Aviseringar
Rensa alla

Jag vill inte bo på gatan, behöver råd!


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej på 18 år som snart ska ta studenten (den 7 juni). Och jag bor hos en fosterfamilj sedan 3 år tillbaka p.g.a. att jag inte trivdes hemma och blev misshandladav pappas fru. Jag får ingen stöd från pappas sida, vi har inte bra kontakt med andra ord. Jag har fått beviljat att bo kvar i fosterhemmet till den 31 augusti 2012. Alltså är det 4 månader kvar dit.. Socialen pressar mig och säger att jag ska börja leta efter lägenheter. Jag står i olika bostadsköer (både privata och kommunala). Problemet är den att jag inte har ett jobb vilket jag inte kan få nu när jag fortfarande studerar. efter studenten ska jag skriva in mig hos arbetsförm. Jag tror inte att jag hinner få en lägenhet över sommaren eller till augusti i alla fall. och jag kommer inte få någon hjälp från pappa. Jag har inga andra släkter här i Sverige. Jag har även funktionsnedsättning i benen som gör att jag inte kan jobba på mcdonalds och sådant.Alltså kan jag inte ens få det enklaste jobbet. Socialen säger att de inte har några lägenheter som de äger så de säger att jag får hjälpa mig själv. Men jag förstår inte, ska de slänga ut mig i augusti utan att hjälpa mig? Jag vägrar att bo på gatan p.g.a. att pappa inte vill ställa upp som en far borde göra. Jag har ingen att just nu att be om hjälp än socialen både ekonomiskt och boendemässigt då jag inte har jobb. Sedn har jag även tänkt mig att plugga vidare men om jag nu inte skulle bli antagen till högskolan då har jag inte rätten för student lägenhet heller. Snälla om det är någon som har varit i samma situation som jag är i nu, hjjälp mig. Även de som vet om sådana saker kan hjälpa genom råd. Jag behöver verkligen råd. Jag vet inte vad jag ska göra! [cry]


   
Citera

Lat1c1a:

Men jag förstår inte, ska de slänga ut mig i augusti utan att hjälpa mig

Har du ställt den frågan till socialen?

Lat1c1a:

student

Om jag var du skulle jag söka in till så många utbildningar som möjligt så att du garanterat blir antagen, helst ska du söka till kända studentstäder som tex linköping där de faktiskt i princip kan garantera att det går att fixa lägenhet (även om detta kan komma att bli ett studentrum i en korridor)

Annars vet jag inte vad du ska göra faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej! Jo jag har ställt frågan till socialen och då säger de "pappa kommer säkert hjälpa dig". Vilket han inte kommer att göra, så länge som jag känt honom. Och de vägrar att förstå detta verkar det som jag har googlat lite och hittatlite info om andra städer där soc faktiskt rbjuder lägenheter. Men jag vet inte om det är något somär aktuellt i Stockholm. Jag har sökt nu till högskolestudier. Drygt 10 olika utbildningar har jag sökt till. Men som jag sa om jag nu inte skulle bli antagen, vad kommer att hända då..det e ju det jag tänker på.


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Men som jag sa om jag nu inte skulle bli antagen, vad kommer att hända då..det e ju det jag tänker på.

ja jag vet men just nu är det väl det du får förlita dig lite på. Men du har väl inte sökt till stockholms uni?


   
SvaraCitera

hyr i andra hand da? brukar inte vara särskillt svårt eller ta så lång tid. om du bor i sthlm kan det vara lite svårare, men fortf inte jättesvårt =)


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

att skaffa en andrahandslägenhet brukar inte vara särskillt svårt

jo 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej nej, dit är det väldigt svårt att komma in.. Jag har sökt till några i eskilstuna och andra städer. Men som sagt det låter ju inte rimligt att soc säger såhär. Jag är ju i behov av hjälp. Är skötsam person, har sött allting sen jag var 15 år. Jag menar de borde ju hjäpa mig på nåt sätt.. tycker jag.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

jo 🙁

jo iof, men fyra månader är ju ändå gott om tid! särskillt som tjej 😛


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Men som sagt det låter ju inte rimligt att soc säger såhär.

nja det är det väl inte. Men samtidigt så är du myndig och de kanske vill att du i första hand ska försöka lösa det själv, vilket du fortfarande har möjlgighet till att göra. Är det så att det verkligen inte har löst sig i slutet av juli kommer de säkert att hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta sm hyr ut i andra hand kräver depsitionsavgifter i förväg (2 månaders hyra) I ju med att jag inte har så mycket pengar. Och socialen står inte för depositins avgiften.Vilket också är ett stort problem. Men om jag nu skulle bo hos min pojkvän skulle de betala hyran där då?


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

jo iof, men fyra månader är ju ändå gott om tid! särskillt som tjej 😛

sen vill man kanske inte bo i ett osäkert andrahandshem när man inte har föräldrar som kan ta emot en om det skulle gå att pipsvängen


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Men om jag nu skulle bo hos min pojkvän skulle de betala hyran där då?

nej, för du är myndig och ska kunna stå på egna ben. Pluggar du tar du studielån, annars får du satsa på att hitta ett jobb som funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det e ju tyvärr så. Man har ju inge "back up" plan riktigt... Varför måste det vara så svårt att hjälpa en ungdom att komma på fötter. Jag är ju ansvarsfull och självstädig annars..


   
SvaraCitera

Fingerprints:

sen vill man kanske inte bo i ett osäkert andrahandshem när man inte har föräldrar som kan ta emot en om det skulle gå att pipsvängen

äshdå, bättre än att vara hemlös :'>

Lat1c1a:

Men om jag nu skulle bo hos min pojkvän skulle de betala hyran där då?

om ni är sambos så räknas ni som samma hushåll och får då bara soc om ni inte klarar er ekonomiskt tillsammans. dvs, om han har ett jobb så får han försörja dig. annars kan du ju säga att du bor inneboende hos honom eller liknande, och inte berätta att han är din pojkvän. då betalar de nog för din del av hyran.

Lat1c1a:

De flesta sm hyr ut i andra hand kräver depsitionsavgifter i förväg (2 månaders hyra) I ju med att jag inte har så mycket pengar.

kan du inte spara ihop till det på 4 månader då? och har faktiskt sett en del som inte tar ut deposition, många tar i alla fall inte ut mer än en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är att jag inte kan spara för att jag har läkemedel och massa andra medicinska skenor som kostar. Jag har precis ansökt om handikap ersättning, men så länge jag bor under soc så kommer jag nog inte att få handikap ersättning från försäkringskassan. Dessvärre vet de vem min pojkvän är,.. Men om jag nu ändå väljer att flytta in hos honom (han bor kvar hos sin mamma) komme de då att betala hyran? Jag kan ju inte bp gratis där. Kan de inte göra det tills jag får ett jobb? eller kommer in på högskolan?


   
SvaraCitera