Aviseringar
Rensa alla

Jag har misshandlat.


Ämnesstartare

KingGurka:

btw vem är det på bilden?

Jag ju. [shake]

KingGurka:

axel jag letar efter ett högt berg att bygga nästa slott i på minecraft men kan inte hitta något :'(

Awww. Flyg åt öster. Tycker jag. Tills du hittar ett. Må det vara långt. Bygg sedan en järnväg hela vägen.

isola:

Slå ihjäl den om den lider för mycket.

Den verkade inte lida när den flög iväg. Den verkade dock ledsen och sårad. [sad] Önskar att jag kan gott göra.

timeisrunningout:

Sluta döda åländska humlor

Dödade den inte. [sad] Men du får dömma mig för grov misshandel, jag är redo att ta mitt straff. [sad]

Rrow:

Varför ringde du inte en veterinär lr nåt?

Säg ett sätt att döda något som är humant. Och sedan så tror jag tyvärr att det bästa en veterinär skulle kunna ha gjort var att ge den en spruta så att den somnar in. Men, finns nog ingen veterinär som skulle gjort det pga att det är dyrt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

ska komma övr å trösta dehj

Ja, gör det. [sad] Eller trösta humlan. Mer synd om den än mig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Tror du själv veterinärer ger intensivvård till mycket skadade och vilda fåglar?

Det skulle vara bra om du kunde definiera "mycket skadad" och varför vilda fåglar skulle vara av mindre behov av hjälp än "tama" fåglar.

isola:

Men snälla du, tänk lite. Har du träffat ett djur, övht?
Förlamningar går sällan att ordna, ens på människor. Tror du då att det finns en mirakelkur för småfåglar? Skärp dig nu.

Eh, ja. Hurså? Hur vet du att fågeln var permanent förlamad? Den kanske bara var svag, tillfälligt förlamad, brutit ett ben osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Säg ett sätt att döda något som är humant

Ensamvargen:

en spruta så att den somnar in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

och varför vilda fåglar skulle vara av mindre behov av hjälp än "tama" fåglar.

För att tama fåglar har en ägare, så klart. Vi gör ju mer med våra djur vi har en relation till än vilda djur, av egoistiska skäl.
Vad gäller djur är det allmänt knäppt att inte i första hand förhindra lidande. Ett djur har ingen önskan att fortsätta leva eller dylikt, eftersom ett djur inte kan tänka i sådana abstrakta termer och saknar den formen av medvetande som förstår skillnad mellan liv och död.
Du förmänskligar djur om du menar att fågeln på något vis skulle må bättre av att utsättas för den smärta och skräck det innebär att transportera den till veterinär och bedriva komplicerad vård, rehabilitera den och sedan släppa ut den ur fångenskapen igen.
Om den så bara hade brytit sin vinge så skulle det vara djurplågeri, när man har alternativet att avliva den istället och bespara den smärta och lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

Ensamvargen: Säg ett sätt att döda något som är humant

Ensamvargen: en spruta så att den somnar in

Har du provat? Kan väll hålla med om att det är det mest humana, men humant, nej, det tror jag inte, tror ej det existerar något humant sätt att dödas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

Eh, ja. Hurså? Hur vet du att fågeln var permanent förlamad? Den kanske bara var svag, tillfälligt förlamad, brytit ett ben osv.

Hela sidan var helt orörlig och reagerade inte på beröring övht, men även om benet var brutet så var avlivning nödvändigt då den inte hade klarat sig ute i naturen med ett gipsat ben. Om det ens går att gipsa så små ben. Tror inte riktigt att du förstår hur liten en fågelunge som knappt fått fjädrar än är.
Sen kan den mycket väl ha haft en hjärnskada också då den antagligen blivit nerdragen eller ramlat ur ett bo, och det finns ingen human veterinär i hela världen som skulle utsätta en liten fågelunge för narkos och magnetröntgen.

Rrow:

Det skulle vara bra om du kunde definiera "mycket skadad" och varför vilda fåglar skulle vara av mindre behov av hjälp än "tama" fåglar.

1. Tama fåglar klarar människokontakt bättre och blir inte ihjälskrämda av händer som tar i den
2. En vild fågel klarar sig inte om den inte har en hälsosam respekt för andra djur, människor och bilar
3. Man tar sällan fåglar till veterinären, deras små kroppar klarar sällan narkos etc


   
SvaraCitera

Rrow:

Det skulle vara bra om du kunde definiera "mycket skadad" och varför vilda fåglar skulle vara av mindre behov av hjälp än "tama" fåglar.

Det var överhuvudtaget inte vad framtidstron skrev. Jag tolkade som att framtidstron menade det som att det inte är humant att intensivvårda en vild fågel. I och med att det för det första är en stressfaktor för djuret och för det andra påverkar dess fortsatta levnad i det vilda.

Rrow:

en spruta så att den somnar in

Det är vanligt att djuren skriker/tjuter när de får sprutan, eftersom den är smärtsam. Så nej.


   
SvaraCitera

Btw så går det snabbare att döda ett litet djur genom att bryta dess nacke än genom spruta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

För att tama fåglar har en ägare, så klart

Det säger ingenting om hur mycket vård som behövs.

framtidstron lever:

Ett djur har ingen önskan att fortsätta leva eller dylikt, eftersom ett djur inte kan tänka i sådana abstrakta termer och saknar den formen av medvetande som förstår skillnad mellan liv och död.

Människor är djur. [rolleyes]
Källa på att fåglar inte förstår och är likgiltliga inför att avlivas eller att vårdas?

framtidstron lever:

Du förmänskligar djur om du menar att fågeln på något vis skulle må bättre av att utsättas för den smärta och skräck det innebär att transportera den till veterinär och bedriva komplicerad vård, rehabilitera den och sedan släppa ut den ur fångenskapen igen.

Nej. Bara för att du TROR att en skadad fågel skulle föredra döden än att vårdas för att vård innebär lidande så betyder det inte att det är så.

Är en veterinärklinik en tortyrkammare enligt dig?

isola:

Jag tror inte att du förstått att jag inte är emot själva "behandlingen". Utan är emot att du inte ringde en veterinär och rådfrågade först och för att det finns bättre sätt att avliva fåglar på, såvida fågeln inte dog direkt.

isola:

1. Tama fåglar klarar människokontakt bättre och blir inte ihjälskrämda av händer som tar i den
2. En vild fågel klarar sig inte om den inte har en hälsosam respekt för andra djur, människor och bilar
3. Man tar sällan fåglar till veterinären, deras små kroppar klarar sällan narkos etc

Okej, det låter logiskt. Men nr.2?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

Okej, det låter logiskt. Men nr.2?

Skulle den vårdas skulle den antingen bli orädd eller ihjälskrämd och inte gå att släppa ut i det vilda igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Awww. Flyg åt öster. Tycker jag. Tills du hittar ett. Må det vara långt. Bygg sedan en järnväg hela vägen.

Vet ej vad som är öster och väster och orkar inte kolla på solen för att bedöma, men hittade byggbar plats typ, om man står med ryggen mot fortet alldeles där din bro börjar och tittar åt vänster. Bygger järnväg ATM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Ja, gör det. Eller trösta humlan. Mer synd om den än mig.

mm, känns d bättre ifall ja berättar att ja oxå misshandla en humla? [sad]fast va ej me mening


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

Jag tror inte att du förstått att jag inte är emot själva "behandlingen". Utan är emot att du inte ringde en veterinär och rådfrågade först och för att det finns bättre sätt att avliva fåglar på, såvida fågeln inte dog direkt.

Seriöst. Ringer du en veterinär när fågeln som katten släpat in ligger och vrider sig i smärtor? Ringer du en veterinär när någon fångar en fisk och slänger tillbaka den? Ringer du en veterinär när du får en fästing?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rrow:

Det säger ingenting om hur mycket vård som behövs.

Jag antog att du inte menade hur mycket vård som behövs för att fågeln ska överleva? Det är självklart densamma.
I det här fallet är det inte önskvärt att fågeln överlever.
För en tamfågel så är den dels van att hanteras, och dels har den en ägare som önskar dess överlevnad. Det förändrar saker och ting, även om jag anser att flera djurägare allt för ofta prioriterar överlevnad framför slut på lidande.

Rrow:

Källa på att fåglar inte förstår och är likgiltliga inför att avlivas eller att vårdas?

Sunt jävla förnuft.
Du kan aldrig ha haft djur.

Rrow:

Är en veterinärklinik en tortyrkammare enligt dig?

För en vild fågel, ja, det är det.


   
SvaraCitera