Aviseringar
Rensa alla

Jag vill bli av med min kulmage


Blivande_japan:

du bör äta något innan, t ex en frukt, annars förbränner kroppen muskler istället för fett eftersom det är mer "lättåtkomlig" energi.

jag håller med dig man ska alltid äta mat innan fysisk aktivitet tycker jag, men att man skulle förlora muskler om man inte skulle äta något innan man gick en promenad är BS. Typ 1 fibrer(de muskelfibrer som används vid lågintensivt arbete t.ex gång) spjälkar gärna och enkelt fett som energi, varfölr skulle då de göra om sig själva till energi? De inre organen klarar också av at spjälka fett. Ta av muskelmassan för att få energi dröjer det rätt länge innan kroppen gör. Svält i princip. Att inte äta något innan man går på promenad är inte svält bara dumt.


   
SvaraCitera

EkarN:

men att man skulle förlora muskler om man inte skulle äta något innan man gick en promenad är BS.

"Kroppen kan i tillstånd av svält, eller fasta som vi i västvärlden hellre kallar det, omvandla muskelprotein till glukos för att ombesörja att viktiga organ, såsom hjärnan, får den energi den behöver för att fungera. Kortisol är ett av de hormonerna som får denna livsviktiga reglering av ämnesomsättningen till stånd. Som svar på lågt blodsocker bryter kortisol ned skelettmuskulatur, vilket resulterar i en ökad frisättning av aminosyror i blodet. Dessa aminosyror transporteras till levern, där hormonet bland annat stimulerar ombildningen av aminosyror till glukos. [...] Mängden kortisol i blodet tenderar att vara allra lägst vid midnatt och högst på morgonen hos genomsnittspersonen, vartefter nivån sjunker succesivt under dagen. Kortisol bär en del av ansvaret för att kroppen befinner sig i ett katabolt, nedbrytande, tillstånd på morgonen när vi vaknat. Man bryter kortisolens negativa inverkan på kroppen i vaket tillstånd genom att först och främst äta frukost och därefter tillämpa tretimmarsregeln."

källa: Optimal viktminskning av Anki Sundin

In you're face 😉 haha, nä, men läs allt, tog 150 år å skriva skiten!! -.-'


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Ta av muskelmassan för att få energi dröjer det rätt länge innan kroppen gör. Svält i princip.


   
SvaraCitera

Ja, du kan ju börja med att gå en promenad varje dag...


   
SvaraCitera

bububu:

kulmage

Capture:

En tråkigmage låter inte så... kul. [sad]

[bigsmile][love]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

In you're face 😉 haha, nä, men läs allt, tog 150 år å skriva skiten!! -.-'

Kärringen har ju helt uppenbart fel. Har man varit utan föda i säg 10 timmar räknas det inte som svält ännu, man har knappt gjort av med glykogenet från förra måltiden, och kroppen tär hellre på fettreserverna vid såna tillfällen. Skulle man däremot knappt ha några fettreserver skulle det ju naturligtvis tära på musklerna, men i det här fallet rör det sig om en person som vill bli av med extrafettet. På samma sätt som muskelfibrerna helt logiskt inte bryter ned sig själva när man är ute och går.


   
SvaraCitera

EkarN:

Kärringen har ju helt uppenbart fel.

Bevis i så fall, jag litar mer på "kärringen" än dig tills du visar trovärdigare källor!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Bevis i så fall, jag litar mer på "kärringen" än dig tills du visar trovärdigare källor!

Ni överdriver båda två imo. Det är ju inte så att det du citerade är påhittat direkt. Men alla processer sker hela tiden, nedbrytning och påbyggning av muskelmassa. Men som du säger så är det självklart större del nedbrytning på morgonen innan frukost. Så ja, om man bryr sig om sina muskler så kan det vara en fördel att äta först..

frågan är om en timma påverkar såpass mycket att bububu bryr sig om det. Det finns ju även en regel att det man tappar under kaloriunderskott är också det som till störst del byggs på när man ligger på kaloriöverskott.

Alltså borde kroppen kompensera en del för muskelförlust under morgon / natt om man "svält" sig själv. Ingen av oss har några siffror. Kan dock garantera att det inte är hela världen att gå utan mat en timma på morgonen.

Förespråkade inte du nyss att köra cardio när man hade förbrukat kolhydratsförrådet man fått i sig från mat Blivande_japan?


   
SvaraCitera

Rapid:

cardio

? O:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

? O:

cardio = konditionsträning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

så är det idiotiskt eftersom du behöver kolhydrater också

till vad?

aldrig hört talas om ketos eller?


   
SvaraCitera

Rapid:

till vad?

hjärnan behöver glukos för att fungera.

Rapid:

aldrig hört talas om ketos eller?

nope, är n00b [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hjärnan behöver glukos för att fungera.

glukos kan man få på annat håll.

Blivande_japan:

nope, är n00b

Ketos är när kroppen lär sig att använda fett/protein för att ge energi till hjärnan. när man drar ner på kolhydraterna rejält så sker detta efter några dagar. Ingenting farligt alls.

Tycker inte du ska snacka som att saker är självklara, när du uppenbarligen har dålig koll, som du just skrev.


   
SvaraCitera

Rapid:

Tycker inte du ska snacka som att saker är självklara, när du uppenbarligen har dålig koll, som du just skrev.

Vad ska man säga, jag vet mer än genomsnittet, du vet mer än mig, ger det dig rätt att ha åsikter om huruvida jag yttrar mig i ämnet eller inte?

svar: nej.

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Vad ska man säga, jag vet mer än genomsnittet, du vet mer än mig, ger det dig rätt att ha åsikter om huruvida jag yttrar mig i ämnet eller inte?

HAHAHAH jag har alltså inte rätt att ha åsikter? Du verkar ju klyftig.

Väldigt tveksam på att du kan mer än genomsnittet, du verkar tro att du gör dock.

För övrigt är det väldigt stor skillnad på att säga något, och då bara ta upp det man har koll på och att göra som dig. Alltså slänga ur sig saker som man hört av gympaläraren i 5an eller polaren som "faktiskt gymmat i 2 år!!!oneone"

Varje gång du yttrar dig så gör du det med attityden att du har koll, att du har vetenskapligt belägg bakom faktan. Det finns människor som faller för det och då sprider du felaktig fakta.

Varför yttra sig om man inte tillför något? (eller ännu värre, förstör diskussionen med felaktig fakta)


   
SvaraCitera