Aviseringar
Rensa alla

Jag tror att min mamma och pappa är homofober


Ämnesstartare

Olycklig:

Nej jag bryr mig inte om vad mina föräldrar säger om mina vänner och förhållanden, Det är mitt liv och inte deras.Jag säger bara att föräldrar är människor med drömmar och tankar även dom, Många vill se sitt barn växa upp och skaffa familj och barn osv.. Om jag skaffade en son som vill knulla killar och leka korvfamilj så skulle nog även jag bli besviken i början tills det har sjunkit inJag har inget emot bisexuella men jag kan förstå föräldrar som blir besvikna när deras barn tar en oväntad väg

men mina föräldrar har adopterat så då borde ju deras päron vara besvikna på dem för de inte skaffat egna barn.


   
SvaraCitera

SweGuy:

då sa mamma typ: Filip, du behöver inte ventilera allting, tänk på din integritet och sånt som du känner behöver inte andra veta.

"nae morsan men man måste stå upp för sina åsikter och inte acceptera när skit händer, eller hur? är det inte sånt du borde lära mig istället för att jag ska hålla käften och 'inte ventilera allting och att alla inte behöver veta vad jag tänker'? acceptera bara min sexuella läggning precis som jag accepterar eran, så är det inget snack om saken."

komigen grabben, stå upp för dig själv. försök att inte bråka men låt dig inte kuvas. förstå även att det säkert är lite konstigt för dem fortfarande, även om det inte är så det ska behöva vara så funkar det tyvärr så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SweGuy:

...

Jag tycker du är enormt modig som kom ut för familjen som 14-åring. Det hade jag aldrig gjort då. Hade nog inte ens kommit ut för mig själv då...

Dina föräldrar är dina föräldrar. Och visst, de har en poäng om att du inte behöver ventilera allt. Men du behöver inte lyda i det de tycker är obekvämt. Fast du vet ju, när två viljor inte kommer överens blir det lätt konflikt.

Jag fick en idé, en idé jag försökt med homofoba kompisar när jag gick i nian och på gymnasiet och senare, att jag testar vattnen lite, om du förstår. Ställa lite frågor, vända på dem.

Just nu är det ju en serie på TV som ni kanske inte sett, Torka aldrig tårar utan handskar. Jag menar inte att ni ska se den tillsammans, men du kan ju titta, du själv, den finns på SVT Play. Kanske du inte tycker om den, men det gör inget, du kan använda den som slagträ, som nåt som stärker.

Att bara t ex nämna att du sett det och kanske ha en kommentar, "tur att det är inte är så i dag, visst?" eller "fy fan vad hemskt homosexuella behandlades då, eller hur?" Du kan säga att du tyckte det var obehagligt det du såg, om hur en kille fryses ut från sin familj helt. "Varför kan inte folk accepetra att folk älskar bara?"

Små lättsamma påståenden frågor, börja börja långsamt. Till sist förstår de. Ge inte upp.

Men öppna upp dig på andra fronter också. Kompisar? Har du nån du kan vara helt öppen med? Inte bara om att du är homo/bi eller så, utan i andra aspekter i ditt liv? Vad tycker du om, det du brinner för, berätta om rädslor och glädjeämnen?

Du har just börjat. Och det är jobbigt. Men som det alltid sägs, it gets better. Jag hoppas det, jag tror på det.


   
SvaraCitera

SweGuy:

men mina föräldrar har adopterat så då borde ju deras päron vara besvikna på dem för de inte skaffat egna barn.

Vem vet 😉


   
SvaraCitera

Olycklig:

Jag har inget emot bisexuella men jag kan förstå föräldrar som blir besvikna när deras barn tar en oväntad väg

det är en sexuell läggning, inget man kan styra. det är en oväntad väg enligt normen eftersom många genom tiderna har tryckt bort sin homosexualitet, men rent biologiskt är det inte "oväntat". det är lite som att två läkare får ett barn som vill bli konstnär för att hen diggar det, istället för att bli läkare (så som föräldrarna har förväntat sig i 20 år).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SweGuy:

men mina föräldrar har adopterat så då borde ju deras päron vara besvikna på dem för de inte skaffat egna barn.

Varför skulle de vara det? Att du inte delar deras arvsmassa eller ploppat ur din mammas vagina spelar ju ingen roll. Du är deras barn ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför skulle de vara det? Att du inte delar deras arvsmassa eller ploppat ur din mammas vagina spelar ju ingen roll. Du är deras barn ändå.

precis![smile]


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa

Dom är väl rädda för att du ska få skit för det från andra, därav att du enligt dem bör vara tyst om det.

Visst de kanske har nått lite emot det, men homofober är dem absolut inte. Har ett par kompisar som blivit utkastade och rent ut sagt hatade, ut frysta osv när de kommit ut till sin familj...
Det är hemskt.


   
SvaraCitera

Det spelar ingen roll hur gammal du är eller vilken sexualitet du har.

Du har rätt till en åsikt och du har dessutom rätt att yttra den.
Tycker du ska prata med dina föräldrar om dessa tycker att du är för 'öppen' och fråga dem vad som är viktigast. Vad du skälv tycker eller vad andra tycker.

Angående far-föräldrarna så tycker jag att du ska fråga om dem tycker det är okej att prata illa om homosexuella hela tiden när deras egna barn-barn är det? Fråga dem om de tycker det är rätt och hur det får dig att känna.

Sedan som många andra sagt, starkt att du kommit ut!
Fortsätt kämpa, det finns många här på UM som stöder dig! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

kolla här:

dom har nog accepterat men det känns som de "skäms" över mig för de vill inte att jag ska berätta för mormor och morfar t.ex.
de vill att jag ska vara tyst.


   
SvaraCitera

SweGuy:

kolla här:dom har nog accepterat men det känns som de "skäms" över mig för de vill inte att jag ska berätta för mormor och morfar t.ex.de vill att jag ska vara tyst.

Berätta om du vill, du behöver ju inte. Det ska egentligen inte ens spela roll om vad du har för sexuell läggning[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antonOll:

Berätta om du vill, du behöver ju inte. Det ska egentligen inte ens spela roll om vad du har för sexuell läggning

men alnedningen att jag vill berätta är för i släkten sägs homofobiska saker ibland. de menar oftast inget illa med de tänker sig inte för.[sad]
så om jag berättar så kommer de nog tänka sig för för alla typ gillar mig.


   
SvaraCitera

SweGuy:

men alnedningen att jag vill berätta är för i släkten sägs homofobiska saker ibland. de menar oftast inget illa med de tänker sig inte för.så om jag berättar så kommer de nog tänka sig för för alla typ gillar mig.

Jag förstår... sånt hör jag hemma också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antonOll:

Jag förstår... sånt hör jag hemma också

jag vet[sad] men jag förbereder ett sätt som ska knäcka dem[wink]


   
SvaraCitera

SweGuy:

jag vet men jag förbereder ett sätt som ska knäcka dem

hahaha, ta hem en kille o hångla framför dina föräldrar[badgrin]


   
SvaraCitera