Aviseringar
Rensa alla

Jag skiter fan glas!


Gå till vårdcentralen.
Har en kompis som ofta blir förstoppad. Första gången hon råkade ut för det lät hon bli att söka vård.
Det slutade med att hon fick åka in akut till sjukhus och ligga där två nätter. Hon fick även fickor i tarmen vilket nu gör risken för förstoppning flera gånger så stor.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Hygien och Intimhygien


   
SvaraCitera

Sök hjälp. Ha inte ont i onödan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

prata med henne ikväll eller imorgon

Har snackat med henne nu, fick några tips men hon nämnde inget om vårdcentralen. Dricka mycket vatten + laxermedel sa hon sammanfattat.

enhimmelskdrog:

lika bra att ringa direkt så du vet vad du ska göra.

Kan ha fel, men dom har väl bara öppet på vardagar, right? Dessutom har dom nog stängt nu (23:00) ändå.

Slumpartad:

Är inte sån som lätt blir så där "AAH VAD I HELVETE VILL INTE SE: SMÄRTA DÖR!!!111oneone" typ. Men DET klippet... när han börjar pilla ut bitarna också.... Har förstört mig lite.

I know what you mean, kan inte annat än att hålla med! Är inte heller sån, men det klippet är lite väl extremt!

pumanJessica:

Katrinplommon och linfrön till exempel.

isola:

Kaffe, massa fibrer, katrinplommon och laxeringsmedel.

Me thanks you! 🙂

Hampie:

Krysta inte hårt. Alltså, på riktigt. Det finns en sak som ger hemmorojder, och det är när man krystar en massa.

WHAT? [surprised]
Ska genast sluta med det då.

Hampie:

Om du inte vajsat på 6 dagar och är hård i magen som fan så behöver du typ lavemang… Det är inte speciellt graciöst, sjukt okul att ta, men alltså… 6 dagar… Vad äter du?!

That's not going to happen! Ringer imorn.

Hampie:

Laxermedel fungerar mest för att förebygga hård i magen, eller om något faktiskt kommer. I ditt fall verkar det ju faktiskt vara stopp… Doktor. Nu.

Har också funderat på det. Förstår lixom inte hur laxeringsmedel skulle kunna mjuka up avföring som är på väg ut. Att mjuka upp tarmarna är ju en annan sak. Tack för hjälpen!

honolulu:

Riiiiiiing imoooooooooooooooooooooooooooooorn.

antrax:

Det slutade med att hon fick åka in akut till sjukhus och ligga där två nätter. Hon fick även fickor i tarmen vilket nu gör risken för förstoppning flera gånger så stor.

Ojdå, illa det! Trodde inte det kunde gå så illa, ringer som sagt imorn.

Tack för tipsen alla! [smile]


   
SvaraCitera

ontasså:

Kan ha fel, men dom har väl bara öppet på vardagar, right?

sjukvårdsupplysningen kan du ringa till dygnet runt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

sjukvårdsupplysningen kan du ringa till dygnet runt

Gott [smile] Hade tänkt lägga mig nu, men ringer imorn.


   
SvaraCitera

ontasså:

ringer som sagt imorn.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ontasså:

That's not going to happen!

Öhm.. Alltså, är du väldigt förstoppad så är lavemang det enda alternativet. Laxemedel fungerar så att ny avföring kommer ovanför är lös och pushar på och mjukar upp med fukt ovanifrån.

Tjocktarmens funktion är att suga upp vätska ur det som kommer ur tunntarmen och när den blir infekterad slutar den göra det (kolera är t.ex. en akut tjocktarmsinfektion) och då rinner allt igenom en och man får våldsamma diarréer. Om avföringen stannar för länge i tjocktarmen däremot så suger den upp för mycket vätska och avföringen blir hård och svår att få ur. Det enda sättet att få ur skiten då är att spruta in vatten (saltlösning oftast) från baksidan. Det finns microlax också vilket i princip är något slags stolpiller som blir något uppmjukande skum men det tror jag inte de använder inom sjukvården (för där har de saltvatten i mägnder, microlax är praktiskt hemma där man kanske itne ger folk lavemang på vardagsbasis).

Hur som helst, bäst sida för info om saker är 1177.se, här är deras artikel om förstoppning. Låt inte klonoskopiavsnittet skrämma dig, det blir förhoppningsvis inte aktuellt för dig :P.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forstoppning/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massa vatten, fiberrik mat, motion...


   
SvaraCitera

Är med riktigt hård i magen emellanåt, men då brukar jag äta grovt bröd, äpple, päron och framför allt PEPPARKAKOR! det kör alltid igång min mage. drick mycket också o rör på dig. Jag gick 2 veckor med min mage, slutade i att jag låg o kallsvettades, hade kramp i magen i 2 timmar o hela kroppen bara skakade o mådde sjukt illa. Så tryck i dig mina tips nu, det är inte roligt sen då kroppen strejkar helt o hållet. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

Jag gick 2 veckor med min mage, slutade i att jag låg o kallsvettades, hade kramp i magen i 2 timmar o hela kroppen bara skakade o mådde sjukt illa. Så tryck i dig mina tips nu, det är inte roligt sen då kroppen strejkar helt o hållet.

Men oj, två veckor? Låter riktigt jobbigt du, tack för tipsen! 🙂

Orkar inte citera alla nu, men:
Det hela slutade med att jag inte ringde vårdcentralen. Morsan lyckades dock få tag på lite starkare laxermedel då det jag provade innan inte var så effektivt på mig. Jag trodde inte det skulle hjälpa då det redan legat och pressat i flera dagar nu, men det gjorde det ta mig fan! Jag drack massa innan (vatten och kaffe, som jag normalt vis aldrig dricker), motionerade mer än vanligt, smörjde in öppningen med babyolja (morsan tipsade mig) och sedan tog jag det nya laxermedlet hon tagit hem. Tog en timma ungefär, sen jäklar!

Det gjorde ont, och var fortfarande hårt, men det gick iaf lättare nu. Jag fick inte ut allt men ändå en del.

Igentligen skulle jag ringt vårdcentralen, men ville ge laxermedlet en sista chans innan lavemang.

Tack för tipsen alla, uppskattas verkligen! [smile]


   
SvaraCitera

ontasså:

Tack för tipsen alla, uppskattas verkligen! [smile]

skönt [smile] sköt magen ite bättre nu eller gör som mig om du inte orkar pressa massa fibrer osv [rolleyes] - käka pepparkakor, frukt o så [smile]


   
SvaraCitera

blev besviken efter att ha läst trådstarten, jag trodde att du faktisk sket glas [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

skönt sköt magen ite bättre nu eller gör som mig om du inte orkar pressa massa fibrer osv - käka pepparkakor, frukt o så

I'll keep that in mind! [y]

Köffein:

blev besviken efter att ha läst trådstarten, jag trodde att du faktisk sket glas

Förlåt 🙁


   
SvaraCitera

lemuu:

de va ju synd om han , haha

Jag kan inte sluta skratta, man måste älska all alldeles personlig info folk skriver på forum (Y)


   
SvaraCitera