OF 5:
då kan man lika gärna avskaffa skolan och gå tillbaka till 100% lärlingsutbildningar, de blir inte ett dugg bättre så.
och detta baserar du på vad?
det största hotet mot kunskapsbildning är frågan/inställningen "kommer det på tentan/provet?". betyg är ett sattyg från stenåldern och bör brännas på bål.
internet:
det största hotet mot kunskapsbildning är frågan/inställningen "kommer det på tentan/provet?". betyg är ett sattyg från stenåldern och bör brännas på bål.
Hur ska du kunna visa någon annan att du faktisk kan det du utger dig för att kunna om du inte har något som kan intyga att du inte ljuger
internet:
men när det kommer till pedagogik så körs alla pedagoger över och man återvänder till en instrumentell pedagogik som inte ens kändes modern och fräsch på medeltiden
Fast nu har ju skolan varit de svenska pedagogernas experiment i flera decennium? Lärarens roll i klassrummet är borta och en massa FLUM om "elevdemokrati" i enlighet med pedagogernas önskan har lett till att svenska elever halkar efter mer och mer.
DNs Zaremba pekar ut en massa bra poänger i sin artikelserie om skolan och Wolodarskis ledare sammanfattar det rätt bra http://www.dn.se/ledare/signerat/vilsna-skolforskares-sallskap?rm=print
OF 5:
Hur ska du kunna visa någon annan att du faktisk kan det du utger dig för att kunna om du inte har något som kan intyga att du inte ljuger
ett betyg säger ingenting om vad du faktiskt kan. det är just det som är problemet.
Pickaboo:
Fast nu har ju skolan varit de svenska pedagogernas experiment i flera decennium?
nej, det har varit flera misslyckade politiska agendor, bara.
Pickaboo:
Lärarens roll i klassrummet är borta och en massa FLUM om "elevdemokrati" i enlighet med pedagogernas önskan har lett till att svenska elever halkar efter mer och mer.
problemet är att kvantifierade mätningar som betyg inte säger någonting om hur det faktiskt är, egentligen. allt är inte kvantifierbart, och då särskilt inte bildning.
internet:
ett betyg säger ingenting om vad du faktiskt kan. det är just det som är problemet.
Beror ju helt på hur dum i huvudet skolpersonalen är. Hur hade du tänkt att man ska visa vad man kan då?
internet:
nej, det har varit flera misslyckade politiska agendor, bara.
delvis absolut, men inte bara. pedagoger och pedagogisk forskning har faktiskt fått ett stort utrymme i utformningen av den svenska skolan. det märks inte minst i läroplanerna som har en helt annan "approach" (lolwtf) nu än ex. 50-talet där kunskapen gavs mer fokus (menar inte att 50-talet är drömscenariot). pedagogiken har förändrat skolan med goda avsikter såklart, men i praktiken har det visat sig fungera sämre.
internet:
problemet är att kvantifierade mätningar som betyg inte säger någonting om hur det faktiskt är, egentligen. allt är inte kvantifierbart, och då särskilt inte bildning.
vilka mätningar? betygen eller de internationella mätningar som säger att svenska elever suger? skulle kunskapen öka om vi tog bort betyg menar du? och hur skulle det nya omdömet (?) se ut?
OF 5:
Beror ju helt på hur dum i huvudet skolpersonalen är. Hur hade du tänkt att man ska visa vad man kan då?
i min perfekta värld får alla göra vad de vill och statushierarkier inom utbildningsväsendet existerar inte. fram till dess duger intervjuer, hellre än Kunskap Bedömd På Pappret.
Pickaboo:
vilka mätningar? betygen eller de internationella mätningar som säger att svenska elever suger?
båda, fast jag åsyftade den internationella rankinglistan över högskolor och universitet som är otroligt godtycklig.
Pickaboo:
skulle kunskapen öka om vi tog bort betyg menar du?
det är jag övertygad om. instrumentellt tänkande gynnar knappast kunskapsbildning.
Pickaboo:
och hur skulle det nya omdömet (?) se ut?
varför måste det tvunget vara ett omdöme?
Pickaboo:
det märks inte minst i läroplanerna som har en helt annan "approach" (lolwtf) nu än ex. 50-talet där kunskapen gavs mer fokus (menar inte att 50-talet är drömscenariot).
det är lite som med kommunism, halvmesyrer fungerar inte. bara för att pedagogisk forskning har fått vara med och delvis (notera, delvis) utformat riktningen på den svenska skolan betyder inte det att omvärldens påverkan kan kopplas loss. skolan är en infekterad funktion i ett infekterat system, man brukar säga att dess roll är att revolutionera och bilda opinion, men alla med lite kritiskt tänkande i huvudet vet att skolan bara reproducerar samhället.
puss på dej internet.
internet:
i min perfekta värld får alla göra vad de vill och statushierarkier inom utbildningsväsendet existerar inte. fram till dess duger intervjuer, hellre än Kunskap Bedömd På Pappret.
Fast det enda som intervjuer visar är ju vilken personlighet man har och huruvida man är bra på att snacka eller ej. Vitsord är ju betyg det med även om det framkommer i en intervju istället för på papper.
Tänker inte svara eftersom du har en hårig röv på din avatar Har håriga rövfobi! Förutom mig egen lurviga.
OF 5:
Fast det enda som intervjuer visar är ju vilken personlighet man har och huruvida man är bra på att snacka eller ej. Vitsord är ju betyg det med även om det framkommer i en intervju istället för på papper.
det beror väl helt på vad syftet med intervjun är...
internet:
båda, fast jag åsyftade den internationella rankinglistan över högskolor och universitet som är otroligt godtycklig.
fast ett nationellt/internationellt prov i till exempel matematik är ju ett bra sätt att jämföra sin nivå med andra elever och länder. man måste ju på något vis ha ett underlag att utgå ifrån, eller hur? läraren kan inte bara sitta och observera en elevs potentiella kunskaper utan också se faktiska kunskaper och vad man faktiskt kan.
internet:
varför måste det tvunget vara ett omdöme?
därav frågetecknet i parentesen, jag antog att du ville se ett omdöme som väger in mer än bara betyget. vad ska det i så fall vara? Godkänd eller inte godkänd? Hur skulle antagningen till nationella och internationella skolor då se ut? ska det lottas?
internet:
det är lite som med kommunism, halvmesyrer fungerar inte.
ja, fast nu lever vi i en realistisk värld som begränsas av människor, politik och pengar. det går inte att diskutera potentiella system utan vi måste ju komma ner till faktiska system och vad vi klarar av att åstadkomma sett till de förutsättningar vi har.
Pickaboo:
läraren kan inte bara sitta och observera en elevs potentiella kunskaper utan också se faktiska kunskaper och vad man faktiskt kan.
verkligen?
för att skolan ska kunna passa in i någon form av marknadslogik, ja. men då kan man ställa sig frågan, vem och vad är skolan egentligen till för?
Pickaboo:
det går inte att diskutera potentiella system utan vi måste ju komma ner till faktiska system och vad vi klarar av att åstadkomma sett till de förutsättningar vi har.
det system vi följer idag fungerar uppenbarligen inte så frågan är varför man ska hålla sig fast vid/täppa igen hålen på ett sjunkande skepp istället för att skrota det och bygga ett nytt?
ett skolsystem som bygger på kortsiktig vinst fungerar inte. att högre utbildning får mer pengar vid högre antal elever och utdelning av höga betyg urlakar kvaliteten på undervisningen. kvaliteten i lärandeprocessen urlakas också av betyget eftersom det skapar ett hinder mellan individ och kunskap, man stirrar sig blind på målet.
det finns egentligen ingen bra anledning att ha betyg förutom anledningar som konstrueras av att man har betyg. det är lite som en hund som jagar sin egen svans.
---
jag kan nöja mig med en godkändgräns, det är en kompromiss (usch, jag hatar kompromisser) men godkänd är det enda betyg som känns befogat, över huvud taget.
Värdelöst + Jan Björklund är dum i huvudet.
internet:
det beror väl helt på vad syftet med intervjun är...
Inte alls. Du skulle bli förvånad över hur benägna att förvränga verkligheten många arbetssökande kan vara, redan som det är nu.