Aviseringar
Rensa alla

Jantelagen


Ämnesstartare

Vi lever i 2014, kom igen nu förfan. Att klanka ner och snacka skit på det här ''svenska'' sättet är ju så passé. 

- Du ska inte tro att du är något!

Jag är bara sjukt lack på den svenska mentaliteten. Det absolut bästa är att se ut som alla andra och vara en i den klassiska svenska mängden. Drick mellanmjölk och käka husmanskost. Man kan inte glädjas åt andra och jag tycker det borde heta ''bitterfittlagen'' istället. Man får inte drömma om framgång, lycka och rikedom. Lyx och överflöd är i princip förbjudet. Jantelagen handlar nästan bara om avundsjuka och missundsamhet. Kan vi inte släppa på dessa urtråkiga ''lagar'' och bara vara som vi själva vill? 


   
Citera

har aldrig känt av det här faktiskt .- / kanske är ouppmärksam 


   
SvaraCitera

Dricker lättmjölk och äter Jarlsberg. 


   
SvaraCitera

för den amerikanska mentaliteten e ju så jävla mkt bättre eller vaddå


   
SvaraCitera

handlar inte uteslutande elr ens övervägande om lyx och överflöd eller att vara en bitterfitta utan om att det är så jävla svårt för folk att vara glada vet andras framgång för att de själv känner sig keffa


   
SvaraCitera
Kudhos

FruLiten: Dricker lättmjölk och äter Jarlsberg.

Har du hört talas om JANTELAGEN?
Kom ner från din höga häst. 


   
SvaraCitera

jio men absulut


   
SvaraCitera

alla i sverige ser ju likadana ut och äter en massa konstigt skit


   
SvaraCitera

fick en tankevurpa inombords


   
SvaraCitera

Jag menar att jantelagen är lite överreklamerad. Visst ska man bryta dumma normer, men det finns ju lite smått sunt förnuft i Jantelagen också, just sayin'.


   
SvaraCitera

Oh, very rebel 


   
SvaraCitera
Exner

Sofiaviola:
Vi lever i 2014, kom igen nu förfan. Att klanka ner och snacka skit på det här ''svenska'' sättet är ju så passé. 

- Du ska inte tro att du är något!

Jag är bara sjukt lack på den svenska mentaliteten. Det absolut bästa är att se ut som alla andra och vara en i den klassiska svenska mängden. Drick mellanmjölk och käka husmanskost. Man kan inte glädjas åt andra och jag tycker det borde heta ''bitterfittlagen'' istället. Man får inte drömma om framgång, lycka och rikedom. Lyx och överflöd är i princip förbjudet. Jantelagen handlar nästan bara om avundsjuka och missundsamhet. Kan vi inte släppa på dessa urtråkiga ''lagar'' och bara vara som vi själva vill? 

MUF-kampanjare/Troll/Professionell dörrinslagare


   
SvaraCitera

Det är lite med jantelagenkritik som med AIK Fotboll. Jag har en respekt för laget AIK och den fotboll de traditionellt stått för men jag har svårt för fansen. Med jantelagen är det så att jag definitivt ser nackdelarna med den och hur den konserverar ett småsint svenskt folklynne och hindrar folk från det som jag tyvärr inte kommer på något bättre namn på än självförverkligande.

Men det tycks mig som att jantelagens ivrigaste belackare utgörs av blondinbellaliberaler och andra drygborgerliga förmågor som vill kunna bevaka sin förmögenheter eller  vaska champagne utan sura miner så ofta känner jag därför ofta mer för jantelagen än emot den även om det mest blir på känslomässiga grunder.


   
SvaraCitera

spårvagnen och jantelagen


   
SvaraCitera

Jag har en tavla som jag fick från min gamla skola som det står Anti Jantelagen på och en del fina ord, den är jättebra!

Svensk mentalitet är det inte, du är fel ute. Man får dröma bäst fan man vill här i detta avlånga land.


   
SvaraCitera