Aviseringar
Rensa alla

jag hatar begreppet "pk"


Ämnesstartare

när jag hör ordet tänker jag på människor som tycker att rasism är ok och att människor är mindre värda om de råkat födas till kvinnor, för det är i princip bara sådana människor jag sett/hört använda ordet.

De använder det dessutom alltid för att nedvärdera andras åsikter, typ "du kan inte tycka sådär egentligen, du tycker som jag, men du är bara pk".

Detta begrepp står mig ända upp i halsen. Vad är er relation till begreppet?


   
Citera

Jag tycker att det tjänar ett visst syfte, eftersom människor som regel har en tendens att vilja vara till lags och leva upp till förväntningar, bekräfta hegemonin.

Det är ju mer eller mindre kapat av xenofob/biologist/sexist/rasist/nazist/nationalist-packet, men använder det själv ibland, då jag tycker det ofta visar på inkonsekvens i resonemang och skenhelighet. Till exempel är det väldigt pk att säga sig vara feminist, men definitivt inte att vara det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

använder det själv ibland, då jag tycker det ofta visar på inkonsekvens i resonemang och skenhelighet. Till exempel är det väldigt pk att säga sig vara feminist, men definitivt inte att vara det.

vet ej om det är något särskilt tillfälle du tänker på när du skriver så, men kan det inte ibland vara så att personen bara har en annorlunda bild än du om t ex vad det innebär att vara feminist? Vad ger dig då rätt att kalla personen för pk och därmed förminska dennes åsikter?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

inte ibland vara så att personen bara har en annorlunda bild än du om t ex vad det innebär att vara feminist? Vad ger dig då rätt att kalla personen för pk och därmed förminska dennes åsikter?

Pk i sig är inte en förminskning, det är när åsikten eller fasaden uppehålls enbart för att det är pk som det är negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Pk i sig är inte en förminskning, det är när åsikten eller fasaden uppehålls enbart för att det är pk som det är negativt.

Men hur kan man veta säkert att det bara är därför då?
Använder du det väldigt sparsamt eller mycket?


   
SvaraCitera
kachin

Gillar det inte heller.

person 1: blablabla
person 2: ah men jag tycker såhär istället, blablablablabla
person 1: men nu är du bara pk
person 2: lyssna på vad jag säger istället
person 1: NEEE DU ÄR PK WÖÖÖÖÖÖ

(känns som det allt för ofta händer tycker jag)


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Men hur kan man veta säkert att det bara är därför då?

Det kan man inte, så som med allt annat får man använda sig av mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Blivande_japan:

Använder du det väldigt sparsamt eller mycket?

Rätt sparsamt, de flesta av mina åsikter är nog att betrakta som väldigt pk.


   
SvaraCitera
mynona

PK används förstås mest av reaktionärer för att förringa meningsmotståndare, det är sant. Då jag hör ordet associerar jag det med just detta, men inte helt: jag kan också se det som beteckning på de åsikter som anses korrekta i ett visst samhälle för att de blivit moderna där. Alltså är det för mig inte exklusivt ett skällsord, men jag kan ändå tycka att det borde avskaffas.

För övrigt är jag glad över att leva i ett land där tolerans och jämlikhet är pk. Det som är pk i Sverige är inte pk i Polen - och definitivt inte pk i Oman.


   
SvaraCitera

Känner inför de begreppet som för många andra. Det är visserligen endast ett ord för att tala om i fall något är kulturellt rätt/ fel, men tycker inte om när begrepp börjar användas som gödsel.


   
SvaraCitera

använder det aldrig o aldrig fått det använt mot mig så råkar inte på det så ofta, men hur själva ordet låter är inte så nice pekå


   
SvaraCitera

Tycker att det är ett passande ord för att distansera sig med de många skruvade samhällsaccepterande åsikterna.

Sant är dock att det finns de som använder det som ett giltigt uttryck för att inte behöva ta till sig något som en meningsmotståndare säger. Och det är bara korkat.


   
SvaraCitera

kachin:

DU ÄR PK WÖÖÖÖÖÖ

missbruk av wööö [sad]


   
SvaraCitera
kachin

Dan_the_ironman:

missbruk av wööö

felåt [sad]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Detta begrepp står mig ända upp i halsen. Vad är er relation till begreppet?

Pk har som nämnts en negativ innebörd, men har i viss mån ändrat betydelse. Jag återerövrar ordet genom att referera till mig själv som medlem i pk-maffian.(obs! självdistans) Ordet är för mig politisk satir över gruppen kränkta, främlingsfientliga män med få sakliga argument.


   
SvaraCitera

Jag använder begreppet ganska sällan, men det händer. Kan säga till exempel att The Simpsons är mer PK än South Park. Men eftersom begreppet missbrukas mycket av rasister och liknande personer avstår jag ifrån att använda det ofta.


   
SvaraCitera