Aviseringar
Rensa alla

Jag har satt mig i skiten och ska göra ett glosförhörsprogram


Image


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Exakt hur mycket hjälp vill du ha? Jag satte mig ned och skrev ett program lite snabbt som gör ungefär det du efterfrågar:

Det såg nog ganska så mycket ut som det jag skulle vilja göra [cute]


   
SvaraCitera

smisk:

Det såg nog ganska så mycket ut som det jag skulle vilja göra [cute]

Tyvärr får du nog specifiera lite bättre än så.

Du fick uppgiften för att du skulle lära dig något av den. Jag hjälper gärna till, men det vore elakt av mig att lösa hela uppgiften åt dig.


   
SvaraCitera

smisk:

Jag har knappt någon aning om hur jag ska börja, är det någon som kan hjälpa en stackars förvirrad dålig elev? 🙁

Är inte så hemma på Java, men du kan ju alltid lägga upp någon form av pseudo-kod eller klassdiagram för hur du vill att programmet ska vara uppbyggt. Skapa en meny som hanterar indata för de olika menyvalen, någon form av container som lagrar alla glosor, etc.

Sedan försöker du koda programmet utifrån hur du strukturerat upp det.


   
SvaraCitera

När man gör enklare skol projekt brukar man hoppa över några av stegen som man vanligtvis finner i de flesta Software engineering modeller.

Men basic är ju att man först tar reda på vad man vill ha ställer upp funktionella krav och beroende på tidsramen kan du ju skriva en kravspec och visa läraren och se om det är bra.

Sen tar man reda på hur man gör de sakerna som krävs för att man ska kunna uppfylla kravspecen. Och skriver ner allt som dokumentation.

Sen kodar man ihop allt, testar, felsöker, vidareutvecklar osv.

klart.


   
SvaraCitera

smisk:

projektarbete

är det ditt projektarbete alltså, det som är typ terminslångt sista året i gymnasiet? då borde du inte fråga om hjälp här 😛


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Du fick uppgiften för att du skulle lära dig något av den. Jag hjälper gärna till, men det vore elakt av mig att lösa hela uppgiften åt dig.

Jo, det vet jag, men jag ska ta och sätta mig och börja knappa ihop något imorgon. Att du bara skulle ge mig koden skulle inte gynna mig, eftersom min lärare dessutom skulle märka det. =)

variabel:

är det ditt projektarbete alltså, det som är typ terminslångt sista året i gymnasiet? då borde du inte fråga om hjälp här 😛

nejnej, det ska bara vara något litet. ^^


   
SvaraCitera

Jag kan visserligen inte Java, men många liknande språk. Bör väl inte vara så svårt egentligen. Skriv en klass för glosorna, med variabler för svenska ordet och engelska ordet. Sen behövs en funktion för att läsa in glosor, glosorna behöver alltså sparas nånstans, enklast skulle nog vara en .txt fil, det borde nog vara lätt att läsa in ifrån även i java. Sedan en funktion som väljer glosor ur .txt filen, gärna slumpvis. Sen en funktion där användaren blir testad på glosorna. Etc..

Det hela bör alltså gå att fixa med endast ett par funktioner. Kom tillbaka när du programmerar AI i LISP 😉


   
SvaraCitera

Xray:

Sedan en funktion som väljer glosor ur .txt filen, gärna slumpvis.

Jag vet inte om jag förstod dig rätt här, men att läsa frågorna ur textfilen on-demand låter verkligen jättedumt.

Xray:

Det hela bör alltså gå att fixa med endast ett par funktioner.

Jag vill inte maintaina ett program som du har skrivit.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Jag vet inte om jag förstod dig rätt här, men att läsa frågorna ur textfilen on-demand låter verkligen jättedumt.

Nu förstår jag ingenting.

KID_IS_BACK:

Jag vill inte maintaina ett program som du har skrivit.

Tro mig, det kommer du inte behöva göra.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera