Aviseringar
Rensa alla

Jag installerade ubuntu...


Ämnesstartare

jag var jävligt trött på att windows jämt krånglar så jag bestämde mig för att installera ubuntu, gick snabbt och smidigt och allt verkade kalas men mitt mobila bredband från telenor funkade inte så googlade lite och hitta bla den här lösningen:

Halloj!

Dom som har provat det som står i rubriken, vet att det inte bara är att plugga in för att få det att fungera.
Jag ska nu skriva en liten guide som får detta att fungera, (bara test i senaste ubuntu).

Det första kraven är att du har modemet du får av telenor (Option GlobeSurfer Icon 7.2)

gcc behövs för att kompilera:
sudo agt-get install gcc

Hämta hem och packa upp usb_modeswitch (mer info):
wget https://dump.playstar.se/img/Program/us ... eta.tar.gz
tar xzvf usb_modeswitch-0.9beta.tar.gz

Kliv in i katalogen och kompilera:
cd usb_modeswitch-0.9beta
./compile.sh

Editera konfigurationsfilen:
nano usb_modeswitch.conf

Lägg till ; först i varje rad i sektionen: Option GlobeSurfer Icon (aka "Vodafone EasyBox")
Ta bort ; först i varje rad i sektionen: Option GlobeSurfer Icon 7.2
Facit:
#######################################################
# Option GlobeSurfer Icon (aka "Vodafone EasyBox")

;DefaultVendor= 0x05c6
;DefaultProduct= 0x1000

;TargetVendor= 0x0af0
;TargetProduct= 0x6600

;MessageEndpoint=0x05
;MessageContent="55534243706ede860000000000000601000000000000000000000000000000"

#######################################################
# Option GlobeSurfer Icon 7.2
#
# Contributor: The Pharscape Forum

DefaultVendor= 0x05c6
DefaultProduct= 0x1000

TargetVendor= 0x0af0
TargetProduct= 0x6901

MessageEndpoint=0x05
MessageContent="55534243706ede860000000000000601000000000000000000000000000000"

########################################################

Flytta filerna till rätt ställen:
sudo cp usb_modeswitch.conf /etc
sudo cp usb_modeswitch /sbin

Lägg till regler för att modeswitcha automagiskt:
sudo nano /etc/udev/rules.d/10-local.rules

Klista in i filen:
BUS=="usb", SYSFS{idProduct}=="1000", SYSFS{idVendor}=="05c6", RUN+="/sbin/usb_modeswitch"
BUS=="usb", SYSFS{idProduct}=="6901", SYSFS{idVendor}=="0af0", RUN+="/sbin/modprobe usbserial vendor=0x0af0 product=0x6901"

Skapa filer för pppd:
sudo nano /etc/ppp/peers/3g

Klista in:
/dev/ttyUSB0
460800
idle 7200
lock
crtscts
modem
noauth
replacedefaultroute
defaultroute
user Anyname
password Anypassword
connect "/usr/sbin/chat -V -f /etc/ppp/telenor.chat"
connect-delay 20000
noipdefault
usepeerdns
nobsdcomp
novj
persist

Anslutningsinställningsfil:
sudo nano /etc/ppp/telenor.chat

Klistra in:

ABORT BUSY
ABORT "NO CARRIER"
ABORT ERROR
REPORT CONNECT
TIMEOUT 10
"" "AT&F"
OK "ATE1"
OK "AT+CGDCONT=1,\042IP\042,\042internet.telenor.se\042"
SAY "Calling Telenor
"
TIMEOUT 60
OK "ATD*99***1#"
CONNECT \c

Plugga in modemet.
Kör:
lsusb

Du borde först ha en qualcomm enhet (lagringsenhet för windows-drivrutinerna). Kör igen efter några sekunder så ska den ha byts ut mot en Option enhet (själva modemet).
Kör:
ls /dev/ttyUSB*
Ska visa 3 enheter (modem), ttyUSB0, ttyUSB1, ttyUSB2

Dags att ansluta:
pppd call 3g

Titta i syslog efter resultat:
tail /var/log/syslog

Ungefär såhär borde det se ut (men annan local IP givetvis):
Dec 17 19:29:37 gateway pppd[3671]: Serial connection established.
Dec 17 19:29:37 gateway pppd[3671]: Using interface ppp0
Dec 17 19:29:37 gateway pppd[3671]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyUSB0
Dec 17 19:29:37 gateway pppd[3671]: CHAP authentication succeeded
Dec 17 19:29:37 gateway pppd[3671]: CHAP authentication succeeded
Dec 17 19:29:37 gateway kernel: [ 134.353145] PPP Deflate Compression module registered
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: Cannot determine ethernet address for proxy ARP
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: local IP address X.X.X.X
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: remote IP address 10.64.64.64
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: primary DNS address 195.54.122.221
Dec 17 19:29:41 gateway pppd[3671]: secondary DNS address 81.26.228.3

Verifiera att det faktiskt fungerar också:
ping ping.sunet.se

Nu borde det fungera!

SAY WHAAAT!? [tard]
nej, jag la ner det projektet...
ge mig en bra anledning att fortsätta använda skiten när det ska vara så krångligt att bara få komma åt internet...


   
Citera

Alfen:

SAY WHAAAT!? [tard]
nej, jag la ner det projektet...
ge mig en bra anledning att fortsätta använda skiten när det ska vara så krångligt att bara få komma åt internet...

Vad är diskussionen?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vad är diskussionen?

Han vill få igång sitt mobila bredband.


   
SvaraCitera

Alfen:

SAY WHAAAT!? [tard]

Kom du åt internet? [zzz]


   
SvaraCitera
Åtta

Whut? Ofta det ska vara så krångligt att använda. usb_modeswitch ska väl finnas i kärnan redan, inte fan ska du behöva kompilera det.

För mig har det då aldrig varit krångligare än att bara koppla in i datorn och gå igenom guiden som ploppar upp på skärmen (eller jo, en gång med ett uråldrigt modem från vodafone så var jag tvungen att installera en alternativ drivrutin).

Jag föreslår att du ringer till Telenors support, så kanske de förstår att det är deras ansvar att deras produkter ska fungera på deras kunders system.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vad är diskussionen?

varför jag använda ubuntu när det är krångligare att komma åt internet än att behöva ctrl-alt-dela för att stänga av program som hängt sig ibland

Åtta:

Whut? Ofta det ska vara så krångligt att använda. usb_modeswitch ska väl finnas i kärnan redan, inte fan ska du behöva kompilera det.

trodde jag med, verkade skitsmidigt att det gick att välja allt direkt när man startade men som sagt, funkade inte så googlade telenor+ubuntu och verkar inte bara vara jag som har det problemet


   
SvaraCitera
Åtta

Alfen:

funkade inte så googlade telenor+ubuntu och verkar inte bara vara jag som har det problemet

Då ligger felet hos telenor, eftersom de inte erbjuder något sätt att använda deras produkt med det system du önskar använda. Jag föreslår än en gång att du tar upp det med supporten. Desto fler som klagar desto bättre. Då kanske de inser att de faktiskt bör stödja de plattformar som deras kunder använder.

Efter lite efterforskningar så verkar det som att Telenor använder sig av ett fruktansvärt dåligt modem, som även fungerar halvknackigt i Windows. Den bästa lösningen vore att byta operatör, alternativt modem.

Jag har dock hittat betydligt mycket enklare guider än den du postade. Ingen av dem kräver någon kompilering eller manuell ändring i diverse konfigurationsfiler:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=39088

http://www.linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor

Var dock noga med att kolla vilken modemmodell du har, då det verkar som att Telenor fr.o.m. juli bytt till ett annat modem p.g.a. de problem som fanns med det förra. Installationsproceduren är annorlunda med det modemet. Se här:
http://www.linuxwiki.se/index.php/Diskussion:Mobilt_bredband/Telenor

(Tydligen så ska network manager klara av detta modem alldeles utmärkt)


   
SvaraCitera

Huawei 220 fick jag att funka under linux utan problem, kanske kan du få tag i ett sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har telenor och det funkade inte med mitt icon 225 modem men jag bytte till ett huawei e220 och det fungerar klockrent


   
SvaraCitera

"BAWWWWW JAG KÖPTE HÅRDVARA VARS TILLVERKARE INTE TILLHANDAHÅLLER DRIVERS FÖR LINUX OCH DET FUNKADE INTE UTAN KRÅNGEL - SE TILL ATT ALLTING FUNKAR AUTOMAGISKT MED ALLTING ANNAT ANNARS HÅLLER JAG ANDA^W^W^W ANVÄNDER JAG WINDOWS, OCH HÖR SEN!!!!11111"

Hade du gnällt lika mycket om du köpt Opel-reservdelar till din Toyota och de inte fungerat? Det är ungefär samma sak. Du verkar tro att någon bryr sig när du hotar med att använda Windows; varför? Funkar det bättre för dig, så kör det. Vi skiter fullständigt i vilket.

Åtta borde f ö ha stryk som uppmuntrar den här sortens tarderier. Vill man ha hjälp ber man snällt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Hade du gnällt lika mycket om du köpt Opel-reservdelar till din Toyota och de inte fungerat? Det är ungefär samma sak. Du verkar tro att någon bryr sig när du hotar med att använda Windows; varför? Funkar det bättre för dig, så kör det. Vi skiter fullständigt i vilket.

som sagt, är inte att mitt modem inte fungerar som är diskussionen utan är varför jag ska använda linux när det ska vara så komplicerat bara att komma ut på internet när alla försöker förklara hur underbart linux är.
verkade skitbra och smidigt men känns som jag skapar mer jobb än jag slipper bekymmer med att byta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alfen:

utan är varför jag ska använda linux

det är en fråga du själv måste svara på.


   
SvaraCitera

Alfen:

komplicerat bara att komma ut på internet

Det är bara att starta och köra, sålänge man inte använder kass hårdvara som bara obskyra och inlåsta system har stöd för.

Alfen:

varför jag ska använda linux

För att det är öppet, säkert, snabbt, funktionellt, enkelt och billigt.

Jag ser dock helst att du slipper, för du verkar inte tycka om det.

Alfen:

känns som jag skapar mer jobb än jag slipper bekymmer

Det där är Telenors fel, det kan du ju knappast skylla på Linux.


   
SvaraCitera

Alfen:

varför jag ska använda linux

Ärligt talat verkar du inte förstått tjusningen med ett öppet operativsystem, och då är det bättre om du leker med windows.


   
SvaraCitera