Aviseringar
Rensa alla

Jag har inte anorexi..?


Ämnesstartare

Från wikipedia, av dessa symptom har jag just nu (och har haft i några år), markerade;

* Amenorré, dvs. menstruationsbortfall
* Kraftigt nedsatt immunförsvar

* Försvagade vitala organ
* Lanugobehåring över hela kroppen, ofta även ansiktet
* Tung andning
* Frusenhet
* Skakningar
* Yrsel
* Svimningsattacker
* Försvårad/långsam sårläkning

* Benskörhet
* Långsamma, försiktiga kroppsrörelser
* Hjärtrytmsrubbningar
* Lätt att få blåmärken

* Kronisk diarré/förstoppning
* Låg puls
* Torra slemhinnor
* Irritation/emotionell instabilitet
* Missfärgade fingrar
* Torr, fjällig hud
* Tunn och skör hud

* Grumlig urin till följd av försvagning av njurarna
* Klinisk depression
* Låg kroppstemperatur
* Sömnstörningar (svårigheter att somna/överdrivet sömnbehov)
* Trötthet
* Tröghet

* Eksem
* Vitamin-, mineral-, och järnbrist
* Fysisk och psykisk svaghet
* Dim- och/eller dubbelsyn
* Muskelförtvining
* Illaluktande andedräkt

* Vattenansamling i mag-tarmkanalen
* Tätt insjuknande i sjukdomar såsom förkylning
* Allmän sjukdomskänsla
* Total oförmåga att tolka/ens känna hunger, mättnad och törst
* Ständig hunger och törst
* Sköra tänder
* Sköra naglar
* Kalla händer och fötter
* Torrt, fnasigt, livlöst hår
* Bortfall av hår.

För två år sen var jag 170 cm lång och vägde 38-40 kg (BMI 13,5), nu är jag 180 cm lång och väger efter mycket slit 53 kg (BMI 16,4).
Folk brukar alltid påpeka hur smal jag är, frågar om jag har anorexi etc, men det har jag väl inte, eller? Jag blir väldigt förvirrad, jag lider av tvångshandlingar och har svultit mig själv flera gånger, men min mamma säger till mig att det inte är något fel på mig, men jag klarar inte av att gå upp i vikt på egen hand och skulle vilja få hjälp med det, eventuellt bli inlagd och tvångsmatad om det är vad som krävs för att jag ska gå upp i vikt, men min mamma hindrar mig ju från det[tard], typ?
Min mamma är lite konstig nämligen, hon vill inte att jag ska vara sjuk, får nästan panik när jag tar värktabletter mot mensvärk, huvudvärk etc.. Vad ska jag göra?[confused]

När jag läser igenom det här ser jag själv dubbelmoralen, men jag orkar inte krångla och ändra på det, hoppas ni fattar ungefär vad jag menar iaf [surprised]

DSC06759.JPG


   
Citera
Ämnesstartare

många av dom där punkterna stämmer in på mig också, men har inte heller anorexia. är också smal, har typ samma bmi som dig. och har också föräldrar som tjatar, brukar oftast mest vifta bort det. för jag vet ju att jag faktiskt äter. jag svälter mig också till och från, pga utav ångest osv. men anorexia innebär ju faktiskt att man svälter sig konstant.

att du inte kan gå upp i vikt beror nog på snabb ämnesomsättning, har själv samma problem. men det värsta man kan göra är att proppa i sig massa skräpmat ihop om att gå upp i vikt. själv gjorde jag det när jag ville gå upp, men jag gick bara ner samt förlorade värden etc. att äta nyttigt samt träna är nog det bästa, för då bygger du muskler, som väger mer än fett (och det ser dessutom mkt snyggare ut) och jag vet inte om du har försökt med näringsdrycker etc? det skulle kunna hjälpa isf.

och jag tycker inte du har någon dubbelmoral, mest blandade känslor typ[y]

men jag tror dock tyvär inte att du kan blå tvångsmatad sålänge du är naturligt smal. dessutom måste man ha ett bmi på typ 15 innan dom börjar med tvångsmatning osv (vad jag har hört iaf)

men du ser som sagt väldigt smal ut och jag tycker definitivt du är på rätt väg som vill gå upp i vikt nu iaf [no-no]
och att gå upp i vikt är INTE omöjligt, det krävs bara tålamod och ork. som sagt, börja träna och ät nyttigare, mera, och så regelbundet.

kom på att du kanske kan fråga någon dietist eller något om råd, finns ju sådana på nätet tom. som kan lägga upp något matschema för dig eller något.

lycka till iaf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TjackLuder:

* Tröghet

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öh orkar inte läsa men du har en massa av symptomen för anorexia och du är sjukt smal? Låter inte som att du mår bra av att äta så lite som du gör iaf... oavsett om du gör det för att du har anorexi eller av någon annan anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

[rolleyes]

Kanske inte har med det att göra iofs [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Öh orkar inte läsa men du har en massa av symptomen för anorexia och du är sjukt smal? Låter inte som att du mår bra av att äta så lite som du gör iaf... oavsett om du gör det för att du har anorexi eller av någon annan anledning.

Jag vet, men jag kan inte äta, jag har en massa komplex som hindrar mig från att må bra och gå upp i vikt.. [sad]


   
SvaraCitera

TjackLuder:

Jag vet, men jag kan inte äta, jag har en massa komplex som hindrar mig från att må bra och gå upp i vikt..

låter som en ganska bra sammanfattning på anorexia. gå och prata med skolkurator/ sjuksyster om detta och säg att din mamma inte lyssnar på dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan vad smal du är. Ät lite va.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mat är gott, varför avstå och lida istället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

jag svälter mig också till och från, pga utav ångest osv. men anorexia innebär ju faktiskt att man svälter sig konstant.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har inte just anorexia, men du verkar ju inte direkt må bra.


   
SvaraCitera

visserligen gillar jag smala brudar, men du är nasty.
börja ät.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

[rolleyes]

[tard]


   
SvaraCitera

TjackLuder:

för två år sen var jag 170 cm lång och vägde 38-40 kg (BMI 13,5),

TjackLuder:

men min mamma säger till mig att det inte är något fel på mig,

[no-no]


   
SvaraCitera