga betyg. Hur ska man då klara sig på läkarlinjen även om man är ett geni när det gäller icke-plugg?

Du har helt rätt. Det blir tufft att både komma in och klara sig om man inte är motiverad. Men eftersom frågan kom från lollet måste jag utgå från vad han har skrivigt och eftersom han nämner att han är berädd att plugga och satsa hårt måste jag ta med det i beräkningen när jag svarar.
Han är nog mycket väl medveten om att det blir tufft och medelmåttiga/dåliga betyg verkar det inte vara frågan om, bara det lilla extra som krävs för ett mvg.


   
SvaraCitera