Aviseringar
Rensa alla

Jag har satt mig i skiten och ska göra ett glosförhörsprogram


smisk
Ämnesstartare

Öh.
Min lärare vill att alla ska göra ett litet projektarbete i programmeringen, och jag valde att göra ett glosförhörsprogram, eftersom det lät lagom svårt för mig. Han tyckte att det lät för enkelt. Uppenbarligen överskattar han min förmåga att koda.

Jag har knappt någon aning om hur jag ska börja, är det någon som kan hjälpa en stackars förvirrad dålig elev? 🙁

Han vill att jag ska ha med en meny där man ska kunna välja om man ska översätta eng-sve eller tvärtom, plus att han kommer hjälpa mig med att spara resultat som man sedan också ska kunna ta fram.

Edit: Det ska vara i Java ja. Glömde det.


   
Citera

[smile]


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

postis_per:

...

[sad]


   
SvaraCitera

kan kanske hjälpa dig när jag kommer hem, nu har jag dock religionsredovisning om 10 minuter[cry]


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

postis_per:

kan kanske hjälpa dig när jag kommer hem, nu har jag dock religionsredovisning om 10 minuter

du skulle vara bäst då <3

(det är gugge, va? folks säger ju det iaf [blush])


   
SvaraCitera

Du programmerar med?


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Du programmerar med?

Java, glömde skriva det.


   
SvaraCitera

smisk:

Java, glömde skriva det.

Okej, då kan jag nog inte hjälpa dig [party]


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Okej, då kan jag nog inte hjälpa dig

;(
tack ändå ;_;


   
SvaraCitera

smisk:

Det ska vara i Java ja. Glömde det.

Bra att du fick med den irrelevanta detaljen också. [wink]


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

Libertad:

Bra att du fick med den irrelevanta detaljen också.

[blush]
det gick lite för snabbt i all panik


   
SvaraCitera

smisk:

Jag har knappt någon aning om hur jag ska börja, är det någon som kan hjälpa en stackars förvirrad dålig elev? 🙁

Jag kan förmodligen hjälpa dig.

Om det var mitt projekt så skulle jag börja med att definera hur du vill att det ska fungera(vilka funktioner ska finnas, ungefärlig layout, hur ska inläsningen av glosor gå till(databaser, textfil, inputstream osv), hur ska resultatet sparas.

Sen skulle jag börja med att skriva klassen för hanteringen av glosor, en klass som läser in alla glosor och stoppar dom i en array eller dynamisk lista eller liknande, sen ser du till att skapa en funktion typ getGlosa() som skickar tillbaks en slumpvis utvald glosa och dess svar(eller liknande)

Så skulle jag börja tror jag, det är inte mitt projekt så orkar inte tänka igenom allt jättegrundlig..

ska dra på matte nu men behöver du mer hjälp så fråga 😉


   
SvaraCitera

smisk:

[blush]
det gick lite för snabbt i all panik

[wink]

Btw varför går du programmering? Det verkar hemskt. :S


   
SvaraCitera

Exakt hur mycket hjälp vill du ha? Jag satte mig ned och skrev ett program lite snabbt som gör ungefär det du efterfrågar:
Image


   
SvaraCitera

smisk:

det är gugge, va? folks säger ju det iaf [blush]

haaha ja[blush]

smisk:

Java, glömde skriva det.

meh, kan bara c++[cry]


   
SvaraCitera