Aviseringar
Rensa alla

Jag vill inte bo på gatan, behöver råd!


Nintendos BFF:

äshdå, bättre än att vara hemlös :'>

jo det är sant

Lat1c1a:

komme de då att betala hyran?

nej

Lat1c1a:

Kan de inte göra det tills jag får ett jobb?

nej

du är myndig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hittar du en lägenhet är Socialen skyldiga att betala dig hyran om du inte har arbete... Även 2:a hand ska det hjälpa till med.

Du får döda någon om du inte vill bo ute på gatan 😀 Så får du en svit hos polisen 😀 skämtosido 😛

hehe skoja ^^ 😛 Men jag är rätt så säker på att Socialen hjälper till med "Ekonomisk bistånd" som det då heter..

Du hade funktionsnedsättning på benen? Innebär det du sitter i rullstol? Går med kryckor?


   
SvaraCitera

Fingerprints:

helst ska du söka till kända studentstäder som tex linköping där de faktiskt i princip kan garantera att det går att fixa lägenhet

Tror inte alla kända studentstäder ordnar sådant, men vet att mindre högskolor ofta lockar med det för att få sökanden, typ karlstad och örebro har jag för mig garanterar någon form av boende


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Dessvärre vet de vem min pojkvän är,.. Men om jag nu ändå väljer att flytta in hos honom (han bor kvar hos sin mamma) komme de då att betala hyran? Jag kan ju inte bp gratis där. Kan de inte göra det tills jag får ett jobb? eller kommer in på högskolan?

tror ni kan skriva ett hyreskontrakt så att du kan vara inneboende där fastän ni är tillsammans. ni är ju inte gifta.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Tror inte alla kända studentstäder ordnar sådant,

nej, det har jag inte sagt heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RoRo_89:

Du hade funktionsnedsättning på benen? Innebär det du sitter i rullstol? Går med kryckor?

nej jag sitter varken i tullstol eller går med kryckor.Jag går vanligt med skenor i skorna som hjälper mig att lyfta upp mina fötter. Jag har droppfötter, svaga muskler, det äär en nervsjukdom som är ärftlig. Men som sagt de kan ju inte slänga ut mig bara, eller hur+ Vad händer om jag nu inte hittar en förstahansd lägenhet? de flesta hyresvärdar hyr inte ut lägenheterna till de som har soc bidrag.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

nej, det har jag inte sagt heller.

varför skriver du då att hon ska söka sig dit?
är väl i så fall bättre att söka sig någonstans där de garanterar bostad.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

varför skriver du då att hon ska söka sig dit?

menade att hon får söka sig dit de kan garantera eller där de allra flesta studenter brukar få lägenhet. Vilket jag inte vet då jag studerar i sthlm.


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Jag vägrar att bo på gatan p.g.a. att pappa inte vill ställa upp som en far borde göra. Jag har ingen att just nu att be om hjälp än socialen både ekonomiskt och boendemässigt då jag inte har jobb.

du ska inte behöva bo på gatan, soc. är skyldiga att bekosta vandrarhem tills du hittat något bättre. för mig löste det sig genom: vandrarhem -> bo hos vän -> kvällsjobb + reko inneboende genom blocket. om du inte bor i världens håla så är det i princip omöjligt att finna husrum snabbt genom köer och andrahand kan du nog glömma (försök... men ja, det är svårt). att hitta ställen där man kan vara inneboende är däremot ganska lätt. lägg upp en annons på blocket om att du söker boende så får du nog åtminstone ett dussin svar inom en vecka. vissa hyresvärdar bryr sig inte om du jobbar eller inte bara du kan betala hyran, speciellt inte om du hyr svart... fast om du hyr svart kan du iofs inte få soc så jag föreslår att du söker vita värdar i första hand om du inte har ett jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism, tack för ditt råd! Jag uppskattar det verkligen. Jag försöker med allt som du nämnt men är ändå jätte orolig. Men hur fungerar ett vandrarhem? Kan du förklara lite hur det är att bo på ett vandrarhem? Var det då i Stockholm som vandrarhemmet låg som du bodde på?


   
SvaraCitera

Fingerprints:

menade att hon får söka sig dit de kan garantera eller där de allra flesta studenter brukar få lägenhet. Vilket jag inte vet då jag studerar i sthlm.

fast alla studenter brukar ju hitta någonstans att bo, oavsett stad.
sen är det ju ibland dessvärre bara skitställen man hittar.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

fast alla studenter brukar ju hitta någonstans att bo, oavsett stad.

hhaha men du säger emot vad jag än säger, nyss var det konstigt att jag uppmuntrade till studentstäder då inte alla kan garantera bostad [wink]

Nu slutar vi diskutera detta!


   
SvaraCitera

Fingerprints:

hhaha men du säger emot vad jag än säger, nyss var det konstigt att jag uppmuntrade till studentstäder då inte alla kan garantera bostad

näe, men jag tyckte det var märklgit att rekommendera studentstäder framför städer som garanterar bostad.


   
SvaraCitera

Lat1c1a:

Men hur fungerar ett vandrarhem? Kan du förklara lite hur det är att bo på ett vandrarhem? Var det då i Stockholm som vandrarhemmet låg som du bodde på?

du får bo där "några dagar i taget", soc står för hyra och pengar till mat. "några dagar i taget" innebär i princip att du får husrum bekostat till dess du hittat något bättre oavsett hur lång tid detta tar. förr eller senare kommer soc bli så pass frustrerade/sympatiska att de själva tar kontakt med (eller åtminstone rekommenderar) folk som söker inneboende. i ytterst få fall kan de ge dig förtur till en egen lägenhet.

att bo på vandrarhem är... ganska deprimerande, ärligt talat. men det är definitivt ett bättre alternativ än gatan. vandrarhemmet jag huvudsakligen huserade i ligger i Jönköping, men jag tillbringade ett par nätter i Vaxholm också i samband med att jag flyttade tillbaka till mina hemtrakter (huvudstaden).

om du bor i Stockholmstrakten har du stor möjlighet att hitta inneboende. jag fick tjugo svar på min blocketannons (bifoga gärna en bild på dig själv). men gör inget förhastat... min hyresvärd visade sig vara en paranoid häxa så delvis därför ska jag flytta till ett lämpligare ställe om en månad.

min livsdröm är för övrigt att hitta en egen etta eller dylikt (bara jag slipper dela kök och badrum med andra och det är bra isolerat). det vore fantastiskt.

du hittar garanterat boende via blocket innan augusti om du ligger i. kan ge dig kontaktuppgifter till ett ganska lättillgängligt kvällsjobb om du vill, skicka pm i så fall [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

näe, men jag tyckte det var märklgit att rekommendera studentstäder framför städer som garanterar bostad.

om hon ändå ska plugga såå. Så tänkte jag i alla fall.


   
SvaraCitera