Aviseringar
Rensa alla

Jag lider av tvångshandlingar


Tyrael

Kakaoxo:

då går hon runt och oroar sig för det.

hon behöver hjälp

Det är inte säkert om hon när hon inte gör det tänker hur det faktiskt är när man inte gör det.


   
SvaraCitera

isola:

I en perfekt värld så är det så, men med alla långa vårdköer så tar det lång tid ändå.Är man i verkligt behov utav hjälp så ska man sköka sig till psykakuten.Annars så får man vänta ett tag. För det är ju inte alla som har råd att gå privat.

Jo, alltså, jag vet. Men en remiss från en läkare kortar ner väntetiden en del, och i och med att SSRI-behandling faktiskt kan hjälpa en hel del så står jag fast vid att det är bättre att gå till en vanlig läkare först och bli vidareremitterad.

Att söka sig till psykakuten för tvångshandlingar är ganska så poänglöst, för det enda de faktiskt kan göra är att skriva ut mediciner eller lägga in patienten på slutenvård. Och i och med att personer med tvångssyndrom inte brukar vara en fara för sig själva eller någon annan så skulle det mest vara ett slöseri med samhällsresurser.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Att söka sig till psykakuten för tvångshandlingar är ganska så poänglöst, för det enda de faktiskt kan göra är att skriva ut mediciner eller lägga in patienten på slutenvård.

Nja, du får medicin av en som är kunnigare än en allmänläkare på en vårdcentral då.
Men allt beror ju på hur länge hon är beredd att vänta.


   
SvaraCitera

själv är jag nojig över

hur glas står (lämnar de ringar, om jag ställer den så här slår någon ner den? lämnar den märke på bordet OSV...)
dvd/böcker som är intryckta i bokhyllan
tandkrämsrester
lampor som står snett
saker som vickar till när man petar på dem
undrar varje gång om jag stängt dörrar/kylskåpsdörrar tillräckligt
har katten mat? (finns det tillräckligt med sand i kattlådan)
sen blir jag skitsur om jag slår i fel takt till musik och biter mig i fingrarna [blush]
&

Human:

stereon avstängd


   
SvaraCitera

Fick en liten snuskig tanke nu, tänk om man får en handjob utav någon med tvångshandlingar, fyfan vilken avrunkning det skulle ha varit!![y]
Personen då (med tvångshandlingar) kör på tills det känns "rätt" som förmodligen aldrig kommer att ske, och man får sig en jävla behandling i två timmar... hahaha

[blush]


   
SvaraCitera

isola:

Nja, du får medicin av en som är kunnigare än en allmänläkare på en vårdcentral då.Men allt beror ju på hur länge hon är beredd att vänta.

Det får du, men det är inte som om det gör någon faktisk skillnad. Däremot så är psykakuter inte till för folk som inte vill vänta med problem som de har, de är till för problem som faktiskt är så pass akuta att personen som har dem behöver hjälp akut. Det är en ganska stor skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå inte till en vanlig spykolog elr liknande, då de ofta inte vet hur man behandlar OCD. Gå till en som är utbildad för just det!
http://www.ocdforbundet.se/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Krävs och krävs. Det hjälper, men det gör medicinering också.

Men medicin är ingen lösning för mig och inget jag överhuvudtaget kommer överväga så nej, det är inget alternativ. Jag vill ha hjälp, på riktigt med att komma över det, jag tror inte att medicin kan hjälpa sånt långsiktigt. Sen att jag förmodligen kommer få vänta längre då, ja, det får jag väl ta..

mablethorpe:

det är bättre att gå till en vanlig läkare först

hmm. tror jag ska göra det

Tyrael:

Det är inte säkert om hon när hon inte gör det tänker hur det faktiskt är när man inte gör det.

joooo..


   
SvaraCitera

Human:

Men medicin är ingen lösning för mig och inget jag överhuvudtaget kommer överväga så nej, det är inget alternativ. Jag vill ha hjälp, på riktigt med att komma över det, jag tror inte att medicin kan hjälpa sånt långsiktigt. Sen att jag förmodligen kommer få vänta längre då, ja, det får jag väl ta..

Medicinering kan vara ganska vettigt som ett kortsiktigt alternativ vid tvångssyndrom för att underlätta annan behandling. Det är ju upp till dig och så, men ett tips är att du åtminstone är öppen för att diskutera det vid kontakt med läkare.

Du kan ju googla lite på OCD eller tvångssyndrom och självhjälp också. Finns nog en del sidor som kanske kan vara till hjälp.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Det får du, men det är inte som om det gör någon faktisk skillnad. Däremot så är psykakuter inte till för folk som inte vill vänta med problem som de har, de är till för problem som faktiskt är så pass akuta att personen som har dem behöver hjälp akut.

Håller med, men skulle man ta kontakt med en psykakut så prioriteras dem med "verkliga" problem först.


   
SvaraCitera

isola:

Håller med, men skulle man ta kontakt med en psykakut så prioriteras dem med "verkliga" problem först.

Jo, förvisso. Eller ja, tvångssyndrom i skalan som trådskaparen verkar ha är ju såklart verkliga, skitjobbiga problem. Men jag tror att vi förstår varandra.

Human:

..

Förresten, du skulle även kunna ringa sjukvårdsupplysningen (deras telefonnummer är 1177, de har telefontid dygnet runt) och berätta om dina problem. De kan om inte annat berätta var du bör vända dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hejsan!

Som de i tråden redan skrivit; sök hjälp! Låt det inte gå längre än det redan gjort. Det finns terapeutisk hjälp genom internet (KBT) om det skulle vara något att pröva, men känner du att du behöver mer hjälp än så – försök få tag på en psykolog som kan hjälpa dig både genom mediciner och genom terapi. Låt det bara inte gå längre, svårt tvångssyndrom är ett helvete. Keep on fighting!


   
SvaraCitera