Aviseringar
Rensa alla

jantelagen höger vänster


Ämnesstartare

Chibibbi:
Jag tycker den är fullkomligt vedervärdig. 

Vad är jantelagen? Har du något exempel på när den visar sig och hur?


   
SvaraCitera
Bakric

framtidsro:

Vad är jantelagen? Har du något exempel på när den visar sig och hur?

I vilket svenskt högstadieklassrum som helst.
Om det bara är en enda person som gjort hemläxan så är det inte helt ovanligt att direkta hot (på ett eller annat plan) föreligger om denne vågar så mycket som antyda att han inte varit ett latarsel som alla andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den fungerar uppenbarligen inte mot skrytmånsar eller andra människor med ett behov av att hävda sig. Den fungerar på människor som är något osäkra om sin förmåga, som kanske har något att säga, men inte vågar för att de inte vill vara till besvär eller framställa sig själva som förmer. Den fäller de redan fällda, sparkar de redan liggande och kväver de redan kvävda.


   
SvaraCitera

Nachac: Den fungerar uppenbarligen inte mot skrytmånsar

Skrytmånsarna hade varit många fler och bra mycket värre om det inte vore för Jantelagen. Den fungerar lite som ett tak, för att reglera överdriven hybris. 

Däremot så har du rätt i att den även hämmar folk som inte behöver hämmas, och på så vis är den förstås dålig. Det finns som sagt både för- och nackdelar med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Skrytmånsarna hade varit många fler och bra mycket värre om det inte vore för Jantelagen. Den fungerar lite som ett tak, för att reglera överdriven hybris. 

Hybris regleras inte av jantelagen, som att försöka reglera en flodvåg med plankor. Funkar bara om strömmen inte är så stark från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GILLAR PGA SLIPPER HÖRA FOLKS JÄVLA SKRYT HELA JÄVLA TIDEN JANTELAGEN ÄR FAN BÄST.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: Totalt har 21 användare röstat. (Du röstade blankt)

vetefan om jantelagen fungerar bra för att beskriva någon betydande del av den myriad av fenomen som brukar tvingas in under termen. flyktigt och tendentiöst begrepp. tycker således ingenting förrän jag får förtydliganden eller exempel, och då har jag bara åsikter om just dem.


   
SvaraCitera

Nachac:

Hybris regleras inte av jantelagen, som att försöka reglera en flodvåg med plankor. Funkar bara om strömmen inte är så stark från början.

Det kanske inte går att reglera tillståndet i sig, men om det finns en oskriven regel att överdrivet skryt är någonting fult, så tror jag (rent generellt) att personer som lider av hybris anpassar sitt beteende efter det. De blir inte lika odrägliga som de hade varit annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:
Det kanske inte går att reglera tillståndet i sig, men om det finns en oskriven regel att överdrivet skryt är någonting fult, så tror jag (rent generellt) att personer som lider av hybris anpassar sitt beteende efter det. De blir inte lika odrägliga som de hade varit annars.

Fast jantelagen är inte "skryt inte", utan "du ska inte tro att du är något", det vill säga en konformistisk regel som kväser originalitet och nytänkande.


   
SvaraCitera

Nachac: Fast jantelagen är inte "skryt inte", utan "du ska inte tro att du är något"

Den är även:

"Du ska inte tro att du är bättre än vi."

Men ja, jag får väl erkänna att min syn på den har varit något förskönad. Att den reglerar skryt är jag dock helt övertygad om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Den är även:

"Du ska inte tro att du är bättre än vi."

Ja, alla aspekterna tillsammans gör att man ska vara som alla andra. Resultatet blir att det blir skrytmånsarna som gör sig hörda och de vilka kanske har något att säga kniper käft.


   
SvaraCitera
mynona

Jantelagen uppmuntrar en allmän ödmjukhet och jämlikhetssyn om allas lika värde. Min  spontana reflektion är att den har dämpat ned en vulgär skrytsamhet och elitistisk människosyn som är grövre i länder där den inte finns. Men tolkningen av den beror förstås på hur man är som person. Personer med dålig självkänsla kan säkert hämmas av den. Jag tycker inte att den behöver tolkas som konformism; trots allt kan man vara likvärdiga och ändå individer. Jämlikhet mellan de olika. Den behöver inte tas som ett försök till utplånande av individualiteten. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå ''höger vänster'' ? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror nog inte jantelagen för särskilt mycket gott med sig.


   
SvaraCitera
mynona

Med det sagt så röstade jag ändå Nej: jag gillar den inte. 


   
SvaraCitera