Aviseringar
Rensa alla

Jag ska starta en site 🙂


Ämnesstartare

Saito:

Eller ingenting alls för att klara sig genom dagen ö h t. Ett exempel skulle ju vara att be affärer om mat som går ut nästa dag och ändå ska slängas, eller bröd som inte formats tillräckligt bra i bagerierna.

Japp. Fast affärer ger nästan aldrig bort bröd som ska slängas, bl.a. willys har som policy att aldrig ge bort något, inte ens till t.ex. frälsningsarmén. Det är där containerdykning kommer in i bilden.

KID_IS_BACK:

Jag kan bidra med någon artikel om egen vinjäsning, om du är intresserad. Jag skulle även kunna tänka mig att hjälpa till med kådande om behovet skulle uppstå.

Det vore VÄLDIGT vänligt, särskilt av personliga skäl 🙂
Har försökt göra vin en gång... Det slutade med ett badrum täckt i gammal äppelsaft.

KID_IS_BACK:

Jag skulle föreslå antingen en wiki eller en *chan, antingen med bilder eller utan. Och med något vackrare färger, kanske.

Ja, detta kan funka, men jag vill inte att vem som helst ska kunna t.ex. ta bort saker; jag vill inte att någon willys-anställd ska gå in och sabotera hela sidan för att jag skriver med deras containrar.
Men man skulle säkert kunna fixa någon wiki-variant där vem som helst kan skriva men bara vissa kan ta bort eller något sådant... Det låter faktiskt som en väldigt bra idé med en wiki! +karma.

*chan's vill jag verkligen inte ha, ogillar formatet på dem starkt. Osmidigt och segt, typ...

KID_IS_BACK:

Det ser ut att vara ett fullkomligt stolpskott. Jag hoppas de inte tvingar på dig sin gräsliga design också? Dessutom vill jag passa på att varna för att de är hostade av Shellkonto.se, vilket enligt mina erfarenheter är ett webbhotell att hålla sig mycket långt borta ifrån.

Jag vet att det funnits vissa problem med webhotellet, men de är verkligen inga stolpskott. De har haft åtminstone en framgångsrik sida (www.lg2s.se, som iofs inte är så populär nu men som hade ett ganska stort antal läsare och aktiva för en två år sedan), plus att jag verkligen gillar hela deras stil...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODÅDRA:

Tycker man ska gå runt naken, mycket mysigare och varför dölja sin kropp lix.

Om du går runt naken är du välkommen hem till mig och bo, så två vinster i en aktion!

massgrav:

Freeganism?

Jag är inte freegan själv, men det lär nog passa freegans ganska bra så att säga...


   
SvaraCitera

Stringburka:

Generella tips inför att driva en site (det är min första)

Använd någon gratis bloggcommunity som wordpress.com eller blogspot.com. Sparar pengar. [y]

Öh, jaha, du fick hosting. Kör på någon gratis färdig programvara (läs wordpress) ändå, en blogg verkar lämplig för dina önskemål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Japp. Fast affärer ger nästan aldrig bort bröd som ska slängas, bl.a. willys har som policy att aldrig ge bort något, inte ens till t.ex. frälsningsarmén. Det är där containerdykning kommer in i bilden.

Då kan man lista vilka ställen som gör det och vilka som inte gör det[y]

Jag har av erfarenhet märkt att Pressbyrån är väldigt snälla med det där. Har fått flera mackor av dem vid stängningstid[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst ett fanzine i .pdf-format som någon freegan gjort för ett tag sen, vet inte vart det var, hmmm.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Om du går runt naken är du välkommen hem till mig och bo, så två vinster i en aktion!

Varför ska jag bo hos dig då, om jag får fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Använd någon gratis bloggcommunity som wordpress.com eller blogspot.com. Sparar pengar. [y]

Då tvingas jag ha annonser. Och annonser är något jag absolut inte vill ha. Går lite på kant med det ideologiska i icke-konsumptionism.

Saito:

Då kan man lista vilka ställen som gör det och vilka som inte gör det[y]

Definitivt.

Saito:

Jag har av erfarenhet märkt att Pressbyrån är väldigt snälla med det där. Har fått flera mackor av dem vid stängningstid[party]

Ja, sådana affärer kan nog funka bättre än t.ex. Willys och Hemköp. Färdig mat brukar funka hyffsat.
Restauranger är för övrigt underbara; inte nog med att man kan be dem när de ska stänga, utan om du går till macedonkan på kvällen kan du nästan bada i alla pommes frites och hamburgare folk lämnar kvar (jag brukar slänga köttet och äta resten, gräsis som jag är).

Klorofyl:

Jag har läst ett fanzine i .pdf-format som någon freegan gjort för ett tag sen, vet inte vart det var, hmmm.

Hittar du det så vore det vänligt med en länk 🙂

BLODÅDRA:

Varför ska jag bo hos dig då, om jag får fråga.

Gratis? Plus att jag är bra på att göra pastasallad.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Gratis? Plus att jag är bra på att göra pastasallad.

fan vad gott. vad får du ut av det då?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Stringburka:

Då tvingas jag ha annonser.

Inte på Wordpress. Där får du inte ens ha annonser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODÅDRA:

fan vad gott. vad får du ut av det då?

Tja, att ha en naken kvinna i mitt kök, och inte nog med det, trevligt sällskap dessutom, är tillräckligt för att göra mig nöjd.

massgrav:

http://freegan.info/?page=tutorials

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men man skulle säkert kunna fixa någon wiki-variant där vem som helst kan skriva men bara vissa kan ta bort eller något sådant... Det låter faktiskt som en väldigt bra idé med en wiki! +karma.

Knappast. En wiki där folk bara kan lägga till, aldrig redigera, kommer att bli helt sär.

Stringburka:

Jag vet att det funnits vissa problem med webhotellet, men de är verkligen inga stolpskott.

wat? När jag ville ha konto hos dem fick jag först ett groteskt felstavat mail där de påstod att de inte längre erbjöd hostning. Ett par dagar senare fick jag ett mail av nån annan där som sade "lyssna inte på mongot, det gör vi visst." När jag sedan skulle beställa försvann min beställning in i ett svart hål, och jag har inte hört av dem sedan dess. Om de beter sig så när de ska värva kunder, hur tror du då inte deras support ser ut? Undvik!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Knappast. En wiki där folk bara kan lägga till, aldrig redigera, kommer att bli helt sär.

Problemet annars är att det ju blir väldigt lätt att sabotera... Men det kanske är så. Hmmm. Man får testa sig fram.
Dock vet jag att många mindre wikis kräver registrering just för att de fått sidorna saboterade, och jag vill inte att registrering ska krävas...

KID_IS_BACK:

När jag ville ha konto hos dem fick jag först ett groteskt felstavat mail där de påstod att de inte längre erbjöd hostning. Ett par dagar senare fick jag ett mail av nån annan där som sade "lyssna inte på mongot, det gör vi visst."

Menar du shellkonto eller Kulturskurkarna? För det är kulturskurkarna jag menade inte är stolpskott. Och dem har jag kontakt med dagligen i vilket fall så. Å andra sidan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att de skulle skicka ett sådant mail XD...
Shellkonto självt har jag aldrig haft kontakt med dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Problemet annars är att det ju blir väldigt lätt att sabotera... Men det kanske är så. Hmmm. Man får testa sig fram.
Dock vet jag att många mindre wikis kräver registrering just för att de fått sidorna saboterade, och jag vill inte att registrering ska krävas...

Isåfall är det något chan-liknande du tittar på, alternativt bloggformat med anonyma kommentarer.

Stringburka:

Menar du shellkonto eller Kulturskurkarna?

Shellkonto - företaget som hostar Kulturskurkarna.

Stringburka:

För det är kulturskurkarna jag menade inte är stolpskott.

Shellkonto är Kulturskurkarnas host, vilket innebär att de även kommer att bli din host.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Isåfall är det något chan-liknande du tittar på, alternativt bloggformat med anonyma kommentarer.

Ja. Eller så kör man på ett wiki-format med CAPTCHA-mojs och där bara inloggade kan ta bort text... men att man anonymt kan lägga till info (efter CAPTCHA-test då alltså). Så får man hoppas på det bästa.

KID_IS_BACK:

Shellkonto - företaget som hostar Kulturskurkarna.

Okej. Ja, shellkonto har jag inte någon större koll på.

KID_IS_BACK:

Shellkonto är Kulturskurkarnas host, vilket innebär att de även kommer att bli din host.

Jo, så mycket förstår jag. Men jag är pank och blankvägrar annonser... Så det får bli shellkonto tills vidare (om du inte vet något annat webhotell som inte kräver pengar eller annonsintäkter).

Nåväl, har börjat pilla lite med en testversion nu. Inte mycket att visa, ser ut som bajs och har väldigt lite innehåll, men men. Om någon har lust att skriva så är det fritt fram.
http://kulturskurkarna.se/emilwiki/index.php?title=Huvudsida

(och nej, den ska inte heta emilwiki sen)
Appropå det, har någon en bra idé på ett namn?


   
SvaraCitera