Aviseringar
Rensa alla

JAS-plan kunde skjutit ner rånarnas helikopter


Ämnesstartare

Det var väl fasiken vad svensk polis ska vara mesig! Själv låter de rånarna leka med deras "helikopetrar" så att de inte kan användas... och sen vägrar de ta hjälp av försvaret. Dåligt!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5857601.ab


   
Citera
Ämnesstartare

Chryseus:

kunde skjutit

Nej. [tard]
De var på övning och troligtvis inte skarpladdade...

"identifiera, avvisa och följa rånarnas helikopter"

Det enda vettiga de kunde göra var alltså att följa dem - vilket egentligen polisens helikopter borde ha klarat av...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

De var på övning och troligtvis inte skarpladdade...

JAS-plan på övning kan lika gärna vara skarpladdade som om de är ute på rutinuppdrag/patrullering längs gränserna. Såvida piloterna inte är under den inledande utbildningsfasen.

Jag tror inte försvaret avslöjar om de var skarpladdade eller ej. Sen var jag lite ironisk.. att skjuta ner en helikopter över Stockholm är nog inte det smartaste. Men att följa och spana hade däremot varit jävligt smart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Sen var jag lite ironisk..

Okej. [smile]

Chryseus:

att skjuta ner en helikopter över Stockholm är nog inte det smartaste

Men jävligt fränt! [bigsmile]
Och hade inte blivit så många liknande rån. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men jävligt fränt! [bigsmile]
Och hade inte blivit så många liknande rån. [cheers]

Haha ja! Vilken respekt svenskt försvar och polis hade fått från alla som planerar att råna här i landet!

Kan riktigt se rubrikerna på New York Times, BBC och CNN framför mig [bigcheers] "Sverige, landet som skickar missiler mot rånare"


   
SvaraCitera

Det låter nästan bättre än dem rubriker om värderånet i Sverige som nu pryder New York Times, BBC, CNN osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Det låter nästan bättre än dem rubriker om värderånet i Sverige som nu pryder New York Times, BBC, CNN osv..

Definitivt! Som det är nu är det bara pinsamt. Det är så jäkla dåligt av polisen att inte ha utnyttjat planen till att åtminstone spana efter rånarna. Vad har vi annars JAS 39 Gripen-plan om de aldrig ska användas i en skarp situation när det behövs och finns tillfälle? Det kunde ha stressat rånarna till att göra misstag och bli gripna.


   
SvaraCitera

Även om JAS planen hade varit skarpt laddade med missiler så hade dom inte skjutit ner helikoptern då det skulle finnas risk för att civila skadats/dödats. Däremot bör dom ha förföljt helikoptern då polisen själva failade med det.


   
SvaraCitera

det hade väl räckt med att bara skicka dit planen så rånarna såg dom.
Sitter man i en helikopter och vet att man genomfört ett stort brott så räknar man väl med motstånd. och jas<helikopter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett JAS-plan på uppdrag över Östersjön är nästan alldeles säkert skarpladdat i någon mening. Även om det inte bär bomber eller robotar så har ett JAS-plan en 27 mm kanon som alltid sitter monterad i planet. I strid skjuter kanonen iväg nära trettio kulor i sekunden med tillräckligt stor kraft för att fortsätta rakt igenom en helikopter t.ex. Räckvidden för kanonen är nästan tre kilometer, så JAS-planen, som var över Tullinge vid rånet, hade i princip kunnat skjuta ner helikoptern därifrån om de hade fått order om det. Två JAS-plan tillsammans hade förvandlat rånarnas helikopter till en flygande basketkorg på mindre än två sekunder, och ja, det hade jag också väldigt gärna velat se.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Sverige har för mesiga regler, hade det vart i Nord Korea hade dem fan fått kärnvapen på sig..


   
SvaraCitera

Det finns ju en poäng med att hålla försvaret och polisen separerad. [cute]

MEN FAN VAD COOLT DET HADE VARIT! XD XD
Det är liksom coolt nog att tjuvarna hade helikopter och skit, men hade JAS-planen kommit efter dem hade jag nog kommit i byxorna! Sånt händer ju fan knappt på film. [bigsmile] [bigsmile] [love] [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förövrigt har säkra källor verifierat att JAS-planen ingick i operativ spaning mot en större rysk militärmanöver i Östersjön. De var inte ute på något vanligt rutinuppdrag eller "övning" som vissa tidningar påstår. De var med största sannolikhet bestyckade med robotar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

att skjuta ner en helikopter över Stockholm är nog inte det smartaste. Men att följa och spana hade däremot varit jävligt smart.

när helikoptern landar i arninge i skogsdelen... då kan man relativt säkert skjuta sönder skiten utan att ngn skadas. farst iofs lär väl ngn miljömupp skrika att man dödar träd eller nått. men ändå


   
SvaraCitera

Chryseus:

Dåligt!!

Jag hoppas du skojar.
[rolleyes]


   
SvaraCitera