Aviseringar
Rensa alla

Jag undrar hur mycket meritpoäng ni hade eller trot att ni får i nian?


AuriSacraFames:

I Stockholm finns det de skolor med linjer vars antagningsgräns 320. Tror högsta här jag sett var 322.5
När gick du i grundskolan?

För ett antal år sedan ^^ Så var det inte på min tid, inte i den stad jag gick i skolan iallafall och ser bara ut att vara två linjer i hela staden som har 220 poäng+ det är en ekonomilinje och någon international barcelelelot eller vad den hette och sedan naturlinjen. Men tror ingen var över 260 poäng.
Hursomhelst verkar det vara ganska vanligt att få höga betyg nuförtiden jämfört mot när jag gick i grundskolan.


   
SvaraCitera

Har för mig att jag fick 225p i högstadiet men är inte säker. Inte för att jag var lat men det var inte lätt att koncentrera sig i högstiadet, folk var efter mig och höll på och bråka med mig + att det inte fanns någonstans det var tyst i skolan. Sen var lärarna inte de bästa heller + att jag förstod inte att jag behövde prata med lärarna om jag skulle jobba för högre betyg.
Är man duktig på att skriva är det enkelt att få högt betyg men skriva är inte min starkaste sida.


   
SvaraCitera
Haien

Crysilis:
Lite OT
Har för mig att knappt någon fick över 300 poäng i min grundskola. De flesta låg mellan 150-200, ganska få som fick höga betyg, men när ni skriver här på forumet så känns det jättevanligt att man får 270+
Det kanske bara var min skola som var stränga på att ge höga betyg eller någonting som var fel. Eller så har det blivit enklare nu med det nya betygssystemet? Eller så var alla bara mycket slappare på den tiden och var få som försökte, folket blev jättenöjda när man fick ett MVG. Kanske vill man få högre betyg i Göteborg och Stockholm då det krävs, tror nästan att man kom in på alla linjer och skolor med 220 poäng där jag bor, enstaka som vill ha högre. Men var som sagt väldigt få som satsade på att få höga betyg när jag gick i grundskolan.

Så är det i min skola just nu, skulle säga att ca 90% av klassen har runt 200, 5% har mindre, och lika många har mer.

Fast vem har sagt att de som använder um är lika med ett urval av helt vanliga slumpade människor? Det skulle lika gärna kunna vara så att den grupp som använder forum i snitt har högre merit än andra...?

Eller så är alla här bara oärliga..
Fast skulle lika gärna kunna vara våra klasser som var extra lata.. 

Det finns många sätt det kan vara på, men jag känner i alla fall igen mig i det du skrev.


   
SvaraCitera

Haien:

Så är det i min skola just nu, skulle säga att ca 90% av klassen har runt 200, 5% har mindre, och lika många har mer.

Fast vem har sagt att de som använder um är lika med ett urval av helt vanliga slumpade människor? Det skulle lika gärna kunna vara så att den grupp som använder forum i snitt har högre merit än andra...?

Eller så är alla här bara oärliga..
Fast skulle lika gärna kunna vara våra klasser som var extra lata.. 

Det finns många sätt det kan vara på, men jag känner i alla fall igen mig i det du skrev.

Ja, känner så också. Vet ej vad det beror på, någonting är det, för det är stor skillnad här gentemot min skola. Vem vet.


   
SvaraCitera

Jag har nu 295 meritpoäng i terminsbetyg i nian


   
SvaraCitera

Gick ut med 307,5 i merit och satsar på 325 som slutbetyg nu i nian


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ariaamiridavani92:

Me jag skulle välja 280-300, men det kanske blir 300-320. (Jag behöver bara ha 250 meritpoäng där jag vill komma in)

Jag har 270 och behöver säkert bara typ 200 för att ta mig in på Tekniklinjen i Lycksele


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Wait wut? Hur räknar man nuförtiden? Jag fick MVG i alla ämnen förutom ett och det blev 320 till slut.

Hur får man ens 340?

A i alla ämnen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur orkar ni erhålla


   
SvaraCitera

Kalixtus02: A i alla ämnen

Såg nu att skolverket hade ändrat meritvärdet år 2014 så med nya systemet har jag 340 poäng då 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalixtus02:

Jag har 270 och behöver säkert bara typ 200 för att ta mig in på Tekniklinjen i Lycksele

hxiley:
hur orkar ni erhålla

Jag pluggar aldrig äns hemma om jag inte har ett välsigt viktigt prov och/eller blir tvingad att titta lite på he iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:

Såg nu att skolverket hade ändrat meritvärdet år 2014 så med nya systemet har jag 340 poäng då 🙂

Hur har du det på Stormaktstiden då Mr Von färsen?


   
SvaraCitera

Kalixtus02:

Hur har du det på Stormaktstiden då Mr Von färsen?

Wut haha, von Fersen levde på frihetstiden/gustavianska eran när Sveriges storhetstid var långt förbi. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
hur orkar ni erhålla

Har 270, pluggar knappt alls. Är fett lättlärd helt enkelt; det är det enda med mig själv som jag faktiskt tycker om!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:

Wut haha, von Fersen levde på frihetstiden/gustavianska eran när Sveriges storhetstid var långt förbi. Blink

Aha, kom inte ihåg nåt. Tänkte på snubben som lekte med Gustav den andre adolf o sånt


   
SvaraCitera