Aviseringar
Rensa alla

Jag skäms så oerhört mycket över min akne...


Bell
 Bell

WinterTime:

ja jag vet, och jag använder ett finnmedel nu som enligt experter är något utav det bästa på marknaden för tillfället. Och nej, den gör inga underverk Tumme ned 
Har funderat på att gå till um flera gånger, men är rädd för hur jag ska börja prata. Vad jag ska säga och om de kanske till och med skrattar åt mig

inte något receptbelagt antar jag? Men neej, sluta, vad skulle de skratta åt? Jag vet inte hur många gånger jag varit på um och vårdcentraler för min akne, de är superbra och snälla! Just nu kör jag dundermedel; antibiotika i form av Tetralysal-kapslar och en kräm som heter Epiduo. Har bara använt i ca 2 veckor men märker lite resultat. Jag har inte så grov akne dock, men boka en tid och fråga om dessa preparat snarast, för båda skall användas utan att vara för mkt i solen, så skynda innan sommaren, lycka till. PMa mig om du vill! Party


   
SvaraCitera

WinterTime: Nej asså det stämmer inte att jag helt inbillar mig. Innan mina finnproblem så hade jag inga problemarrow-10x10.png över huvudtaget att få tjejer. Jag svär, jag fick de absolut finaste tjejerna utan att ens göra något iprincip. Det var inte heller så att jag var något geni i det sociala utan jag var helt enkelt så "gullig" så tjejerna inte kunde strunta i mig.
Sedan fick jag akne, nu har jag blivit av med de mestaarrow-10x10.png men sitter fortfarande med rätt mycket finnar i ansiktet vilket inte lockar några tjejer precis. Har en lite fet hy också tyvärr.

Har du testat någon behandling? Vart hos läkare? Vart hos hudläkare?
Det finns krämer och tabletter med retinolsyra som är extremt effektiva mot acne, men de förskrivs endast mot tillstånd från Läkemedelsverket, vilket enbart hudläkare får om jag vet rätt. Skälet är att retinolsyra är EXTREMT fosterskadande. Tjejer som använder det och blir gravida föder sannorlikt ett fullständigt vanställt barn. Otäckt som 17. DU är ju kille så det borde vara ett mindre problem. Dock kan jag tro att de tycker du har för lite för att förskriva.


   
SvaraCitera

... Roacutan heter läkemedlet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Har du testat någon behandling? Vart hos läkare? Vart hos hudläkare?
Det finns krämer och tabletter med retinolsyra som är extremt effektiva mot acnearrow-10x10.png, men de förskrivs endast mot tillstånd från Läkemedelsverket, vilket enbart hudläkare får om jag vet rätt. Skälet är att retinolsyra är EXTREMT fosterskadande. Tjejer som använder det och blir gravida föder sannorlikt ett fullständigt vanställt barn. Otäckt som 17. DU är ju kille så det borde vara ett mindre problemarrow-10x10.png. Dock kan jag tro att de tycker du har för litearrow-10x10.png för att förskriva.

Ja jag har funderat på det, men har aldrig riktigt tagit mig tiden att gå till någon läkare och frågat om det är möjligt. Kanske kan göra det imorgon om jag har tid. Hur pass effektivt är det egentligen? Vet att de är olika men på ett ungefär? 🙂


   
SvaraCitera

WinterTime:

Jag försöker att strunta i det. Och jag lyckas ofta göra det också om jag står ensam framför spegeln. Ju närmare jag kommer spegeln ju mindre äckligt tycker jag att det ser ut, bör vara tvärtom?
   

jag vet inte om det bör vara på något särskilt sätt mer än att du trivs med ditt utseende

WinterTime: Jag har tänkt så här: Jag skiter i skolan i 2 veckor, försöker leva livet och tänka extra mycket på att göra rent huden etc. för att då kanske blivit av med en del av finnarna. Sen rensa tankarna efter allting som hänt.Men det är inte så att tjejer undviker mig eller så, så jag vet inte riktigt hur illa jag framställs bland människor..

jag tror att det är helt fel väg att gå, du ska inte låta dig bli begränsad av det här. om det är så behöver du söka läkarvård för att få hjälp med dina problem. 

vad händer om det inte blir bättre på de här två veckorna, ska du då stanna hemma ytterliggare två veckor?


   
SvaraCitera

WinterTime: Ja jag har funderat på det, men har aldrig riktigt tagit mig tiden att gå till någon läkare och frågat om det är möjligt. Kanske kan göra det imorgon om jag har tid. Hur pass effektivt är det egentligen? Vet att de är olika men på ett ungefär? 🙂

Väldigt effektivt, dock förskrivs det so jag sa mycket sparsamt.


   
SvaraCitera

Vill du få Roacutan utskrivet måste du nog understryka att detta är en livskatastrof för dig. Missa inte det snacket. De greppar nog inte annars. Har du testat receptfria grejer från apoteket. Jag menar krämer med benzylperoxid. Annars ska du naturligtvis fixa det omedelbart. Iväg till apoteket och handla det då!


   
SvaraCitera

WinterTime:

ja jag vet, och jag använder ett finnmedel nu som enligt experter är något utav det bästa på marknaden för tillfället. Och nej, den gör inga underverk Tumme ned 

Alla medel passar inte alla människor eftersom alla reagerar olika på produkter. Vet du hur finnar uppstår och hur man tar sig an problemet? Vet man det så är det lättare att behandla ansiktet. Men jag tycker att du visst ska gå till um om du känner att aknen är ett problem. 

Gasolinerainbow:

DU är ju kille så det borde vara ett mindre problem. 

Roaccutan ökar inte bara risken för missfall utan man kan drabbas av håravfall, ljuskänslighet, det påverkar levern, blodet och tänderna. Listan på biverkningar är lång och visst tar vissa medicinen och det valet får man göra men eftersom akne inte går att bota så kanske man ska ta sig en funderare innan man kastar sig in i behandlingen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:
Vill du få Roacutan utskrivet måste du nog understryka att detta är en livskatastrof för dig. Missa inte det snacket. De greppar nog inte annars. Har du testat receptfria grejer från apoteket. Jag menar krämer med benzylperoxid. Annars ska du naturligtvis fixa det omedelbart. Iväg till apoteket och handla det då!

jag tror nog inte det är något för mig då jag har långt ifrån något sånt här:  %3Bhttp%253A%252F%252Fblondinbella.se%252F2010%252F04%252Flasarfraga-acne%252F%3B420%3B231
Men ja det vore ju ändå jävligt härligt att få ta det ändå och bara bli av med allt direkt.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LolaRose:

Alla medel passar inte alla människor eftersom alla reagerar olika på produkter. Vet du hur finnar uppstår och hur man tar sig an problemet? Vet man det så är det lättare att behandla ansiktet. Men jag tycker att du visst ska gå till um om du känner att aknen är ett problem. 

Roaccutan ökar inte bara risken för missfall utan man kan drabbas av håravfall, ljuskänslighet, det påverkar levern, blodet och tänderna. Listan på biverkningar är lång och visst tar vissa medicinen och det valet får man göra men eftersom akne inte går att bota så kanske man ska ta sig en funderare innan man kastar sig in i behandlingen. 

Jag tror att finnar uppstår när man tillexempel äter mycket onyttigheter. Så som chips, godis men framförallt choklad. Sen om man ofta tar sig i ansiktet med orena händer etc. leder till finnar. Sömn, stress ska också ha någonting med saken att göra. Rätta mig gärna om jag har fel 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag vet inte om det bör vara på något särskilt sätt mer än att du trivs med ditt utseende

jag tror att det är helt fel väg att gå, du ska inte låta dig bli begränsad av det här. om det är så behöver du söka läkarvård för att få hjälp med dina problem. 

vad händer om det inte blir bättre på de här två veckorna, ska du då stanna hemma ytterliggare två veckor?

Nej jag vill inte låta mig bli begränsad av det, men jag vill heller inte att folk ska undvika ögonkontakt för mina finnar. Det känns inte heller som någon bra väg att gå


   
SvaraCitera

WinterTime:

jag tror nog inte det är något för mig då jag har långt ifrån något sånt här:  %3Bhttp%253A%252F%252Fblondinbella.se%252F2010%252F04%252Flasarfraga-acne%252F%3B420%3B231
Men ja det vore ju ändå jävligt härligt att få ta det ändå och bara bli av med allt direkt.. 

Då har du tur att inte se ut så här.

cystic-acne8.jpg


   
SvaraCitera

Jag har inte läst alla kommenterar  och tips här. Men vill du ha ett tips utav mig? Uppsök en läkare om du har möjligheten!! Mamma fixade in mig till en hudläkare. Där fick jag läkemedel mot finnar och en kräm som jag ska smörja in på områden där jag har finnar.
Har nu haft det här i kanske hmm ( tre år?) det är 3-4 år tror jag. Men det har hjälpt mig mycket socialt. Men fast jag tog det där så hade jag finnar och har det än. Men i en mycket mer kontrollerad skala. Har inte mer än tre finnar på kroppen och det är normalt tror jag.
Det är en tablett som första halv året ska man ta både morgon och kväll. Och efter det så beror det på hur det ser ut så ska man bara ta en på kvällen.

Det är de jag gör nu.
Man kan få hålla på med det här hela livet typ eller tills man blir äldre och inte behöver det nå mer.
Jag tycker det är värt helt klart. Visst det kan ge vissa bi-effekter för vissa. Men det har inte jag fått några problem med. Om jag inte fått den där hjälpen så vet jag inte vars jag hade stått idag. Jag hade nog fortfarande varit inne i mitt pojkrum och lirat på datorn. Men det gör jag inte idag, och det tackar jag morsan för och även farsan.
Så om jag hoppas du orkar läsa allt det här. Om du vill ha mer tips så citera eller släng iväg ett PM till mig vetja!
Good luck, och bry dig inte om vad andra säger till dig. Jag vet precis hur det känns. Man blir nere och känner sig ful och som att man aldrig kommer att få tjej. Som Time skrev så är det dom som har egna problem och vill såra andra som säger såna där idiotiska saker till folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:

Då har du tur att inte se ut så här.cystic-acne8.jpg

Nej sant, men han såg ju bra ut om man bortser från hans finnar!


   
SvaraCitera

Johansson:
Jag har inte läst alla kommenterar  och tips här. Men vill du ha ett tips utav mig? Uppsök en läkare om du har möjligheten!! Mamma fixade in mig till en hudläkare. Där fick jag läkemedel mot finnar och en kräm som jag ska smörja in på områden där jag har finnar.
Har nu haft det här i kanske hmm ( tre år?) det är 3-4 år tror jag. Men det har hjälpt mig mycket socialt. Men fast jag tog det där så hade jag finnar och har det än. Men i en mycket mer kontrollerad skala. Har inte mer än tre finnar på kroppen och det är normalt tror jag.
Det är en tablett som första halv året ska man ta både morgon och kväll. Och efter det så beror det på hur det ser ut så ska man bara ta en på kvällen.

Det är de jag gör nu.
Man kan få hålla på med det här hela livet typ eller tills man blir äldre och inte behöver det nå mer.
Jag tycker det är värt helt klart. Visst det kan ge vissa bi-effekter för vissa. Men det har inte jag fått några problem med. Om jag inte fått den där hjälpen så vet jag inte vars jag hade stått idag. Jag hade nog fortfarande varit inne i mitt pojkrum och lirat på datorn. Men det gör jag inte idag, och det tackar jag morsan för och även farsan.
Så om jag hoppas du orkar läsa allt det här. Om du vill ha mer tips så citera eller släng iväg ett PM till mig vetja!
Good luck, och bry dig inte om vad andra säger till dig. Jag vet precis hur det känns. Man blir nere och känner sig ful och som att man aldrig kommer att få tjej. Som Time skrev så är det dom som har egna problem och vill såra andra som säger såna där idiotiska saker till folk.

är det antibiotika du tar?


   
SvaraCitera