Aviseringar
Rensa alla

jag vill bli barnskötare men vad fan är det?


Ämnesstartare

jag har velat det sedan jag var jätteliten

jag har mest tänkt på pengar

jag klarar väl mig ändå?


   
Citera
Ämnesstartare

amsi:

isola

hej, kan du hjälpa mig?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ska säkert börja med att plugga sjuksköterska eller något


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Du ska säkert börja med att plugga sjuksköterska eller något

nej man går barn och fritidslinjen på gymnasiet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ej man går barn och fritidslinjen på gymnasiet

ja men dåså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja men dåså

men jag måste byta då, och behöver mer hjälp med vad yrket går ut på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isola:

hej, kan du hjälpa hen?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

hej, kan du hjälpa mig? [blush]


   
SvaraCitera

amsi:

jag har velat det sedan jag var jätteliten

amsi:

vad fan är det

WTF?

amsi:

jag har mest tänkt på pengar

Det har alltid varit din dröm att bli barnskötare eftersom du vill tjäna bra med pengar? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Det har alltid varit din dröm att bli barnskötare eftersom du vill tjäna bra med pengar?

Tvärtom, hen har inte gått den vägen för att istället försöka tjäna pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får tyvärr inga jobb på att bara vara barnskötare längre 🙁
man måste bli förskolelärare, även när man jobbar med små barn.
Vikariat brukar gå bra, men inga fasta jobb sålänge man inte hunnit bli lasad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett av de viktigaste jobben som finns, men också ett av de sämst betalda. Fyra år på uni och typ under 25 papp i månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ååh då kan du ju bli au pair, det verkar jätte kul speciellt om man inte ar något emot att ta hand om andras barn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man får tyvärr inga jobb på att bara vara barnskötare längre 🙁

det går visst !! Har flera vänner utan någon utbildning överhuvudtaget som jobbar ändå och är eftertraktade ! En nära vän till mig fick till och med en tjänst på en förskola som egentligen sökte efter förskollärare. Det kan även handla om personkemi och hur man brinner för det. Man behöver inte alltid vara utbildad för att vara fantastisk med barn

Men ja, det är klart att det är betydligt mycket lättare att få en tjänst som förskollärare. Men jag tror inte att de fortfarande skulle utbilda barnskötare om det inte behövs. Jag tvivlar starkt på att varenda person på förskolorna kommer vara förskollärare i framtiden.

amsi:

hej, kan du hjälpa mig?

självklaart [blush]

amsi:

jag har velat det sedan jag var jätteliten

Då tycker jag att du ska göra det! De personer jag arbetat med som brinner för yrket är helt fantastiska på det - logiskt, haha. Men det är helt underbart att se folk som älskar att jobba med barn, särskilt i och med att jag sett så många som verkar ogilla barn med tanke på sättet de arbetar med dem.
Och jag lovar! Det året jag arbetade på förskola så skuttade jag till jobbet varje dag. Jag gjorde slut med min pojkvän när jag arbetade där och det var en av de jobbigaste grejerna jag gått igenom men när jag var på jobbet så tänkte jag knappt på det, var lycklig ändå.

Och i vilka andra yrken bemöts du av slängkyssar och kramar varje dag när du kommer till jobbet? [wink]

amsi:

jag har mest tänkt på pengar

amsi:

jag klarar väl mig ändå?

Ja, det är väl enda nackdelen. Om du har en dröm av att leva rikt och bada i pengar så är det här inte ett yrke för dig, men det är självklart att du klarar dig ekonomiskt!! Om några år kanske du tycker om det såpass mycket att du vill vidareutbilda dig till förskollärare och då känner du ju ännu mera. Du tjänar massor i din utbildning till förskollärare om du redan arbetat innan, lovar.

amsi:

jVad fan är det?

Kortsagt, barnskötare har hand om barn, oftast i förskolor men tror även du kan arbeta på fritids och dylikt om du vill. De arbetar tillsammans med förskollärarna där förskollärarn har hand om (då de har mer kunskap om det) det pedagogiska och har ledarrollen, barnskötaren ansvarar väl mer för det praktiska, men jag tycker att även barnskötare ska ta del av mycket avdet pedagogiska ändå, bara att förskolläraren styr det. Och det lär du ju få, beroende på vem du arbetar med, men jag fick göra mycket pedagogiskt när jag arbetade trots att jag var outbildad då. Egentligen så har förskolläraren och barnskötaren väldigt lika arbetsuppgifter, om man arbetar demokratiskt. haha. Men man kan väl säga att barnskötaren har mer hand om själva omsorgen medan förskolläraren har hand om allting runt om också.

Haha, det här blev inte så kort skriver som jag trodde. Men det blir väl så när man brinner för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

det går visst !! Har flera vänner utan någon utbildning överhuvudtaget som jobbar ändå och är eftertraktade ! En nära vän till mig fick till och med en tjänst på en förskola som egentligen sökte efter förskollärare. Det kan även handla om personkemi och hur man brinner för det. Man behöver inte alltid vara utbildad för att vara fantastisk med barn

Fast det är väldigt svårt och man tjänar väldigt mycket mindre än som förskolelärare.


   
SvaraCitera