Aviseringar
Rensa alla

Jag orkar inte mer - deprimerad.


Ämnesstartare

Hej! 

jag är deprimerad,orkar inte gå till skolan eller vara med mina vänner. Det tär på mig väldigt mycket för att jag inte orkar fixa sista året nu i ÅK 9. 

Jag vet grunden i varför jag är deprimerad och det är staden jag bor i, jag trivs inte i den. Blir misshandlad eller kränkt när jag är ut ur huset. 

  1. Kan man bli sjukskriver när man är deprimerad?
  2. om jag kontaktar BUP, tar dom kontakt med socialen?
  3. Kan soc fixa fosterfamilj åt en p.g.a dessa orsaker?

MVH Nattsvart.


   
Citera

nattsvart:
Hej! 

jag är deprimerad,orkar inte gå till skolan eller vara med mina vänner. Det tär på mig väldigt mycket för att jag inte orkar fixa sista året nu i ÅK 9. 

Jag vet grunden i varför jag är deprimerad och det är staden jag bor i, jag trivs inte i den. Blir misshandlad eller kränkt när jag är ut ur huset. 

  1. Kan man bli sjukskriver när man är deprimerad?
  2. om jag kontaktar BUP, tar dom kontakt med socialen?
  3. Kan soc fixa fosterfamilj åt en p.g.a dessa orsaker?

MVH Nattsvart.

1. Ja2. Om det behövs för din säkerhet ja3. Om det är nödvändigt, ja


   
SvaraCitera

det är strängt med sjukskrivningar idag. det är nästan omöjligt att få. jag är ett totalt psykfall men får ändå inte sjukskrivning. tyvärr.


   
SvaraCitera

Om det råder oro hemma får du hjälp av soc ang. fosterfamilj. Polisanmäler du händelser i skolan kommer soc också att blandas in, annars nej


   
SvaraCitera

nattsvart:
Hej! 

jag är deprimerad,orkar inte gå till skolan eller vara med mina vänner. Det tär på mig väldigt mycket för att jag inte orkar fixa sista året nu i ÅK 9. 

Jag vet grunden i varför jag är deprimerad och det är staden jag bor i, jag trivs inte i den. Blir misshandlad eller kränkt när jag är ut ur huset. 

  1. Kan man bli sjukskriver när man är deprimerad?
  2. om jag kontaktar BUP, tar dom kontakt med socialen?
  3. Kan soc fixa fosterfamilj åt en p.g.a dessa orsaker?

MVH Nattsvart.

1 ja, men varierar hur lätt det är. sök hjälp iaf
2. beror väl lite på vad du har för problem, men de kan hjälpa till i kontakt med soc.
3. om din hemsituation bedöms vara tillräckligt osund för dig kan du få fosterfamilj. vill dock framhålla att soc utredningar är ganska psykiskt påfrestande, detär inget man gör för att det är kul. Har du det mycket dåligt hemma, då kan det vara värt.


   
SvaraCitera

säg att din familj missahandlar dig så får du deras uppmärksamhet 


   
SvaraCitera

Har inte svar på dina frågor men kram på dig. Hoppas du mår bättre snart.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

nattsvart: Jag vet grunden i varför jag är deprimerad och det är staden jag bor i, jag trivs inte i den. Blir misshandlad eller kränkt när jag är ut ur huset. 

Kan man bli sjukskriver när man är deprimerad?
om jag kontaktar BUP, tar dom kontakt med socialen?
Kan soc fixa fosterfamilj åt en p.g.a dessa orsaker?

1. Ja det kan man bli. Dock beror det på. Det är egentligen bättre att undvika att sitta hemma för mycket om man blir deprimerad, även om depressionen kan vara pga av att man går ut. Men ifall man blir inlagd på en klinik (det som folk kallar för "psykhem") så blir man sjukskriven under sin vistelse där. 

2. Inte alltid. Beror helt enkelt på vad för situation det är. Ifall det behövs så kommer de göra det. De hörde aldrig av sig till socialen när jag tog upp drogproblem som var aktuella då, så det beror på hur nödvändigt det är. Låt inte det stoppa dig från att öppna upp dig och säga hur du mår och känner. ifall du vill att de ska kontakta socialen kan de göra det.
 
3. Beror också på. Beror helt på hur allvarlig situationen är för din hälsa och för ditt liv. Är det livshotande, så lär det nog bli av ganska snabbt. Men det måste också finnas någon form av bevis att det stämmer för blir det ord mot ord kan det vara svårt att ta ett sådant beslut som splittrar en familj. Har du det dåligt hemma, försök att hitta orsaken till problemet och få familjeterapi. Tro mig, det fungerar jävligt bra. Att gå igenom hela situationen att få en fosterfamilj verkar vara sjukt påfrestande, har haft vänner som gått igenom det och verkligen lidit av det. 


   
SvaraCitera

Du börjar gymnasiet nästa år och det finns massor av gymnasier i Sverige som styrs som
"internat skolor" där man bor i den stad där man går i skolan. Själv har jag en massa polare som flyttade hejvilt runt om i Sverige. Det behöver inte vara någon internat heller då man kan söka om ett viss bidrag: "Inackorderingsbidraget"
http://www.riksintag.se/Inackorderingsbidrag__d4879.html
    Dock så får du vara beredd på att bo ensam såvitt du inte har någon annan som kan dela lägenhet med? Det hade ju varit det bästa, inte nödvändigtvis någon du känner redan nu istället så kan det vara andra som vill gå på den skolan du vill gå i och har långt hemifrån.
   Aja lycka till vaddafall! Rullar ögonen


   
SvaraCitera

tryck i dig 25 kilo glass


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla svar.
speciellt för tipset om 25kg klass!!

tråden kan låsas.

FNÖ:
tryck i dig 25 kilo glass


   
SvaraCitera