Aviseringar
Rensa alla

jag kanske har social fobi


Ämnesstartare

pratade med en kompis förut som mår dåligt ibland. vi kämpar båda två med tunga tankar och är ledsna. iaf min kompis har social fobi säger hon och vi är typ själsfränder vi två. fungerar likadant och är typ samma person

innan vi började umgås var allt ok men nu känner jag att jag fått social fobi jag  också..

känns väldigt tufft just nu. vart vänder man sig som social fobiker?


   
Citera
Bakric

Är du obekväm i alla sociala sammanhang eller bara vissa grupper?


   
SvaraCitera

Social fobi smittar inte. Men kontakta BUP eller skolkuratorn om du känner att du behöver prata.


   
SvaraCitera

Bakric:
Är du obekväm i alla sociala sammanhang eller bara vissa grupper?

sociala fobiker behöver inte vara obekväm i alla sociala sammanhang
fast det kanske inte var så du menade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det är asjobbigt att redovisa men har alltid känt så. det är när vi är tillsammans och träffar folk typ. vi umgås alltid... och då känner jag hur svårt det är alltihopa. hon vågar aldrig betala i kassan och är asjobbig. ibland vill hon inte ens åka buss eller gå på stan med mig. och nu vill inte jag heller det, nu blir det svårt för mig MED. det är inte skitkul precis att jag också har social fobi nu. känner mig så ledsen. ..


   
SvaraCitera
Bakric

isola: sociala fobiker behöver inte vara obekväm i alla sociala sammanhang
fast det kanske inte var så du menade

social fobi kan ju likväl vara en ren manifestation av att man helt enkelt anser att individerna i gruppen har en missgynnsam attityd gentemot en själv.
Är inte så jätteinsatt i vad social fobi egentligen innebär.


   
SvaraCitera

Bakric:

social fobi kan ju likväl vara en ren manifestation av att man helt enkelt anser att individerna i gruppen har en missgynnsam attityd gentemot en själv.
Är inte så jätteinsatt i vad social fobi egentligen innebär.

men då har man ingen fobi

social fobi är som vilken fobi som helst bara situationsbunden


   
SvaraCitera

du smittas inte men det är inte omöjligt att man påverkas av omgivningens beteendemönster. precis som man kan ändra sig lite när man umgås med olika personer, så kan man ju börja ta efter vissa beteendemönster. om ni aldirg gör vissa grejer din kompis är rädd för, så kan det ju leda till att du också blir rädd för det liksom. får din kompis ngn behandling eller stöd? det är ju ingen omöjlig fobi utan allt går att lösa och lindra och det är skönt när det går över 🙂


   
SvaraCitera
Bakric

elverpigen: du smittas inte men det är inte omöjligt att man påverkas av omgivningens beteendemönster.

Beteende och attityd är i högsta grad smittsamt, bara det att det föreligger på det psykologiska planet. Brukar vara därför folk inte vill vara med negativa människor.
Man kan även utnyttja fenomenet till sin fördel.
Om man anser att folk ikring en är allmänt dystra men ändå bidrar med en positiv attityd själv (även om det är en fejkad sådan) så kan det i längden bidra till att dessa tar till sig den attityden/sinnesstämningen och därmed gör det enklare för en själv att hålla humöret uppe.


   
SvaraCitera

Bakric:

Beteende och attityd är i högsta grad smittsamt, bara det att det föreligger på det psykologiska planet. Brukar vara därför folk inte vill vara med negativa människor.
Man kan även utnyttja fenomenet till sin fördel.
Om man anser att folk ikring en är allmänt dystra men ändå bidrar med en positiv attityd själv (även om det är en fejkad sådan) så kan det i längden bidra till att dessa tar till sig den attityden/sinnesstämningen och därmed gör det enklare för en själv att hålla humöret uppe.

vad motiverar dig att skriva samma sak somjag fast medandra ordiencitering? duverkar läxa uppmig ocg isf är det bra att inte hålla med den man läxarupp,steg ett liksom.


   
SvaraCitera
Bakric

elverpigen:

vad motiverar dig att skriva samma sak somjag fast medandra ordiencitering? duverkar läxa uppmig ocg isf är det bra att inte hålla med den man läxarupp,steg ett liksom.

Sorry, var trött och tänkte lite osammanhängande...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
du smittas inte men det är inte omöjligt att man påverkas av omgivningens beteendemönster. precis som man kan ändra sig lite när man umgås med olika personer, så kan man ju börja ta efter vissa beteendemönster. om ni aldirg gör vissa grejer din kompis är rädd för, så kan det ju leda till att du också blir rädd för det liksom. får din kompis ngn behandling eller stöd? det är ju ingen omöjlig fobi utan allt går att lösa och lindra och det är skönt när det går över 🙂

tack för att du förstår mig <3 <3 vad ska jag göra då då? sluta umgås med henne?
det vet jag inte men jag tror inte det. hon vill iaf ha behandling iaf för hon tjatar mkt om det.


   
SvaraCitera