Aviseringar
Rensa alla

Jag vill bli buddist


Afik
 Afik
Ämnesstartare

Razor:

Hur gammal är du?

16 (o ett halvt)
men jag blir nog mer självsäker inom nått år eller två


   
SvaraCitera

Drick en kopp te.


   
SvaraCitera

Afik: 16 (o ett halvt)men jag blir nog mer självsäker inom nått år eller två

Det kommer inte ske automatiskt med ökad ålder, men du verkar ha den vilja och beslutsamhet som krävs för att nå ända fram så jag tvekar inte att du kommer lyckas.

ceka92: sanningssägare

Vad är det som gör dig till buddhist? Erkänner du de 4 sanningarna? Mediterar du i syfte att släcka alla begär? Följer du den åttafaldiga vägen? Tror du på reinkarnation?

Om ja på alla, då är du förmodligen buddhist. Då har jag inga fler frågor.


   
SvaraCitera

Razor:

Det kommer inte ske automatiskt med ökad ålder, men du verkar ha den vilja och beslutsamhet som krävs för att nå ända fram så jag tvekar inte att du kommer lyckas.

Vad är det som gör dig till buddhist? Erkänner du de 4 sanningarna? Mediterar du i syfte att släcka alla begär? Följer du den åttafaldiga vägen? Tror du på reinkarnation?

Om ja på alla, då är du förmodligen buddhist. Då har jag inga fler frågor.

Vem är du att bestämma huruvida någon annan ghar en viss religion eller ej?


   
SvaraCitera

elverpigen: Vem är du att bestämma huruvida någon annan ghar en viss religion eller ej?

Religionerna har sina egna definitioner sedan långa traditioner. Vem är du att omdefiniera de?


   
SvaraCitera

Razor:

Religionerna har sina egna definitioner sedan långa traditioner. Vem är du att omdefiniera de?

Spelar det dig någon roll hur troende andra är? Bara för man har en viss religion behöver man inte vara bokstavstroende eller uppfylla alla "kriterier". Man får välja själv hur mycket eller lite man vill tro. Är bara nyfiken på vrf definitionen är viktig för dig. 


   
SvaraCitera

elverpigen: Spelar det dig någon roll hur troende andra är? Bara för man har en viss religion behöver man inte vara bokstavstroende eller uppfylla alla "kriterier". Man får välja själv hur mycket eller lite man vill tro. Är bara nyfiken på vrf definitionen är viktig för dig.

Definitioner är viktiga för annars faller allt förnuftigt tänkande. Jag kan säga att jag är feminist eller nått liknande, men bara för att jag har sagt det betyder det inte att jag är det. För att vara något man säger sig vara behöver man uppfylla de grundläggande kriterier definitionen av idealet, religionen eller vad det nu kan vara, kräver. Annars är alla ord meningslösa. Jag kan säga träd och peka på en boll, och har jag inte först definierat vad ett träd är för något är det fullständigt meningslöst att ens uttala det ordet.


   
SvaraCitera

Razor:

Definitioner är viktiga för annars faller allt förnuftigt tänkande. Jag kan säga att jag är feminist eller nått liknande, men bara för att jag har sagt det betyder det inte att jag är det. För att vara något man säger sig vara behöver man uppfylla de grundläggande kriterier definitionen av idealet, religionen eller vad det nu kan vara, kräver. Annars är alla ord meningslösa. Jag kan säga träd och peka på en boll, och har jag inte först definierat vad ett träd är för något är det fullständigt meningslöst att ens uttala det ordet.

Det jag menar är att tro är individuellt, det finns olika grader av hur troende man är. jag är kristen trots att jag inte uppfyller alla "kriterier". jag förstår vad du menar, men allt behöver inte vara svart eller vitt


   
SvaraCitera

elverpigen: Spelar det dig någon roll hur troende andra är? Bara för man har en viss religion behöver man inte vara bokstavstroende eller uppfylla alla "kriterier".

Inte alla kriterier nej, men grundläggande kriterier för en specifik religion med en speciell filosofisk struktur (teologi) kräver att man uppfyller det om man samtidigt vill vara en förnuftig troende. Vill man inte det kan man alltid flumma till det och blanda till höger och vänster.

Ta exemplet med kristendom. Om man är en troende så behöver man tro på syndafallet, jungfrufödseln och återuppståndelsen som ett grundkriterium. Gör man inte det faller hela den logiska strukturen i teologin. Att säga att man är muslim men inte tror att Koranen är en helig recitation från Gud vars regler ska följas, det är också ett exempel med en självmotsägelse som en förnuftig person inte kan acceptera. En flummare däremot kan tro på alla gudar samtidigt och ser inget problem med det...men å andra sidan kan samma person lägga ihop 1 + 1 och få summan till 3...så den personens irrationella åsikter är för mig inget värda.


   
SvaraCitera

elverpigen: Det jag menar är att tro är individuellt, det finns olika grader av hur troende man är. jag är kristen trots att jag inte uppfyller alla "kriterier". jag förstår vad du menar, men allt behöver inte vara svart eller vitt

Razor: Ta exemplet med kristendom. Om man är en troende så behöver man tro på syndafallet, jungfrufödseln och återuppståndelsen som ett grundkriterium. Gör man inte det faller hela den logiska strukturen i teologin.

Är du verkligen kristen? Läs texten ovan.


   
SvaraCitera

Om någon skulle få för sig att buddhister är fredligare än andra religiösa grupper, läs bl a: Burma: Buddhist mobs burn down Muslim homes and shops


   
SvaraCitera

Razor:

Är du verkligen kristen? Läs texten ovan.

Sprlar detta dig någon egentlig roll? Varför är det viktigt för dog att "minsann ta ner folk på jorden" istället för att låta dem tro hur och vad de vill? Det är religion, inte en absolut sanning vi talar om. 


   
SvaraCitera

elverpigen: Sprlar detta dig någon egentlig roll? Varför är det viktigt för dog att "minsann ta ner folk på jorden" istället för att låta dem tro hur och vad de vill? Det är religion, inte en absolut sanning vi talar om.

Jag gillar förnuft och förnuftiga människor oavsett om de är religiösa eller inte. Jag föraktar flummeri oavsett om det gäller religiösa människor eller inte. Är du med nu?

All typ av struktur, strategi, vetenskap, problemlösning, konfliktlösning, filosofi, teologi m.m. bygger på en grund som kallas förnuft. Därför är jag mot människor som förkastar förnuftigt tänkande. Det du förespråkar är just oförnuftigt tänkande där man ignorerar bl a motsägelser.


   
SvaraCitera

Razor:

Jag gillar förnuft och förnuftiga människor oavsett om de är religiösa eller inte. Jag föraktar flummeri oavsett om det gäller religiösa människor eller inte. Är du med nu?

All typ av struktur, strategi, vetenskap, problemlösning, konfliktlösning, filosofi, teologi m.m. bygger på en grund som kallas förnuft. Därför är jag mot människor som förkastar förnuftigt tänkande. Det du förespråkar är just oförnuftigt tänkande där man ignorerar bl a motsägelser.

jag förespråkar individens rätt att tro vad den vill, på vilket sätt den vill, under vilken "rubrik" den vill.
religion i sig är inte förnuftigt, jag tycker det är en konstig fråga att se svart eller vitt i.


   
SvaraCitera

jag kan även förstå om typ ett jehovas vittne ojar sig öve ratt någon annan kristen tror "fel"; men att som du nu bara vara allmän religionspolis känns bara jättekonstigt för mig


   
SvaraCitera