Aviseringar
Rensa alla

Jag vill byta gymnasium


Ämnesstartare

Hej jag går första året på gymnasiumet och jag vill redan hoppa av eller byta skola. I högstadiet skolkade jag aldrig och var väldigt punktlig med allt men enda sen jag började på gymnasiet har det gått neråt. Jag själv vill inte skolka och jag har försökt göra det tydligt för mina kompisar men det är typ de enda ALLA i min klass gör. Allt är så jäkla lalligt.
Sen finns det en kille i min klass som inte bara puttar mig, rör mig och säger onödigt skit men också har slagit mig så har stannat hemma en del dagar då jag var rädd att möta honom igen.

Allt är bara allmänt skitigt. Skolan är i en annan kommun och tar 1 timme att ta sig dit. Det finns en annan skola jag möjligtvis kan byta till som är 30 min bort och behöver bara ta en buss dit.

Jag har fått en del kompisar /bekanta från andra klasser så det verkar synd att lämna dem men dem i min klass tar bort livslusten liksom.


   
Citera

Funderat på att byta linje? Låter som att du går på yrkeslinje.

Du ska dessutom definitivt ta ett snack med rektorn om den där elevens beteende.

Lycka till


   
SvaraCitera

mikewasowski: I högstadiet skolkade jag aldrig och var väldigt punktlig med allt men enda sen jag började på gymnasiet har det gått neråt. Jag själv vill inte skolka och jag har försökt göra det tydligt för mina kompisar men det är typ de enda ALLA i min klass gör. Allt är så jäkla lalligt.

Menar du att du formas av grupptryck?


   
SvaraCitera

det är du som får bestämma, men du ska ju trivas att gå i skolan, annars är det ju helt meningslöst att lägga X-antal år på en utbildning och knappt få ut någonting ifrån det, det vore ju himla segt. hellre då försöka en annan skola eller linje så att det kan bli bättre för dig, det är ju vad jag kan tycka då, men det är ju du själv som ska välja som sagt. prata med rektorn eller syokonsulenten och beskriv vad du känner, kanske kan du byta redan i år, när jag bytte så kunde jag tyvärr inte det men då var det i januari, men nu har väl skolan bara pågått sådär två och en halv månad? De allmänna teoretiska ämnena som engelska, matte, svenska, samhällskunskap osv är ju ganska lika i sin struktur och struktur mellan skolorna men det är ju de linje-specifika ämnena som du får läsa ikapp lite av men det lär det nog vara värt för allt annat du tjänar på det.

Prata som sagt med rektor eller syv och fråga typ om du kan få vara med en dag på den andra skolan och se hur det verkar, så kan du känna av skillnaden mot hur det är i din skola och samtidigt få större inblick i hur den linjen är, den kanske verkar jätteintressant. Fråga det tycker jag, men det är ju du själv som ska välja sen.


   
SvaraCitera