Aviseringar
Rensa alla

jag hatar begreppet "pk"


Det störiga med "PK" är att det har två innebörder som länkas samman i begreppet.

Dels att man står för allmänt anständiga värderingar. Typ att vara respektfull och inte vara rasist, sexist och allmänt kall och hård.

Dels att man är osjälvständig, okritisk och lurad av maktetablissemanget (dvs. Aftonbladet, konstnärerna och socionomerna).

--

Om begreppet ska ha någon objektiv innbörd och inte bara vara ett demagogiskt verktyg så borde det endast referera till de värderingar och uppfattningar man måste formellt bekänna sig till (inte nödvändigtvis ha) för att accepteras av den politiska makten, göra karriär i staten osv.

Då gäller ju en del sånt som brukar klassas som "PK". Man måste säga sig vara demokrat. Man kan inte säga "jävla neger" eller sådär. För då kommer man inte bli generaldirektör på livsmedelsverket.

Men inte fan gör man politisk karriär på att vara radikal queeraktivist med håriga armhålor eller bolsjevik! Så sådant här måste isåfall strykas från PK-listan.


   
SvaraCitera

kachin:

felåt

aa ok rå för d1a gång


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Vad är er relation till begreppet?

Tänker på bittra herrar som ägnar lite väl mycket tid åt Flashbacks mer ljusskygga avdelningar där dom hetsar varandra mot diverse minoriteter. Minoritetshetsning är en mycket populär sport i dessa kretsar.

Som andra tidigare påpekat så kan det ju även ha en positiv betydelse att inte vara PK, alltså att man inte behöver rätta in sig i ledet hela tiden.
Men det är väl ingen som tror att dom som främst använder sig av begreppet idag (herrarna på Flashback) är dom som har högst tankar om demokrati och tolerans


   
SvaraCitera

Begreppet i sig är helt oskyldigt


   
SvaraCitera

MissAnox:

.(obs! självdistans)

Bra att du upplyser om detta, så man vet.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

när jag hör ordet tänker jag på människor som tycker att rasism är ok och att människor är mindre värda om de råkat födas till kvinnor, för det är i princip bara sådana människor jag sett/hört använda ordet.

eliminera alla pk-fittor då så slipper du höra ordet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker i så fall det verkar bättre att eliminera de som använder uttrycket.


   
SvaraCitera

Tycker hela "debattklimatet" i Sverige är väldigt PK. Folk är fruktansvärt ängsliga i det här landet över annorlunda åsikter än de åsikter som mediaeliten pumpar ut ifrån Södermalm.

När jag hör folk som klankar ned på uttrycket "PK" så ser jag framför mig personer som tycker det är OK att behandla vita medelålders män sämre bara för att de är just vita medelålders män - samtidigt som man måste värna om kvinnor, invandrare, homosexuella osv.


   
SvaraCitera

Jag är alldeles för trött för att egentligen ens försöka säga något, men kände att det är ett ord som jag nog använder för mycket för att låta gå förbi. Använder det rätt mycket, och endast i negativ bemärkelse. Tror uttrycket för min del oftast dyker upp när det kommer till folk som inte vågar säga vad de tycker, som vill rätta sig efter andra och vara så jävla duktiga och till lags hela tiden, men också till de som av någon anledning helt har slutat tänka själva och bara äter det som media osv matar dom med.

Är man sen t.ex fotbollssupporter (gnagare till och med) så är man något van att bli smutskastad av typ allt och alla ungefär hela tiden, oftast utan någon vettig anledning. Det har väll gjort att jag reagerar jävligt fort när någon börjar nosa på de områden man disskuterat en halv miljon gånger tidigare. Orkar man inte ta den diskussionen just då är det jävligt lätt att slänga ur sig PK innan det faktiskt har sagts något som förtjänar det. I det läget är det väll lite för att håna vad personen har att säga och avsluta diskussionen innan den ens börjat. För när det kommer till t.ex AIK så är det jävligt få som faktiskt har något att säga utöver typ tidningsrubriker. Fortsätter personen argumentera efter att ha fått PK slängt i fejan, så är det ofta en diskussion värd att ta.


   
SvaraCitera

Beror lite på språkanvändningen antar jag. Själva begreppet är
knappast något nytt fenomen som uppstått i samband med den växande
högerpopulismen. Tyvärr har dock dessa grupper börjat livnära sig på
motargument kring vad de anser är "politiskt korrekt", att det börjat
förknippats med den typ av politik. Personligen tycker jag begreppet
"PK" kan vara användbart i situationer när politiken genomsyras av
halvsliskig populism - när det handlar mer om kvantitet och folk inte
pallar bry sig utan bara flyter med. SD-are och dylikt tänker
visserligen i samma banor men är för dumma för att inse att de är en del
av samma etablisemang som de kritiserar. Deras upplägg handlar ju i
princip bara om att deras parti ska framstå som en motpol till "de andra
som blivit PK för att rädda sin plats i riksdagen och glömt politiken"
osv.

Ironiskt nog så verkar inte SD ta hänsyn till att de själva
tillhört en gammal avdankad nazisttradition som just nu sitter och inför
"nolltollerans mot rasism" i sin egen propaganda när de själva råkar sitta i riksdagen. Och råkar vara Sveriges tredje största parti. Och ba råkar ha högt uppsatta medlemmar som springer runt på stan och skriker fita, hora och blattelover till folk på fyllan. Och ba råkar
tycka att de är ett diskriminerat parti när de får kritik. SD kanske
tycker att det är ju dem själva som ska syssla med att ge kritik, inte
att få någon, för de är man PK, vilket är deras starkaste argument och
svar på allt fel. Ironiskt nog så är SD nog det parti som bäst passar in
på detta koncept.


   
SvaraCitera

mynona:  Det som är pk i Sverige är inte pk i Polen - och definitivt inte pk i Oman.

Detta är ju det mest intressanta som dessa människorna inte tänker på. Dessutom är att majoriteten tycker en sak inte pk, det måste vara en enorm majoritet och en etablerad tanke genom åtminstone ett årtionde. Om SD vore icke-pk, skulle de inte ha så många röster och de skulle behöva jobba hårdare. KD är väl mer icke-pk, hade människorna tänkt på detta? 

SD är pk. 😀


   
SvaraCitera