Aviseringar
Rensa alla

Java programering!


Ämnesstartare

Jo jag skulle vilja lära mig lite java programmering, gärna spel och sånt.

Så min fråga är: Finns det någon lättförstådd guide om att lära sig javaprogramering(JAG ÄR 13...)?

[smile]


   
Citera
Tyrael

karleksproblem:

[smile]

Nej, java är fel.
Flash är rätt.
Lynda.com har bra material, säkert för Java också
Det kostar om man inte är flitig på att använda gratiskoder [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

"Spel och sådant" ligger rätt långt bort, förutsatt att du inte tänker dig spel såsom textbaserad sten-sax-påse eller luffarschack.

Lär dig istället programmeringsgrunder i valfritt språk. Visst kan du börja med Java, men personligen skulle jag rekommendera Python - då det är så pass simpelt det kan bli för en nybörjare, utan att vara ett fullkomligt skämt till språk. När du sedan lärt dig grunderna och förstår många av grundkoncepten inom programmering så kan du ju prova att skapa egna spel med hjälp av Pygame - vilket är ett ramverk som använder sig av SDL för att rita grafik och spela upp ljud (kan även göra andra grejer, men det är väl de mest grundläggande) på ett relativt enkelt sätt.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Nej, java är fel.

Ja, Java är väldigt fel. Satsa på Python eller Haskell istället.

Tyrael:

Flash är rätt.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.python.org/download/
Direktlänk för nedladdning av Python 2.6 till Windows:
http://www.python.org/ftp/python/2.6.2/python-2.6.2.msi

Non-Programmer's Tutorial for Python: (tips, ladda ner pdf:en också)
http://en.wikibooks.org/wiki/Non-Programmer%27s_Tutorial_for_Python

Förvänta dig inte så mycket den första tiden [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Nej, java är fel.

Gentlernen:

Satsa på Python eller Haskell istället.

Nu frågade karleksproblem om java-tutorials, och inte vilket språk han borde satsa på.

Här är Sun:s sida med Java-dokumentation, jag antar att den kan vara rätt matnyttig.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Nu frågade karleksproblem om java-tutorials, och inte vilket språk han borde satsa på.

Så om jag kommer in på ett snickarforum och frågar efter tips på en bra slagborr som jag ska använda till att tälja trägubbar, då ska jag få tips på slagborrar istället för information om att en kniv kanske vore bättre?


   
SvaraCitera
Tyrael

Gentlernen:

Tyrael: Flash är rätt.

Visste inte ens att man kunde göra online spel med Python? [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Tyrael:

Visste inte ens att man kunde göra online spel med Python? [sad]

Vem sade någonting om online-spel? Men ja, man kan göra spel med nätverksfunktioner i Python.


   
SvaraCitera

Åtta:

Vem sade någonting om online-spel? Men ja, man kan göra spel med nätverksfunktioner i Python.

Jag tror att Tyrael tänker på Javaapplets.


   
SvaraCitera
Tyrael

Åtta:

Vem sade någonting om online-spel? Men ja, man kan göra spel med nätverksfunktioner i Python.

Nejveest, men vem vill lära sig Java först av allt, när man ska göra ett PC-baserat spel? [confused]


   
SvaraCitera

Tyrael:

Nejveest, men vem vill lära sig Java först av allt, när man ska göra ett PC-baserat spel? [confused]

Tjae varför inte? Det har stort bibliotek, är trevligare syntax än C och jag misstänker att en P13 inte kommer hålla på att skriva fysikmotorer eller tyngre applikationer i vilket fall.


   
SvaraCitera
Tyrael

Gentlemen:

Tjae varför inte? Det har stort bibliotek, är trevligare syntax än C och jag misstänker att en P13 inte kommer hålla Jag jämförde dock Java med Flash, inte C, och ja.. det känns ju som att flash-spel dominerar online-spelmarknaden


   
SvaraCitera

Tyrael:

Jag jämförde dock Java med Flash, inte C, och ja.. det känns ju som att flash-spel dominerar online-spelmarknaden

Det beror på. Javaspel ger bra mycket mer inkomst än flashspel. Ytterst få är villiga att betala för ett flashspel. Sen är det väl knappast de flesta flashspel onlinespel? Visst, de flesta ligger på webben men det gör dem knappast till ett onlinespel.

Sen undrar jag väldigt mycket varför du snöat in på att det ska vara onlinespel.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera