Aviseringar
Rensa alla

Jag ska starta en site 🙂


Ämnesstartare

Japp, nu har jag faktiskt börjat tänka mer allvarligt på min siteidé. Än så länge är den på tankestadiet, har knappt byggt något än.

Iden, som jag tycker är utmärkt, är som följer:
___________________________________

Leva billigt.
En kontradiktion? Får man verkligen ha med ”billigt” och ”leva” i samma mening, så här i konsumtionismens ålder? Ja, det får man verkligen. Det finns många skäl att leva billigt. Här är mina främsta personliga skäl:
1.Det praktiska skälet - Jag är rätt fattig.
2.Det etiska skälet – Överkonsumtion leder till förstörelse av världen och människor.
3.Det lata skälet – Ju mindre jag köper, ju mindre behöver jag jobba.
Alla dessa är utmärkta skäl, men jag tänker lägga till ett som lär falla den halvsnobbiga överklassvänstern i smaken: Mer av pappas pengar över till nitar och bärs. Så morsa lungt.

Den här sidan kommer handla om hur man lever billigt, eller till och med gratis. Det är lättare än vad man tror. Man kan väl egentligen dela upp livet i några olika delar, som ett korsord typ.
Rad tre, tre bokstäver: MAT
Rad ett, fyra bokstäver: NÖJEN
Rad två, många bokstäver: NÅGONSTANS ATT SOVA.

Naturlig mat (exempel: Äppelträd på offentliga platser).
Containrar (exempel: Placering, metoder o.s.v.)
Restauranger (exempel: Tigga vid stängningsdags, ta överblivet)
Bra och billiga matställen (exempel: Falafel Express (30:- för en stor falafel))
Billiga mataffärer (exempel: Placeringar av Netto)
Billig mat. (exempel: nudlar)

NÖJEN
Leta saker (exempel: Kombinera nytta med nöje och använd containrar)
Lekar (exempel: Hona eller Hane)
Folk (exempel: länk till jourhavande luffare, kontaktlista)
Stadsutforskning (exempel: Urban exploration)

BOENDE
Trappuppgångar (exempel: portkoder)
Andra bra gratisställen (exempel: kyrkor på dagen/kvällen)
Couch-Surfing (exempel: LG2S's kvart-system)
_________________________________

Sidan kommer vara inriktad på Göteborg, men många av tipsen kommer ju även gälla andra ställen. Sidan kommer dels att bestå av rena artiklar med tips, kartor och så vidare, dels av gästboksliknande funktioner (som ett forum fast med bara en enda tråd för varje artikel, och där man inte behöver registrera sig, typ), så att man kontinuerligt kan tipsa varandra om containrar, upphittade saker, och liknande.

Den kommer inte att behandla illegala aktiviteter för det mesta (inga snattningstips eller smuggelspritinköpsplatser, t.ex). Några enstaka undantag kommer nog finnas dock, främst containerdykningstipsen. Jag tänker inte uppmana någon att bryta mot lagen, men att slänga ätlig mat ser åtminstone jag som betydligt mer omoraliskt än att använda mat andra har slängt.

Kulturskurkarna.se har gått med på att hosta projektet, och jag hoppas även få lite hjälp med kodningen där (kan grundläggande html, och lite css, men inte mer än så).

Hela sidan ska givetvis vara annonsfri och avgiftsfri.

Så, nu efterfrågar jag två saker:
Kritik på idén (vad tror ni? Kan det bli något?)
Generella tips inför att driva en site (det är min första)
Fler idéer på artiklar, och fler tankar om hur man kan leva billigt (i Göteborg, i Sverige, i Världen, eller vartannanstans ni bor).


   
Citera
Ämnesstartare

Stringburka:

Falafel Express (30:- för en stor falafel))

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé. En sak som kan vara bra att kolla är huruvida det finns andra sidor med samma fokus som din. Om det gör det så måste du finna någonting som gör din sida bättre än den. Eller så måste du vända dig till en annan målgrupp.


   
SvaraCitera

palla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Billig mat. (exempel: nudlar)

Kunde ju jag med räkna ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilwayne:

Kunde ju jag med räkna ut

Nähä? Men vilka märken som är bra och recept och sådant.

DeathOrGlory:

[cute]

You know it's my passion [love]

BLODÅDRA:

palla

Jag pallar.

Nevon:

En sak som kan vara bra att kolla är huruvida det finns andra sidor med samma fokus som din. Om det gör det så måste du finna någonting som gör din sida bättre än den. Eller så måste du vända dig till en annan målgrupp.

Vad jag vet finns ingen sådan. LG2S har en del artiklar om sådant, och alternativ.nu handlar om självhushållning (typ odling och djuruppfödning och sånt). I övrigt vet jag ingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just ja, och så finns ju levabilligt.se, men den har lite annat fokus... Mer om hur man minimerar bilanvändning och sånt... Min ska ju vara mer inriktad på hur man lever BILLIGT (som i några tior om dagen, typ)


   
SvaraCitera

Stringburka:

Jag pallar.

äpplen elr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter bra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Kritik på idén (vad tror ni? Kan det bli något?)

Jag tycker det låter som en bra idé 🙂
Om sidan inte fungerar så bra så går det ju alltid att göra en överlevnadshandbok om hur man klarar sig med noll inkomst^^
(såvida det inte finns redan dvs)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saito:

Om sidan inte fungerar så bra så går det ju alltid att göra en överlevnadshandbok om hur man klarar sig med noll inkomst^^

Det är väl lite så den är siktad som det är nu. Min numera hundraprocentiga pankhet var det som triggade mig till att slutligen ta tag i det här...
De flesta av sakerna kommer vara gratissaker, och det som faktiskt kostar ska vara VÄLDIGT billigt (säg typ 30 spänn för en hel måltid mat eller en tjuga för en hel kvälls underhållning)

BLODÅDRA:

äpplen elr

Haha XD

Nu kom jag på en sak jag glömt bort helt:
Kläder. Det måste man ju inkludera. Hur man hittar billigt, hur man lagar och så vidare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

De flesta av sakerna kommer vara gratissaker, och det som faktiskt kostar ska vara VÄLDIGT billigt (säg typ 30 spänn för en hel måltid mat eller en tjuga för en hel kvälls underhållning)

Eller ingenting alls för att klara sig genom dagen ö h t. Ett exempel skulle ju vara att be affärer om mat som går ut nästa dag och ändå ska slängas, eller bröd som inte formats tillräckligt bra i bagerierna.


   
SvaraCitera

Stringburka:

XD

Nu kom jag på en sak jag glömt bort helt:
Kläder. Det måste man ju inkludera. Hur man hittar billigt, hur man lagar och så vidare...

Tycker man ska gå runt naken, mycket mysigare och varför dölja sin kropp lix.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Kritik på idén (vad tror ni? Kan det bli något?)

Lysande!

Stringburka:

Fler idéer på artiklar, och fler tankar om hur man kan leva billigt (i Göteborg, i Sverige, i Världen, eller vartannanstans ni bor).

Jag kan bidra med någon artikel om egen vinjäsning, om du är intresserad. Jag skulle även kunna tänka mig att hjälpa till med kådande om behovet skulle uppstå.

Stringburka:

gästboksliknande funktioner (som ett forum fast med bara en enda tråd för varje artikel, och där man inte behöver registrera sig, typ), så att man kontinuerligt kan tipsa varandra om containrar, upphittade saker, och liknande.

Jag skulle föreslå antingen en wiki eller en *chan, antingen med bilder eller utan. Och med något vackrare färger, kanske.

Stringburka:

Kulturskurkarna.se

Det ser ut att vara ett fullkomligt stolpskott. Jag hoppas de inte tvingar på dig sin gräsliga design också? Dessutom vill jag passa på att varna för att de är hostade av Shellkonto.se, vilket enligt mina erfarenheter är ett webbhotell att hålla sig mycket långt borta ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freeganism?


   
SvaraCitera