Aviseringar
Rensa alla

Jag har gjort några meme bilder jag tänkte dela med mig av.


älskar hallisar, var ett tag sedan nu...


   
SvaraCitera

Asha:

Hur mycket? Vad var din upplevelse? 

ingen aning, mellan 0.5 och 2 "lappar", tror de var rätt starka att döma av effekten men det är svårt att veta halten.

har haft väldigt fina upplevelser med det. mycket synestesi, förvrängd tidsuppfattning, eufori och kraftiga perceptionsstörningar. första gången kunde jag se glittrande neon-CEV's i en vecka efteråt. man tar in mer av världen bara, typ.


   
SvaraCitera

varje gång jag har testat en ny drog har jag gjort det till en dylan-låt. kom jag nyss på...

off topic -_-

On topic: bilderna var tråkiga


   
SvaraCitera

Sry men förstår inte Förvirrad


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

thl*kt N.:

ingen aning, mellan 0.5 och 2 "lappar", tror de var rätt starka att döma av effekten men det är svårt att veta halten.

har haft väldigt fina upplevelser med det. mycket synestesi, förvrängd tidsuppfattning, eufori och kraftiga perceptionsstörningar. första gången kunde jag se glittrande neon-CEV's i en vecka efteråt. man tar in mer bara, typ.

Okej, det finns ju en effekt du inte tog upp här som man också kan få under LSD. Och det är: känslan av oceaniska samhörighet till universum och att gränserna suddas ut mellan jaget och andra. Sedan så angående MDMA så finns det nya studier som visar att det kan hjälpa folk om det används i terapi emot social ångest, och liknande problem Autister kan uppleva. 

Man har även visat att under psykedeliska preparat som LSD så försvagas de neutrala nätverken som har att göra med en stabil perception och känsla av jag ect. Vilket nya studier pekar på kan hjälpa emot bland annat depression, då det ofta beror på rigida negativa tankemönster. 

Om dessa studier verkligen stämmer, så känns det som stora delar av UM skulle behöva MDMA och LSD terapi. CoolHjärta


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

silver judas: varje gång jag har testat en ny drog har jag gjort det till en dylan-låt. kom jag nyss på...

off topic -_-

Haha, har typ aldrig ens lyssnat på en hel dylan-låt. Galen

silver judas: On topic: bilderna var tråkiga

Du får tycka det, jag och mina vänner tycker de är awsome! Mycket glad


   
SvaraCitera

snarare dmt som "tar bort egot", ketamin ska vara bra för depression-drabbade


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

silver judas:
snarare dmt som "tar bort egot", ketamin ska vara bra för depression-drabbade

http://www.theguardian.com/science/2015/mar/05/psychedelic-drugs-like-lsd-could-be-used-to-treat-depression-study-suggests

Sedan så finns det studier som tyder på att LSD kan användas mot beroenden också. Vilket är helt logiskt givet den modell jag nyss beskriv kring rigida mönster, vad er ett beroende om inte också ett regida mönster...

Man kan få "upplösning av jaget" av LSD också. Psykadelsika droger som DMT och LSD fungerar i teorin på liknande sätt. Sedan så är det så att man kan ha hallucinationer ect enbart under LSD utan upplösning av jaget osv, men det beror på vad för dos du tar, och också såklart din egen biokemi. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Det stämmer det angående ketamin förövrigt som du säger. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Jag-funktionen, är helt enkelt bara neurala nätverk som stabiliserar mönster. Givet den modell som jag hört Robin Carhart-Harris tala om. Ibland kan sådana mönster vara dysfunktionella och då är det ju användbart att kunna ersätta dom med andra mönster. Glad


   
SvaraCitera

tycker man bör dra en gräns mellan ego-död och förhöjd empati pga droganvändning, isåfall, om man låter ego-död vara nåt positivt, kan man ju lika gärna ta livet av sig, ultimata egodöden, och det är väl ingen mening att göra det när det ändå är ett oundkomligt öde.

ego-död är ett ord som slängs runt alldeles för mkt.


   
SvaraCitera

utan jag-funktionen hade mänskligheten tagit onödiga risker, så egot fyller en funktion, det håller oss vid liv. 


   
SvaraCitera

Asha:

Okej, det finns ju en effekt du inte tog upp här som man också kan få under LSD. Och det är: känslan av oceaniska samhörighet till universum och att gränserna suddas ut mellan jaget och andra. Sedan så angående MDMA så finns det nya studier som visar att det kan hjälpa folk om det används i terapi emot social ångest, och liknande problem Autister kan uppleva. 

Man har även visat att under psykedeliska preparat som LSD så försvagas de neutrala nätverken som har att göra med en stabil perception och känsla av jag ect. Vilket nya studier pekar på kan hjälpa emot bland annat depression, då det ofta beror på rigida negativa tankemönster. 

Om dessa studier verkligen stämmer, så känns det som stora delar av UM skulle behöva MDMA och LSD terapi. CoolHjärta

ja det är nice


   
SvaraCitera

Sämst!


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

silver judas: utan jag-funktionen hade mänskligheten tagit onödiga risker, så egot fyller en funktion, det håller oss vid liv.

Mycket riktigt, därför finns det stor anledning att vara riktigt tacksam för att den delen av oss hållit oss vid liv. Även om den ibland gör det på ett gammalmodigt sätt, via invanda tankemönster. Dess prioritet är undvikande av smärta eller rädsla för smärta. Men ibland kan de mönster som den använder av själv skapa onödig smärta. Ingen säger att man ska helt bli av med ego-funktionen, eller jo det finns ju en del, men jag är inte en del av dessa. Det gör förövrigt uppnå ego-upplösning via meditation ect, vilket har samma eller snarare liknade neurologiska effekter.

Vidhållande av ego-upplösning kan vara dåligt, men att uppleva det, säger många kan ge en insikter kring hur hjärnan skapar perceptionen i samverkan med de elektromagnetiska vågor vi registrerar med våra sinnen. Och då även hur hjärnan skapar emergensen av jag-upplevelsen, vilket för många är en livstransformerande upplevelse.

Till syve och sist, så är jag-funktionen en container som fylls med substans, här över har jag talat om tankemönster, det i kombination med våra handlingar syr jag-nätverket ihop till en hyfsat koherent känsla av personlighet och ett jag. Det är med andra ord från jag-funktionen som många kognitiva bias uppstår. Eftersom som du korrekt påpekar så är evolutionära syftet med dessa processer inte sanningsuthämtning utan överlevnad. 

Problemet blir väl när man erkänner jagets verklighet mer än nödvändigt, när man inte ser att det finns andra delar av oss, som må vara mer primitiva, men knappast mindre sofistikerade. Det bästa är när dessa två delar samverkar tillsammans! 


   
SvaraCitera