Aviseringar
Rensa alla

Jag hoppas att nationella proven inte påverkar mina betyg!


Ämnesstartare

Faan asså, det känns så tufft att istta där i mer än 2 timmar och svara på 16 frågor, det var så jävla många frågor så att mit hjärna orkade inte att räkna mer på 3 frågor, asså hur tänker skolverket när det ger 3 st nationella prov i två dagar de tror vi är robotar! Jag önskade att man hade en nationell prov i varje ämne, inte 4 prov i varje ämne! Vad tycker ni!


   
Citera

Jo men. Det är ju olika delar i ämnena också. NO innehåller ju en del och Svenskan med m.m 
Nationella proven har en ganska stor  betydelse för betygen.
I min skola (Grundskola) så är man tvungen att sitta 2-4 timmar med ett del prov i ett ämne, vilket jag tycker är för länge. 
Men jag tror nog att du klarar dig bra.


   
SvaraCitera

kompis jag hade prov idag ochså


   
SvaraCitera

skolan suger


   
SvaraCitera
JamezK

Ta det lugnt, det är bara ett sticktest på vad du kan... Så om du ligger på ett stabilt B och har haft det under hela läsåret och du råkar skriva ett skitprov får du troligen B också. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JamezK :
Ta det lugnt, det är bara ett sticktest på vad du kan... Så om du ligger på ett stabilt B och har haft det under hela läsåret och du råkar skriva ett skitprov får du troligen B också. 

Jag har B i matte och har haft det sen åttan, min lärare har tagit 2-3 prov på oss den här terminen och jag fick be på alla proven, så som du säger så tror jag att jag kommer behålla mitt B oavsett om jag får lite sämre på nationella som jag har gjort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoffeeGirl:
Jo men. Det är ju olika delar i ämnena också. NO innehåller ju en del och Svenskan med m.m 
Nationella proven har en ganska stor  betydelse för betygen.
I min skola (Grundskola) så är man tvungen att sitta 2-4 timmar med ett del prov i ett ämne, vilket jag tycker är för länge. 
Men jag tror nog att du klarar dig bra.

Våra lärare säger att om man presterar jättebra på lektionerna och får dåligt på NP så påverkar NP betyget mindre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sandraborlin:
skolan suger

Aa, systemet är för dåligt, vilket parti har gjort dessa betygskriterier de är så jävla otydliga för mig och mina lärare, min NO lärare blev tvungen att fråga en erfaren NO lärare för att han visste inte vad betygskriterierna sa, SKOLAN MÅSTE BLI BÄTTRE!


   
SvaraCitera

Vi fick höra att nationella endast kan höja vårt betyg, inte sänka det. Men hörde också att om ens lärare skiftar mellan att ge dig ett C eller D i svenska (t.ex) och du skriver ett svenska nationella på D nivå så får du ju ett D. Hatar också nationella men som tur är så får min skola skriva nationella på datorer nästa år 😉


   
SvaraCitera

Skolsatsaren:

Aa, systemet är för dåligt, vilket parti har gjort dessa betygskriterier de är så jävla otydliga för mig och mina lärare, min NO lärare blev tvungen att fråga en erfaren NO lärare för att han visste inte vad betygskriterierna sa, SKOLAN MÅSTE BLI BÄTTRE!

Jaaa håller med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonymbaraföratt:
Vi fick höra att nationella endast kan höja vårt betyg, inte sänka det. Men hörde också att om ens lärare skiftar mellan att ge dig ett C eller D i svenska (t.ex) och du skriver ett svenska nationella på D nivå så får du ju ett D. Hatar också nationella men som tur är så får min skola skriva nationella på datorer nästa år 😉

Du vet, jag är säker på att om du har presterat på t.ex C nivå i svenska hela terminen och fått D på nationella så är sannolikheten större att du behåller ditt C, för att nationella provet i svenska använder inte alla betygskriterier i matrisen, utan hälften av betygskriterierna. 


   
SvaraCitera

Skolsatsaren:

Du vet, jag är säker på att om du har presterat på t.ex C nivå i svenska hela terminen och fått D på nationella så är sannolikheten större att du behåller ditt C, för att nationella provet i svenska använder inte alla betygskriterier i matrisen, utan hälften av betygskriterierna. 

Ja det är ju förstås, men om du skulle prestera på olika nivåer på alla olika moment i svenskan, så kan ju nationella hjälpa till genom att ge ett betyg för "allt" eller vad man nu ska säga.


   
SvaraCitera
Maxen_

Skolsatsaren:

Du vet, jag är säker på att om du har presterat på t.ex C nivå i svenska hela terminen och fått D på nationella så är sannolikheten större att du behåller ditt C, för att nationella provet i svenska använder inte alla betygskriterier i matrisen, utan hälften av betygskriterierna. 

Tyvärr är det mer än hälften som spelar in, läraren får sedan ganska nyligen bortse från ett/möjligtviis flera kriterier om läraren anser att  det är mindre vessäntliga kriterier. Men om det skulle vara något viktigt som t.ex kunna sammanfattia i svenskan eller tolka och teckna ekvationer i Matten finns risken att läraren kan hålla nere ens betyg pågrund av det satans systemet.


   
SvaraCitera