Aviseringar
Rensa alla

Jag överväger om det seriöst är en bra ide att avsluta mitt liv.


Asha: Ett av problemen är att jag har svårt att se ett scenario där min situation skulle bli ett dugg bättre. För det är hur jag tänker som är problemet, inte min situation.

Vet inte vad du har för problem i ditt liv men du verkar utifrån det du skrivit här deprimerad. Självmordstankar, avsaknad av glädje i livet, apati etc. Depression kan drabba alla oavsett livssituation, så det har inget att göra med din nuvarande situation såsom du säger.

Depression är ingen obotlig sjukdom, det går att komma ur det och bli lycklig igen, även om det kan kännas svårt att tro när depressionen känns som tyngst. Prata med en psykolog, det hjälper. Var inte så stolt eller envis att du vägrar söka hjälp, det är absolut inget fel med att vara deprimerad och att söka hjälp för det. Även om samtal med psykolog inte skulle hjälpa dig så kan du istället få något utskrivet. Lycka till!


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

jessijess: Vet inte vad du har för problem i ditt liv men du verkar utifrån det du skrivit här deprimerad.

Stämmer inte.

jessijess: Självmordstankar, avsaknad av glädje i livet, apati etc.

Snarare stoisk och existentiell apati/nihilism. 

jessijess: Var inte så stolt eller envis att du vägrar söka hjälp, det är absolut inget fel med att vara deprimerad och att söka hjälp för det.

Ah, jag har sökt hjälp, jag får en del hjälp men jag kan säkert söka mer hjälp. 


   
SvaraCitera