Aviseringar
Rensa alla

Jakt


reben:

nä men dom borde ju vara.
då dödar man för "att det är gott" istället för "att det är kul" vafan e skillnaden

Människor har alltid jagat, men nu är det så pass lätt att man far till närmsta butik. Många kan inte tänka sig att vara utan kött helt,


   
SvaraCitera
Kudhos

Kollektivet UM är främst emot Jakt. Personligen är jag för jakt. Ska skaffa licens snart.


   
SvaraCitera

Tycker det är roligt att skjuta men har inte jagat något annat än kaninen in i buren
utan gevär såklartGlad


   
SvaraCitera

Kudhos:
Kollektivet UM är främst emot Jakt. Personligen är jag för jakt. Ska skaffa licens snart.

vad är de roliga med jakt? :s


   
SvaraCitera
Kudhos

Anura:

vad är de roliga med jakt? :s

Friluftsliv. Vapen. Mat.


   
SvaraCitera

Kudhos:

Friluftsliv. Vapen. Mat.

känns de inte lite fel i att mörda ett annat djur?


   
SvaraCitera
reben

schim:

som du säkert vet När de slaktar tex halal så lever de när de skär halsen på djuret medans den är vid liv. En som tagit licens har gjort flera prov så att det är ett bevis på att hn ska va pricksäker, så den ska träffa ungefär där hjärtat sitter, så att det ska gå fort och inte dra ut på det. Det är oxå drf de avlivar genom huvudet

som du säkert vet har vi lagar kring slakt i sverige, det spelar alltså ingen roll om det är halalslakt eller annan slakt inom sverige rikes gränser, det är lika jävligt ändå och samma regler kring bedövning osv. sen är det väl klart att du kan köpa utländskt kött men ja, där har du ju i vilket fall som helst ingen aning om vad det är för slaktmetod som tillämpas.

enligt jägareförbundet själva så skadeskjuts 14 000 älgar varje år (dvs 14% av de som skjuts), därefter anordnas eftersök, varav en tredjedel inte hittas. hur många djur ska skadeskjutas innan man anser att människor inte är pricksäkra? varför är dessa ute, mer än för att det är kul att skjuta djur?

schim:

Människor har alltid jagat, men nu är det så pass lätt att man far till närmsta butik. Många kan inte tänka sig att vara utan kött helt,

m men idag behöver vi inte ha kött, det är den stora skillnaden.


   
SvaraCitera
Kudhos

Anura:

känns de inte lite fel i att mörda ett annat djur?

Jag har inte gjort det. Har inte licens än. Men fiske är också jakt.


   
SvaraCitera

Kött är det bästa som finns.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är bra att man reglerar hobbies som inkluderar vapen samt släckandet och styckandet av djur men jag är till skillnad från andra här inte negativt inställd till jakt som sådan. Jag kan förstå tjusningen i kombinationen av naturupplevelse med känslan av en del i näringskedjan på riktigt och dessutom är det ju fan så mycket bättre ur en etisk synvinkel att skjuta en hare än att köpa sig ett paket chicken nuggets. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

känns de inte lite fel i att mörda ett annat djur?

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

som du säkert vet har vi lagar kring slakt i sverige, det spelar alltså ingen roll om det är halalslakt eller annan slakt inom sverige rikes gränser, det är lika jävligt ändå och samma regler kring bedövning osv. sen är det väl klart att du kan köpa utländskt kött men ja, där har du ju i vilket fall som helst ingen aning om vad det är för slaktmetod som tillämpas.

enligt jägareförbundet själva så skadeskjuts 14 000 älgar varje år (dvs 14% av de som skjuts), därefter anordnas eftersök, varav en tredjedel inte hittas. hur många djur ska skadeskjutas innan man anser att människor inte är pricksäkra? varför är dessa ute, mer än för att det är kul att skjuta djur?

m men idag behöver vi inte ha kött, det är den stora skillnaden.

Kött är gott. Vilt kött är ännu godare. Det bästa sätt att få viltkött är att jaga, så därför jagar jag(P.S jag hadde jagat även om jag varit vegeterian så jag kunde skjuta bort predatorer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Btw vad jag menade med för hårda restriktioner för jakt är att vi inte får jaga med pilbåge, 8g hagelskott eller revolver


   
SvaraCitera

Jag själv håller på att ta jägarexamen, ska ta teoritestet om någon vecka, och jag anser inte varför man är imot jakt. För de är inte bara själva "döda djuret" som är de väsentliga , utan dom allra flesta jägare håller även på med  viltvård eller liknande, vilket i sin tur gör så att extremt många djur klarar sig igenom svåra vintrar etc som skulle självdö om inte jägarna fanns. 
Dessutom så är de jägarna som får göra eftersök efter trafikskadat vilt. Så om inte dom fanns hade alla rådjur med bortkörda bakben få springa runt och lida i all evighet. 
Jag tycker reglerna i jaktlagsboken är helt ok, vissa är hel-knäppa men överlag är dom väldigt bra och ger viltet rättvisa. 


   
SvaraCitera
Kudhos

I den här tråden: folk som inte förstår jakt. 


   
SvaraCitera