Aviseringar
Rensa alla

Jaget vs kemikalier...Vad/Vem upplever sinnesintrycken?


Ämnesstartare

FRÅGA till alla ATEISTER och MATERIALISTER...

Sinnesintrycken UPPLEVS I HJÄRNAN, men av VAD/VEM?

Ljusvågor och ljudvågor passerar in genom ÖGONEN och ÖRONEN och omvandlas där till elektriska signaler, som sedan skickas vidare in till hjärnan, som där uppfattas som BILDER och LJUD.

FRÅGAN är då:

VAD/VEM är det som FÅNGAR UPP dessa sinnesintryck i hjärnan (bilder och ljud) och uppfattar och UPPLEVER dem som angenäma eller oangenäma?

Givetvis JAGET, dvs den medvetna andliga energin, SJÄLEN, vi som LEVER och är medvetna inne i kroppen, till skillnad från kroppen och hjärnan, som bara består av omedvetna kemikalier och impulser...

Eller hur? [y]

Ateister påstår i sin andliga blindhet att även Jaget skulle bestå av KEMIKALIER och elektriska impulser... [n]

Vilket är en total OMÖJLIGHET, eftersom vare sig kemikalier eller impulser är medvetna och därmed inte kan UPPLEVA något överhuvudtaget... [n]

Hur i hela friden skulle kemikalier kunna plågas av t.ex. SORG eller SAMVETSKVAL? [shake]

Snacka om SJUKT VRICKAT! [n]

Givetvis är det JAGET, dvs den medvetna energin, SJÄLEN, vi som lever i kroppen, som upplever LYCKA och LIDANDE...

[y]

Datamaskinen och tvättmaskinen har INGEN SJÄL och kan därför inte heller uppleva lycka eller lidande... [n]

Materia kan inte uppleva ett endaste jota...det är bara SJÄLEN som kan UPPLEVA, vi som lever inne i våra materiella kroppar!

Påståendet att Jaget skulle vara en illusion faller på sin egen orimlighet, eftersom det KRÄVS ett JAG för att överhuvudtaget kunna börja inbilla sig något om Jagets eventuella illusion...

[y]

Allt som LEVER har en SJÄL i sig!

Allt LIV är BESJÄLAT!

Och det är just SJÄLEN, vi medvetna individer, som LEVER VIDARE, kilar vidare, efter kroppens död.... [y]

Kroppen vi föds in i under NÄSTA LIV bestäms helt och hållet av vårt KARMA, våra gärningar, goda och onda, vi utfört i detta liv... [y]

[y]

JAGET (SJÄLEN) UPPLEVER SINNESINTRYCKEN! [wink]

ÄR VI ÖVERENS, ATEISTER? [bigsmile]


   
Citera

orka[tired]


   
SvaraCitera

Det roliga är att du tror att du är bra.
Bara för att man är ateist (vilket jag inte riktigt är) så behöver man inte ha akademikerutbildning och kunna förklara hur allt fungerar.

Gå och be eller något...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bertilll:

Bara för att man är ateist (vilket jag inte riktigt är) så behöver man inte ha akademikerutbildning och kunna förklara hur allt fungerar.

Är det DU eller dina kemikalier som upplever sinnesintrycken? [cool]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Givetvis JAGET, dvs den medvetna andliga energin, SJÄLEN

Bevisa att själen finns.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Är det DU eller dina kemikalier som upplever sinnesintrycken? [cool]

Du vet inte ens vad du pratar om.
Var inte så gammaldags


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

korvar:

Bevisa att själen finns.

Bevisa att du existerar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bertilll:

Du vet inte ens vad du pratar om.

Kan kemikalier uppleva något?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Kan kemikalier uppleva något?

Hänvisar till din andra tråd men du har väl inte mage att svara...

Dödsguden:

Bevisa att du existerar!

Kom hit så ska jag bevisa både ett och annat...


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Bevisa att du existerar!

Kom hit så kan du få min kuk i röven[y]


   
SvaraCitera
Poluxs

haru nåt emot oss som e ateister?[confused]


   
SvaraCitera

korvar:

Kom hit så kan du få min kuk i röven[y]

xD


   
SvaraCitera

Correh:

xD

Erbjudandet gäller dig också. [cheers]


   
SvaraCitera

korvar:

Erbjudandet gäller dig också. [cheers]

Nej alltså lurre, du gav mig ett gott skratt iaf xD


   
SvaraCitera

Nu tar vi det här från början. Jag kollar på skärmen som jag har framför mig. Varför ser jag den? Jo, för att mina ögon registrerar den elektromagnetiska strålningen som skärmen avger. Det går till som så att strålarna bryts av linsen som i sin tur projiceras på näthinnan. Näthinnan är sammankopplad med en synnerv som leder till hjärnans syncentra. I syncentra så vänds bilden åt rätt håll och jag ser.

Men du påstår alltså att det är själen som ser. Kan du då svara på frågan varför man kan bli blind om man skadar bakre hjärnbarken där hjärnans syncentra sitter?


   
SvaraCitera