Aviseringar
Rensa alla

Jag orkar inte med mina föräldrar!


Ämnesstartare

Jag är 13 år och jag orkar seriöst inte med mina föräldrar.  De ser mig som misslyckad, de vill att jag ska vara bäst i allt jag gör. Skolan, idrott osv.. De säger ofta hur besvikna de är över mig och "varför kan du inte va så" De vägrar acceptera den jag är och jag vågar aldrig säga ifrån för då blir det bråk. Mamma och pappa bråkar mycket och min pappa får utbrott jämt och han luggar mig i håret ibland. De dricker vin varje helg och när de skriker på varandra som mest så går jag upp på mitt och sitter och lyssnar på musik med hörlurar på. Ingen förstår hur jag har det och jag vågar aldrig säga nåt. Jag får aldrig hjälp med mina läxor och jag ljuger ibland om att jag har prov för att slippa plugga.
De vill att jag ska vara bra på idrott, därför tvingar de mig att vara med i tävlingar varje helg och träna flera gånger i veckan, och de blir förbannade om jag säger att jag hellre vill vara med kompisar.
Asså kan de inte acceptera den jag är och att jag inte är bäst på allt jag gör! Ingen kan vara bäst på allt men enligt mina föräldrar är det fullt möjligt.
Jag är en tonåring som har egna tankar och åsikter men de respekterar inte dem.
Nån som känner igen sig eller kan hjälpa mig?


   
Citera
Ämnesstartare

Säg till en lärare att du har problem hemma och sen frågar du om du får gå till socialen och sen skaffar du hjälp. Glad


   
SvaraCitera

Låter lite som mina föräldrar :/ 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

En del föräldrar har alldeles för svårt att se och acceptera sina barn som individer. Jag kan bara rekommendera att du fortsätter stå upp för dig själv i deras närhet. och att du pratar med kurator eller skolsköterska om det och på den vägen kan få hjälp att hantera det där.


   
SvaraCitera

Ta hand om dig, var stark och låt dem inte knäcka dig så kommer det gå bra till slut. Det farliga är när man blir lydig och tappar bort sig själv. Duktiga barn kan framstå som "lyckade" länge men de blir inte lyckliga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom alltid ihåg, du ska inte göra saker för att dina föräldrar vill det utan för att du vill det! Gråt lite framför dem så borde de inse problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du överlever iaf mer kan man inte be om sen kan du må bättre när du flyttat hemifrån 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill flytta hemifrån helst inom ett par år för jag står inte ut med det här, när jag säger emot så svarar de tillbaka: "du vill ju ingenting, det kommer aldrig bli nånting av dig" 
Jag vill inte lyckas bara för att de ska känna sig bekräftade, jag gör det för min egen skull. Det är ju mitt liv.
nyss hade vi ett snack där de sa att den enda vägen till framgång är genom skolan eller i någon sport.
De har delvis rätt i det där med skolan men SPORT?! Jag vill inte satsa på sport och det är det de inte förstår. Visst, vissa når framgång genom idrottande men det är absolut inte den enda vägen att gå!

 Jag har ingen jag kan prata med, jag brukar inte prata om sånt här med mina vänner.
Hur tar man kontakt med kuratorn? Jag vill inte att någon ska veta ifall jag går dit. 

Jag blir glad för alla svar jag får och vill säga tack till alla som tar sig tid att svara Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanessa:
Jag vill flytta hemifrån helst inom ett par år för jag står inte ut med det här, när jag säger emot så svarar de tillbaka: "du vill ju ingenting, det kommer aldrig bli nånting av dig" 
Jag vill inte lyckas bara för att de ska känna sig bekräftade, jag gör det för min egen skull. Det är ju mitt liv.
nyss hade vi ett snack där de sa att den enda vägen till framgång är genom skolan eller i någon sport.
De har delvis rätt i det där med skolan men SPORT?! Jag vill inte satsa på sport och det är det de inte förstår. Visst, vissa når framgång genom idrottande men det är absolut inte den enda vägen att gå!

 Jag har ingen jag kan prata med, jag brukar inte prata om sånt här med mina vänner.
Hur tar man kontakt med kuratorn? Jag vill inte att någon ska veta ifall jag går dit. 

Jag blir glad för alla svar jag får och vill säga tack till alla som tar sig tid att svara Glad

Bara så vet kommer antaligen någon annan och behandla dig minst lika dåligt så ha inte för höga förhoppningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanessa: Hur tar man kontakt med kuratorn?

Testa att knacka på kuratorns dörr. Borde inte vara svårare än så. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var jag du så skulle jag gå till skolkuratorn på direkten, eller skolsköterskan. Dom kommer hjälpa dig och prata med dina föräldrar så dom förhoppningsvis förstår dig!


   
SvaraCitera